[APP][PRO] SESSY Thuisbatterij

Geen idee. Kun je beter aan de Sessy helpsesk vragen denk ik.

Dank voor je reactie.
Ondertussen een multimeter met stroomtang bemachtigd en de tang rondom de zwarte selectdraad gehangen.
Inderdaad loopt daar de laad/ontlaadstroom van de Sessy doorheen.
7 ampère terwijl de Sessy met ruim 1,5 kW ontlaadt. Klopt precies.

2 Likes

Ik heb de XOM flow draaien maar krijg niet de uitkomst die ik verwacht. Zodra ik in de Sessy portal de laadstrategie op Home API zet gaan de Sessy’s (3 stuks) laden met 1500 W, terwijl de P1 meter op 5000W staat.

Dit is een copy van de flow:

Dit een snapshot van de timeline:

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb nu de Sessy’s in NOM staan via de portal. Dit is de data van de flow, iets uitgebreider:

De berekende Power is -2385, het XOM doel staat op 0 met een P1 vermogen van -160W en het actuele vermogen van de Sessy’s zijn 0. Het lijkt wel of er een offset is?

Raar. Heb je meerdere P1 dongles aangesloten op Homey misschien? Klopt de totale P1 waarde in Homey Energy (mobile app)

Hi, dank voor je snelle reactie en het geweldige werk wat je doet voor de community. Ik heb meerdere P1 meters maar heb er maar 1 in Homey ingeladen (Homewizard). De P1 waarde in Homey Energie klopt dus ook gewoon. Iemand suggereerde in het forum dat de app alleen met wifi werkt??? Ik heb de Sessy’s met mijn LAN IP’s geconfigureerd.

Zolang de Sessy’s gewoon zichtbaar zijn in Homey (het actuele SoC en vermogen laten zien), is wifi of ethernet geen probleem.

Dit is inderdaad gewoon zichtbaar in Homey. Nog suggesties wat ik kan proberen?

Misschien de offset (x) opnieuw instellen?

Dank en zal ik doen.

Gisteravond kreeg ik ineens goede data en heb de XOM flow vannacht laten lopen. Vanochtend bleek alles goed maar nu gaat de batterij weer spontaan laden:

Heb de Sessy’s weer via de portal op NOM gezet. Ik snap echt niet waar dit gedrag vandaan komt. Iemand een idee/suggestie om te proberen.

Probeer in de flow te loggen wat de verschillende waarden zijn op het moment dat het mis gaat. Misschien een meetfout op P1?

Dit zijn de waardes van de P1 meter zoals vastgelegd door Homey. Zie hier geen probleem met de P1 meter, zal wel eens een andere proberen in Homey.

En dit is de grafiek van de Tibber Pulse, vergelijkbaar:

Hi @Gruijter ,

Ben al een aantal maanden dankbaar/enthousiast gebruik aan het maken van je Sessy / PBTH apps op Homey (met 3 Sessy’s), en heb nu een behoorlijk uitgebreide Advanced Flow die dagelijks om 5u kiest tussen XOM en ROI op basis van een instelbare drempelwaarde tussen max / min. stroomprijs in de komende 24u. Ik laat de Sessy’s in beide gevallen het dus automatisch doen, alleen de keuze voor 1 van de 2 maak ik met de PBTH stroomprijs info.

Heb die vandaag uitgebreid met wat stapjes om OF bij forse opbrengst van de SolarEdge omvormer op de zelfde 3x16A groep, OF bij opladen van de auto indien de Sessy’s in XOM zijn gezet, de Sessy’s te knijpen. Voor de auto is dat omdat ik Tibber Smart Charging toepas; dus in XOM terugleveren als de auto aan het laden is, zou dus het ontladen van de Sessy’s betekenen op goedkope uren (dus niet zo zinvol). De check met de SolarEdge is om te voorkomen dat er per ongeluk een situatie zou kunnen ontstaan dat én de SolarEdge én de Sessy’s beide aan het leveren zijn en de 3x 16A automaat overbelasten (dit is vooruitlopend op een mogelijke uitbreiding naar 6 Sessy’s overigens!).

Ziet er ongeveer zo uit:

(Ingestelde waarden zijn nog testwaarden en nog niet gefinetuned!)

Heb eigenlijk maar 1 simpele vraag nu die ik zo snel niet kon terugvinden:

Is die “maximum power” tegelijkertijd van toepassing op Laden en Ontladen ? Dus is dit de juiste manier om 'm tijdelijk te “knijpen” zonder verder iets te doen ? Vraag dit omdat de Power variabele natuurlijk zowel positief als negatief kan zijn. Of gaat deze variabele uitsluitend over terugleveren en helemaal niet over opladen ?

Alvast dank!

@Gruijter , excuus - ik hoor nu terug van Twan Vooijs dat de Sessy’s zelf al het “onderste” deel van deze flow voor hun rekening nemen (en dus de PV installatie in de gaten houden om te voorkomen dat én de PV installatie én de Sessy’s allebei tegelijkertijd volle mep zouden leveren en dus de groep overbelasten). Dat deel ga ik dus weer uit mijn flow halen :slight_smile:

Blijft nog even de “sanity check” staan, of het tijdelijk knijpen van de Sessy’s inderdaad op deze manier goed kan (tijdelijke aanpassing van het maximaal te leveren vermogen).

Daar ben ik zelf ook nog mee aan het stoeien. Goede nieuws is dat in een komende fw update op basis van de maximale stroom vd hoofdzekering automatisch geknepen gaat worden bij dreigende overbelasting. Tot die tijd moet je het inderdaad zelf oplossen met een flow.

Nieuwsgierig naar de efficiency van Sessy heb ik wat metingen opgestart.
De zwarte fase-selectdraad heb ik losgehaald en een ouderwetse draaistroommeter (Ferrarismeter) tussengezet. Deze meter kan 2 kanten opdraaien, is splinternieuw en geijkt geleverd. Idealiter zou deze na een dag steeds op nul moeten staan: er gaat net zoveel stroom in als uit. Helaas is de realiteit heel anders:

Over 10 dagen gemeten zie ik per dag een verlies van 1,2 kWh per 5 kWh erin en eruit. Hier is de accu echt helemaal volgeblazen en ook weer volledig leeggetrokken. Dat is 24% verlies. Oeps.

Nul op de meter betekent in mijn geval dus een verlies incasseren.

Wat mij opvalt is dat 100% (in het Portal) niet betekent dat de accu vol is. Met een ventilator op topsnelheid blijft Sessy 2,2 kW opslurpen. Niet een paar minuten maar tot wel een uur!! Het wordt dus erg warm in de kast, allemaal weggegooide energie.

Ik ga nu mijn flow zodanig aanpassen dat het laden stopt bij 100%. Ik gebruik de flowkaart van Sessy (Accuniveau groter wordt dan 99%). 100% betekent niet dat de accu vol is maar ik wil de periode dat de laatste energie erin geperst wordt stoppen om te meten of er dan efficiënter met de energie wordt omgesprongen. Wat 100% wel betekent ga ik achterkomen.

Nu ben ik vast niet de enige die dit gemeten heeft. Ik ben nieuwsgierig of er Sessy-gebruikers zijn die een (veel) nauwkeuriger accuniveau-meting hebben en waar het laden stopt bij het bereiken van 100%.

Ik heb 2 sessys hangen, en bij de eerste keer volledig opladen duurt het langer voordat de sessys bij 100 % stoppen met laden. Gebeld met Sessy team , en blijkbaar kalibreren ze zichzelf als de waardes 100% en vol niet kloppen. Daarna zou bij 100 % na ongeveer 15 minuten stoppen met laden, mits er natuurlijk niet meer uitgetrokken wordt dan dat er geladen wordt.

Mooi dat je juiste metingen toepast Het is idd wel een stevig verlies wat je meet.
Als je NOM draait. Wat is dan het huis verbruik?
Bij lage vermogens is het rendement erg laag.
Om deze reden doe ik geen NOM maar XOM
Waardoor ik altijd minstens 400W ontlaad.
Laden doe ik met max 1500W
Daar ik een groot overschot aan PV stroom heb maakt dat verlies me niet zoveel uit. Maar wil het wel beperken.