Klopt, dit gaat over het tap water. Ik zal de vertaling aanpassen om het iets duidelijker te maken.
Als de waardes voor bijvoorbeeld 2u niet veranderen zal de laatste geupdate waarde ook als 2u gelden getoond worden. Dit is hoe homey met de sensorwaarde werkt. Pas als het een andere waarde is veranderd de laatste geupdate tijd.
Maar ik denk dat het probleem wat jij ervaart aan wat anders ligt. Het energie vebruik wordt nu berekend door iedere minuut het huidig verbruik te lezen en deze naar kwh om te rekenen.
Dit is een redelijke schatting van het verbruik. Maar niet alle Vaillant apparaten kunnen het huidige stroom verbruik uit lezen. Ik ben al wel bezig geweest hier de reporting api voor te gebruiken. Maar afgelopen maanden geen tijd meer aan kunnen besteden. Ik zal er weer eens naar kijken of ik dit kan updaten. Dan werkt de kwh meeting voor bijna alle vaillant apparaten hoop ik.
Ik zelf doe wel wat vergelijkbaars, ik kijk alleen niet naar de stroomprijzen maar naar wanneer ik zonne opwek over heb. Als er teruglevering naar het net gedetecteerd wordt zet ik de tap water temperatuur van mijn boiler hoger om zo de boiler als een thermische batterij te gebruiken.
Dit is hoe ik het nu ingesteld heb:
PS. Let op dat de boiler temperatuur zodanig laag is dat dit op de grens zit van waarin legionella groei mogelijk is. Neem deze lage temperaturen dus niet zo maar over als je niet weet wat de risicoâs zijn ![]()
Ja, ik denk dat jouw vaillant apparaat geen live energie meter waarde geeft. Dit wordt niet door alle vaillant apparaten ondersteund. Mag ik vragen welk Vaillant apparaten je aangesloten hebt?
Er is een reporting api die waarschijnlijk wel het energie verbruik per uur kan terug geven, deze is ook een stuk accurater dan de huidige methode die ik gebruik. Maar zit nog wat werk in om dit om te schrijven.
Can you explain the first issue a bit more, not sure if I understand it correctly
The mode option is a bit buggy Iâve noticed too, does the homey device show the same mode options as your thermostat? These modes are different per device, it could be that Iâve mapped the wrong modes for your setup. What modes does yourâe thermostat have exactly and what modes are shown in the homey device?
This should be possible to add the flow temperature. For what use case you want to have this metric? Just out of interest ![]()
Ik heb een Vaillant ELOBlock 28KW uit 2024, het lijkt mij sterk dat die energiewaardes doorgeeft?
Beste Pallieter, dank voor deze App ik maak er veel gebruik van. ik heb een opmerking en een verzoek:
Mij is opgevallen dat de Trigger-kaarten âDe warm water temperatuur is veranderdâ en âDe waterdruk is veranderdâ beide bij mij niet werken, terwijl de variabele â#huidige tapowatertemperatuurâ en â#waterdrukâ goed worden doorgegeven.
Laat de API het toe om het tijdstip voor (en de strat van) de legionella-cyclus via een flow aan te passen. Nu is die op een vast tijdstip in de week geprogrammeerd en dat komt niet altijd overeen met het laagste tarief of de hoogtse zonneopbrengst.
Mijn installatie bevat een Arotherm 12/5 met VR921.
met vriendelijke groet,
Paul
Het aanpassen van de legionella-cyclus is niet mogelijk, maar je kan dit wel makkelijk zelf triggeren door een flow te maken die het tapwater vat naar 70 graden laat opwarmen en 60 min later weer terug zet naar je normale tapwater temperatuur.
Ok. Dan ga ik dat proberen.
Mvg,
Paul
Hi Pallieter,
Mijn vorige bericht was verwarrend denk ik, via de app van Vaillant (Connect) krijg ik wel de energiewaardes door van de ketel, dus dan zouden ze toch ook moeten doorkomen in Homey (Pro)?
Hi guys, first of all happy new year to you all.
It would be nice if we would keep the thread mainly in English, since its hard to read for non-dutch people :).
Then I have a question: would it be possible to get the function âVentilatieâ (hope this is the correct expression) added to the myvaillant app, also see screenshot.
Would it be possible to pull the current tap water temperature into the app please? I have an arotherm plus heat pump and vr921 and donât currently see this metric
@Pallieter there seems to be a bug with the âAverage outdoor tempâ? In my case itâs not possible that this value goes below 0. Check my two screenshots.
Iâve create an issue on github: Average outdoor temperature can't go below 0°C ¡ Issue #15 ¡ PallieterVerhoeven/Homey-Vaillant-app ¡ GitHub