[APP][Pro] ID Lock App (v2.0.0)

Ja, er veldig rart. Har prøvd index 3 og 5, og forskjellige koder. På plass 3 hadde jeg en eksisterende kode, og den ble overskrevet (virket ikke lenger) når jeg skrev fra Homey. Dessverre virket ikke den nye koden som ble sendt inn der heller. Så verdier blir sendt og mottatt, men noe rart skjer tydeligvis i låsen. Kanskje noe galt med låsen min da.

Uansett takk for hjelpen med feilsøking og med appen generelt!

Fant ut at det er en funksjon som heter addCapability, som nå kjøres ved oppstart. Så etter oppdatering bør den knappen dukke opp, uten at du må legge til låsen på nytt. Funksjonen er ganske treg så det bør først sjekkes om den allerede er der, slik som dette:

try {
      if (this.hasCapability('button.sync_pincodes') === false) {
        this.log("Adding capability button.sync_pincodes");
        await this.addCapability('button.sync_pincodes');
      }
    } catch (err) {
      this.error('Failed to add capability', err);
    }

@joymyr Excellent update of the app! Finally possible to sensibly admin access to the lock.

Quick Question: In advanced settings for the lock, there is an entry for Service PIN modus. Where do You set the service PIN?

Hi there! Well underway with converting my entire home from Futurehome to Homey Pro 2026 here. It has not been without some challenges. One of the challenges is my ID Lock 150.

I have successfully added it to my Homey Pro. Did a full reset of it according to the manual and also performed an update with the ID Lock Updater App. The lock functions OK, I am able to lock/unlock from within the Homey app and it communicates statuses on the timeline etc.

But I am struggling with syncing PIN codes to it from the ID Lock App (v2.2.4). Have been trying with three PIN codes with index 1, 2 and 3. The green pop up appears in the app and the lock plays the happy sounding tune and blinks blue, but the PIN codes do not work.

The Z-Wave firmware version is 1.5 and I haven’t figured out if/how this can be updated via Homey. I have ordrered the update file from the ID Lock webpage.

Tips on how to move forward would be greatly appreciated!

This can currently only be set directly on the lock. I’ll might implement this later.

This can’t be updated from Homey. It requires a different device, but I haven’t tried this myself. Could you try to sync the codes again, and then send a report (Opprett diagnostikkrapport) from the app settings?

Har akkurat byttet fra forferdelige Rackit / Alarm.com sin løsning og lagt til ID Lock 202 i Homey Pro 2023. Har zwave firmware 1.6.

Har 3 spørsmål / tips til andre som sliter med det samme som meg. Jeg forsøkte å lese gjennom postene fra de siste mnd, så håper jeg ikke drar opp ting som allerede er diskutert.

1. Når jeg skulle legge til låsen i Homey, så var det vanskelig å forstå (for meg), at jeg skulle gjøre det samme to ganger. Så at det var to punkter 1-2 i toppen, og at den første ble grønn, men siden det stod samme tekst, så brukte jeg mange forsøk før jeg skjønte at jeg skulle gjenta samme prosedyre en gang til for å få lagt til. En liten tekst øverst på punkt 2, som sier “gjennta samme handling”, eller noe slikt, hadde spart meg for en halvtime :wink:

2. Jeg har 10 koder, og Homey pro 1 meter i fra døra. Ved synkronisering av koder så får jeg ikke overført alle på en gang. Får heller ikke noen melding om hvor mange koder som ble overført. Synkronisering kunne med fordel ha vært logget til Tidslinje eller på låsen (er det samme logg?).
    Det kommer på det meste 5 lydsignaler fra låsen ved synkronisering hos meg, en sjelden gang et lydsignal som høres ut som at det feiler.
    Kan virke som om det går for fort for låsen, eller at det ikke er mulig med så mange koder på en gang.
    Løsningen til meg ble å legge inn 5 koder på id 1-5 og synkronisere de. Deretter slette id 1-5 og opprette id 6-10 og synkronisere de. Deretter legge inn id 1-10, men uten å synkronisere de.
    Hadde det ikke vært for “buggen” i punkt 3, så hadde jeg ikke fått til å synkronisere alle..
    Har flere forslag til forbedringer.
    a) Mulig å synkronisere bestemte id’er
    b) Mulig å hente ut hvilke id’er som er i bruk på låsen
    c) Synkronisere kodene litt tregere, og skrive til Tidslinjen etter hver kode som er synkronisert
    d) Checkbox for å si at en kode skal slettes, slik at den ikke bare slettes fra Homey, men også i fra låsen.
    e) Hvis det hadde vært mulig med å angi tidsrom koder skal fungere, likt som Yale Doorman med Verisure sin app, hadde det vært supert. Der satte jeg opp tidsrom (klokkeslett og/eller ukedag / dato) hvor f.eks håndtverkeren sin kode fungerte. Dette er sikkert litt mer jobb/avansert, men kanskje løsbart med at Homey automatisk synkroniserer over koder når tidsrom er aktivt, så sletter de igjen.

3. Koder som slettes forsvinner ikke i fra låsen. Dette er kanskje det mest “kritiske” problemet. Jeg måtte fysisk inn på låsen og nullstille alle brukerkoder og synkronisere på nytt for å få bort koder som ikke skulle være med lengre. Det var koder som lå på en id som ikke ble overskrevet (jeg hadde 12 koder tidligere).

Takk for appen! Supert at noen har tatt seg tid til å lage den!
Kikket på den for et år siden, og virket som den var for umoden da (uten at jeg prøvde den), og gikk for Rackit/Alarm.com, det var håpløst system. Appen her er allerede mye bedre.

Er det mulig / ønskelig med hjelp til utvikling av appen?

@joymyr please look into if its possible to add a action card to autolock in a later update :smiling_face: in reality wont autolock on/off at custom times. And its a great implemented function

I guess you know how to do it already, but inspired by my old Yale Doorman, I created some basic flows (in advanced flows).

Auto lock the door when closed between 2200-0900, and weekdays between 1300-1500 (when the children usually come home from school).

Also created a flow to lock the door at 2200, with retry after 5 min if the door is open or locking fails, and sending push messages if anything fails.

Also created some flows to send push messages when:

• anybody other than me and my wife unlocks the door
  • battery level is low
  • door stays open more than 30 min

I’m not the expert of neither Homey or ID Lock, but it seems to do what I want so far..

It’s a bit confusing, but gjenlåsing is not autolock. It’s relock.

Autolock is set using the doorlock mode, and can be set with an action card. This is my flow:

Adding error notifications and retry logic as @terjene did is a good idea, since the Z-Wave module is quite unstable

2 Likes

Ahh tnx :+1: