Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen om een flow te maken voor de volgende twee situaties.
- Bij het verlaten van het huis moet de voordeur automatisch op slot gaan en het alarm geactiveerd worden.
- Bij het thuiskomen de omgekeerde volgorde, alarm uit en het slot openen met een vertraging van 10 sec.
Alle hardware is aanwezig, alarm installatie en Danalock voor de het slot van de voordeur.
En werken prima als ik het handmatig inschakel.
Aanwezigheidsdetectie van Homey is ingeschakeld en als ik het handmatig in/uit schakel reageert het elektrisch slot meteen.
Maar Homey ziet niet wanneer het huis verlaten wordt dan wel weer we voor de deur staat.
Ook de app Smart Presence is geinstalleerd en zou moeten werken op basis van het IP adres van de smartphones. IP adressen worden door DHCP toegekend maar zijn ingesteld als preferred IP adres zodat de telefoons steeds hetzelfde IP adres krijgen toegewezen.
Helaas lukt het ook niet op deze manier, alhoewel dat wel mijn voorkeur heeft gezien het feit dat het detectiegebied kleiner is dan op basis van geofencing. Wifi contact is sneller “verloren” buitenshuis.
Het zou er fijn zijn als dit gaat werken daar mijn vrouw rolstoel afhankelijk is, en als dit gaat werken het haar veel pijn bespaart om het handmatig in/uit te moeten schakelen.
Het ultieme zou natuurlijk ook zijn dat, wanneer het donker is er ook automatisch een paar lampen in de hal en woonkamer aangaan.
Maar dat kan ook afzonderlijk geregeld worden want in beide ruimtes is een motiondetectie aanwezig en die kan ik daarvoor ook gebruiken.
Ik hoop dat iemand hier de oplossing voor weet hoe de juiste flow te schrijven.