Actuele stroom (vermogen) meting Fibaro double switch 2

Goedendag,

Om mijn hoofdpomp in de vijver te bewaken heb ik een 3 tal Fibaro double switch 2 geplaatst.

Met de eerste bewaak ik de hoofdpomp en de UV lamp.
Met de Tweede bestuur ik de noodpomp voor de vijver en beluchtingspomp voor de bezinkbak. Deze bestuur ik via een flow die het vermogen van de hoofdpomp bewaakt.
Met de derde stuur ik de verlichting en de waterval. (een vierde ligt klaar om de vijver automatisch bij te vullen)

Ik heb een probleem met het uitlezen van het actuele vermogen van de hoofdpomp en UV lamp. De hele nacht zie ik geen verandering in het vermogen en vanmorgen, toen ik de pomp harder heb gezet, zie ik ongeveer drie uur lang keurig de data (realtime) binnen komen en dan bevriest alles weer. Ik heb diverse parameters aangepast maar niks lijkt te werken. Ondertussen na veel zoeken heb ik de developer pagina gevonden en die pagina ziet er goed uit en is ontzettend handig!
Als ik de hoofdpomp bekijk in de developer zie ik niks geks en in de homey instellingen ook niet.

Heeft iemand hoe ik de vermogen waardes kan blijven uitlezen realtime zodat ik de boel betrouwbaar kan bewaken?

Groetjes Ruud

Waarde 0,1 is niet volgens de documentatie en moet minimaal 1 zijn.
Hoewel dit misschien niets met je probleem te maken lijkt te hebben, is mijn ervaring dat er dan meer mis gaat dan je zou verwachten.

Ja ik zag het ook, verkeerde parameter bekeken in de handleiding, bedankt!

Maar wat ik ook doe aan de tijden niks lijkt te werken en als ik kijk naar de andere modules dan zie ik daar wel regelmatig leven.

Kijk in https://tools.developer.homey.app/tools/zwave of de Rx teller überhaupt oploopt.
En anders alle instellingen vergelijken met eentje die het wel doet.

En wat is de afstand tussen Homey (of ander routend apparaat) en de Switch 2s?
Aangezien je vijver waarschijnlijk niet binnen 8 meter in direct zicht staat ( dus geen muren en ramen etc er tussen) heb ik het vermoeden dat je afstand te groot is.

Er zit 28 meter tussen de uitbouw van het huis en de besturingskast bij de vijver. Vanmorgen heb ik een reserve module aan de uitbouw gehangen in het vrije veld naar de vijver. de handleiding zegt 50 meter vrijveld dus daar zit ik ruim binnen. Als het dan allemaal volg vandaag dan zie je dat heel soms de reserve module gekozen wordt maar een ander moment weer een module opzolder…
ik heb in het begin van de avond de reserve module halverwege de tuin opgehanen in een kastje met de antenne naar buiten. ik zie nu dat de reserve module verbinding maakt via een andere in huis (spots keuken)
en niet meer direct. de andere 3 modules bij de vijver blijven via een andere route verbinding maken en niet zoals je nu zou verwachten de kortste route.

Dat van het oplopen van de RX waardes geeft ook geen enkele logica… soms zie je er 1 de hele tijd optellen en dan stopt die en dan gaat een ander weer verder. zucht.
De modules bij de vijver heten:

• lamp vijver
  • hoofdpomp vijver
  • vijver noodpomp

Nog niet consistent maar eerst maar zien werken dan trekken we de teksten weer recht.
Ik had echt verwacht dat z-wave altijd het sterkste signaal zou pakken en blijven zoeken. de frequentie band is beter dan die wifi componenten. Ik kan het ook niet vergelijken met iets in huis. daar is alles een dimmer of een screen. alleen buiten gebruik ik aan uit.

Die 50 meter is alleen in perfecte omstandigheden, ook wel in een speciale kamer die hiervoor gemaakt is geen interventie te hebben van buiten af.
Realistische afstanden zijn 10 meter, maximaal, in vrije zicht, maar de meeste mensen hebben geluk als ze de 8 meter al halen.
Dus jouw 28 meter is hier ver van boven het realistische maximaal.

1 Like

De logica is dan juist dat de verbinding niet stabiel genoeg is, dwz soms doet ‘ie het wel en soms niet. Doordat de omstandigheden, en met name de interferentie met andere zenders, steeds wijzigt. Zet alle sensoren eens op een afstand van 5 meter, om te zien of dát het probleem is en het dan wel goed werkt. Dan weet je dat de afstand te groot is.

Edit: en waarvan de teller oploopt krijg je dus wel meetwaarden binnen en waarvan de teller niet oploopt dus niet.:grin: op voorwaarde dat er geen transmissiefouten zijn.

Ik heb de range extender op de helft gezet dus zo’n 14 meter uit elkaar en in het vrije veld. dus 2 kanten op is het vrij zicht. Ik heb de fibaro app opnieuw opgestart en ook de homey (met 15 minuten er tussen) en weer de fibaro app maar wat ik ook probeer er is er geen 1 die de route via de extender pakt. Dat is toch raar of niet… Of komt het er op neer dat ik elk 5 meter een buitenlamp moet gaan ophangen met een module om de bende werkend te krijgen? ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in aangezien de meest ideale op ze minst door 1 module gekozen zou moeten worden.
@Rmb ik zie soms een teller perfect optellen en dat bijna elke 10 seconden maar dan kijk in de homey app en dat is de laatste keer een energie update 2 dagen geleden. ik krijg een beetje kriebels van dit…
Hoe kan ik nou een betrouwbaar systeem opzetten? Ik kan een PLC pakken die ik nog heb liggen maar dan heb je nul controle over de software. Dit met homey lijkt geweldig, alles via de app en ik kan hier bijna elk apparaat uitlezen dankzij de enorme lading aan apps.
@Caseda waarom worden dan als nog modules gekozen die soms veel verder weg zitten dan 28 meter en het aan en uitzetten vlekkeloos gaat. Tijdens het testen heb ik één keer een timeout gehad en dat was ook alles. de modules hangen met de antennes buiten de kastjes waar ze in zitten. zou het beter gaan werken als ik er nog een module tussen zet als test om rond de 8 meter uit te komen?

Groetjes en jullie bedankt voor het meedenken tot zover!

In Homey in zo’n tegeltje van de Fibaro double switch 2 betekent “2 uur geleden” dat de waarde 2 uur geleden verandert is. Niet dat twee uur geleden de meest recente meting is. Maar aannemende dat het vermogen steeds wisselend is, lijkt het erop dat de metingen niet lekker binnen komen.
In de tool kun je op de 3 puntjes klikken en een test commando uit laten voeren die de verbinding test.

EDIT:

• ik zie in je Z-wave tabel 2x “previous last working route”. Zijn die wel bereikbaar?
  • Het aantal Tx errors zou 0% moeten zijn, dat is er geen een!
  • gebruik een systematische manier van fout zoeken en uitsluiten: Maak de afstand van 1 of 2 devices zó kort dat je de afstand uitsluit als mogelijke oorzaak van je probleem. En als het dan wel goed werkt, maak dan de afstand weer groter. Werkt het niet op die korte afstand, probeer dan mogelijke andere oorzaken uit te sluiten, bv terug naar fabrieksinstellingen.