Aanwezigheid via iPhones

Hi, ik heb de homey app op mijn kinderen hun telefoon gezet, met locatie op altijd.
Toch reageert hij er niet goed op. Vaak zijn de kinderen weg, en denkt de Homey dat ze nog binnen zijn. Kan dat te maken hebben met ‘vliegtuigmodus’ s’ nachts?

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ja, dat kan.
Als de telefoon op vliegtuig modus wordt gezet, zit de telefoon niet op het netwerk maar volgens het netwerk kan de telefoon nog heel lang aanwezig blijven en daarmee volgens Homey aanwezig.
Gaat het kind weg terwijl de telefoon nog op vliegtuig stand staat kan dit dus gebeuren.

Indien de vliegtuigmodus opnieuw wordt uitgezet lijkt mij dit eerder onwaarschijnlijk.

Naar mijn begrip is het de Homey app op de telefoon die de locatie van de telefoon naar Homey stuurt, niet het locale netwerk die de locatie gaat bepalen. Dit laatste kan enkel met bijkomende apps op de Homey.
Het klopt wel dat, indien de vliegtuigmodus aanblijft, de telefoon geen nieuwe update naar de Homey kan sturen, waardoor deze denkt dat de telefoon/gebruiker nog steeds thuis is.

Om de echte oorzaak te bepalen dien je volgende na te gaan:

• Heeft de telefoon een internet verbinding op het ogenblik dat de woning wordt verlaten (4G/5G of een ander wifi)?
  • Is Homey toegankelijk van buiten je eigen locale netwerk

Aan beide voorwaarden dient te worden voldaan. Immers indien de telefoon geen verbinding heeft kan deze zijn locatie ook niet doorsturen. Maar ook al kan de telefoon zijn locatie doorsturen, dan moet Homey deze nog kunnen ontvangen.

Andere mogelijk oorzaak dit ik kan bedenken is dat de Homey op de telefoon niet actief wordt, en dus geen updates over de locatie gaat doorsturen.

Dat zou de vliegtuigmodus kunnen zijn, maar ik moet zeggen dat ik zelf ook behoorlijk wat issues heb met de locatie op een iPhone 15 Pro en 12 Pro. Wanneer ik de locatie check in iMessage ben ik soms echt nog heel ergens anders. De update van de GPS lijkt echt niet altijd correct te verlopen. Je kunt dit nog eens verifiëren of dat het probleem wellicht is.

Locatie klopt niet. Lijkt wel of hij het precies verkeerd om ziet. Iemand is thuis slaapt, maar is in werkelijkheid aan het werk. En wakker hoop ik :wink: