4 channel Zigbee relais

Dag allemaal, ik heb onderstaande 4-kanaals zigbee relais gekocht voor het aansturen van mijn gashaard. Homey ontdekt en koppelt met de unit, echter hij zie hem als een singel relais unit. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan koppelen (zonder weer een nieuwe bridge te hoeven kopen)? Dus direct met Homey, maar wel dat deze alle 4 relais ziet en kan aansturen? Bij voorbaat hartelijk dank!

Homey heeft geen generieke ondersteuning voor dit soort apparaten, dus er moet een specifieke app voor zijn (en aangezien dit een vrij custom apparaat lijkt te zijn is de kans nihil dat ie werkt met een bestaande app).

Dank Robert, ik kom hem echter wel tegen in een Homey Pro app. Zie onderstaande link. Kan ik daar nog wat mee proberen?

Er is een app voor Zigbee2MQTT, wat een alternatieve Zigbee implementatie is die verder los staat van Homey. Als je geen nieuwe bridge wilt kopen is Zigbee2MQTT geen oplossing voor je.

Maar mocht je dat wel willen worden nu 2 kanalen gesupport door de Homey app. Maar dat zou ik evt kunnen uitbreiden voor je naar 4 kanalen :wink:

1 Like

Dank beiden voor de info! Ik heb rondgekeken en ik heb echt een 4 kanaals potentiaalvrij relais nodig om de haard via de Homey te kunnen bedienen…

Dus ik ga de mogelijkheden bekijken om een Pi met MQTT up en running te krijgen. Als je hem dan idd uit zou kunnen breiden naar 4 kanalen dan zou dat geweldig zijn! :pray:t3::pray:t3:

Onderstaande link zou overigens ook nog een oplossing zijn al weet ik niet of Homey ondersteunt dat de 4 relais onafhankelijk van elkaar geschakeld kunnen worden en bovendien heeft het een (onbekend) lange levertijd…

1 Like

Vergeet zigbee2mqtt niet, dat is het belangrijkste hier :sweat_smile: Daar heb je naast een RPi wel een extra Zigbee dongle voor nodig.

2 Likes

Klopt het dat ik met onderstaand bestelling alle benodigde componenten in huis heb?

En dan eerst op de Pi de Mosquitto server installeren en daarna de Zigbee2MQTT component activeren? Phoe dit is niet echt mijn ding ben benieuwd! Excuus voor de noob vragen maar de tips van mensen die hier verstand van hebben schelen vaak uuuuuren uitzoekwerk :sweat_smile:

Volg deze instructies: Getting started | Zigbee2MQTT

1 Like

Die lijst ziet er goed uit, alhoewel support voor de Sonoff ZBDongle-E experimenteel is. Als je 'm kunt vinden zou ik de Sonoff ZBDongle-P aanraden (bijvoorbeeld hier).

Overigens kun je al die spullen op andere plekken goedkoper krijgen, zelfs als je verzendkosten moet betalen. Bijvoorbeeld de RPi4 1GB kost hier €45, en de power supply €10.

Thanks Robert voor die tips! In overleg met de Robbshop doe ik nog één poging met twee Fibaro Double Smart Modules. Als dat niet lukt dan ga ik de Zigbee2MQTT weg inslaan:)

1 Like

Hoi,

In de Tuya Zigbee app zit ondersteuning voor een 4 Kanaals zigbee relais.
De is voor weinig te koop bij Ali. Ik heb er thuis een aanta; in gebruik, werken perfect. Je zou ook nog kunnen proberen of jouw apparaat ook via die Tuya Zigbee app is aan te sturen, ze lijken erg op elkaar.

1 Like

Ik zat net in de Tuya Zigbee app te kijken, maar zag bij de devices geen 4-Kanaal relais module.

Kun je me een stukje op weg helpen welke het is? En waar ik hem kan vinden (zowel op Ali als in de Tuya app). Thanks!

Hallo ik heb ook interesse om mijn gashaard aan te sturen via Homey. Nu Ben ik benieuwd of je hier nog verder mee bent gekomen?

Ja, het is me gelukt om een Tuya AliExpress 4 channel relayboard aan de praat te krijgen.

Was wel een uitdaging aangezien hij niet standaard ondersteund werd in de Tuya app.

Zie dit topic ([APP][Pro] Tuya Zigbee App - #4393 by evanhemmen) hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Maar dit was voor mij geblinddoekt door een donkere kamer lopen. Ik heb de uitgang gevonden, maar vraag me niet waar ik precies links of rechts ben gegaan en vooral niet waarom of hoe :joy::innocent: