2 sensoren

Hoi allemaal,

Krijg het zelf helaas niet voor elkaar, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Ik heb 2 Xiaomi sensoren. Het is de bedoeling wanneer ik van beneden naar boven toe loop na een bepaalde tijd (22:30 bijvoorbeeld) dat eerst de sensor in de gang beweging detecteert, en daarna als ik naar boven loop de 2e sensor op de overloop mij detecteert. Hierna zou het mooi zijn als de lampen beneden uitgeschakeld worden en de lampen in de slaapkamer aan gaan. Ik wil dus graag gebruik maken van 2 sensoren, maar wanneer ik een flow aanmaak met de 2 sensoren in de “EN” kolom gaat dit niet goed.

Krijg je nooit 100% waterdicht.

Met Xiaomi sensoren met een blind time van 60 seconde? Zelfs als je alleen in het huis woont word dat lastig denk ik.

Ik heb uiteraard wat zitten rommelen, dus de flow ziet er wat vreemd uit. Uiteraard ontbreekt hier de sensor “gang” nog.

Zou ik nog even wat anders voor moeten maken. Hoe of wat weet ik nog niet, misschien wat later? Of toch maar handmatig uitzetten misschien? :joy:

Ik heb voor een soort gelijke situatie (niet geheel hetzelfde) een variabele gedefineerd die de status van de dag bijhoudt; overdag, 's avonds of 's nachts. (waarde 0, 1 of 2). Deze waarde wordt automatisch gestuurd door de zonnestanden app (0 bij zonsopkomst, 1 bij avond gouden gloed en 2 op een vast tijdstip(23:30) + random waarde). Via een z-wave paneel op de muur (8 knoppen) kan ik via de knoppen deze standen ook forceren; als we bijvoorbeeld eerder gaan slapen activeer ik handmatig de nacht stand (2).

Helaas nog geen tijd gemaakt om de situatie later slapen dan 23:30 af te dekken, maar zovaak komt dat ook niet voor :joy: Die paar keer loop ik wel even naar het z-wave paneel en activeer is de avondstand opnieuw.

Afhankelijk van deze status reageren mijn flows anders op beweging (3 sensoren in de hal) en worden de lampen anders aangestuurd.

overdag:
geen actie op beweging. Lampen blijven in de stand waarop ze staan (99% van de tijd staan ze overdag uit)

's avonds:
Lampen in de hal op dimstand, woonkamer aan.
Bij beweging in de hal lampen naar normale stand. 2 minuten nadat beweging gestopt is (zandloper); lampen in de hal terug naar dimstand

's nachts
Lampen hal en woonkamer gaan langzaam uit
Bij beweging lampen in de hal naar dimstand. 2 minuten nadat beweging gestopt is (zandloper); lampen in de hal uit

1 Like

Automatisch schakelen naar avondstand
image

Handmatig schakelen naar nachstand
image

Als avond stand geactiveerd is; lichten schakelen

Beweging in de avond; lichten schakelen

Beweging in de avond stopt; lichten schakelen

Suggestie:
Maak een Countdown timer, bv TimerUp, aan (Countdown is een app).

Gebruik dan de volgende flows:

  1. ALS beweging in de gang EN het is avond DAN ganglamp aan EN zet TimerUp op 10 seconden.
  2. ALS Beweging op de overloop EN het is avond DAN Overlooplamp aan EN TimerDown op 10 seconden.
  3. Als TimerUp leeg EN Beweging op overloop DAN Doe ganglamp uit.
  4. Als TimerDown leeg EN beweging gang DAN doe Overloop lamp uit.

Dit gaat in ieder geval fout als je snel, binnen 60 seconden heen en weer rent. Je kunt ipv 10 seconden natuurlijk ook een ander aantal seconden kiezen.
Als je in flow 3 en vier de beweging vervangt door resp TimerDown loopt en TimerUp loopt.

Ik heb het niet uitgeprobeerd. Succes.

Als ik je goed begrijp is wat je wilt dat het licht in je slaapkamer aangaat als je gaat slapen en in de rest van je huis het licht uit. Zoals je het bedacht hebt met 2 sensors is niet onmogelijk, maar wel lastig en waarschijnlijk loop je er van tijd tot tijd tegen aan dat al het licht uit gaat terwijl je alleen iets boven wilde pakken.

Persoonlijk zou ik de gang sensor de gang laten doen, overloop de overloop en er 1 bij kopen voor de slaapkamer en die de slaapkamer laten doen. Vervolgens koop je een plug erbij en laat je die jou op “slapen” zetten als deze de stroom meet van het opladen van je mobieltje. Daarna maak je een flow met als iedereen slaap dan schakel x y z uit.

Ik denk dat je van z’n aanpak meer plezier gaat hebben, maar meerdere wegen leiden naar rome’s.