SlimLaadplan is een geavanceerde Homey app die je batterijsysteem (Marstek Venus (A,D en E) of Sessy(beta)) automatisch optimaliseert op basis van dynamische energieprijzen, zonnepaneel voorspellingen en je eigen verbruikspatronen. De app gebruikt intelligente algoritmes om winst te maximaliseren en energiekosten te minimaliseren.
Devices
1. Battery Action Device (Hoofddevice)
Het centrale planningsdevice
Configureert je batterij-instellingen
Stuurt MQTT commando’s (voor Marstek) of via (rest) API
2. Energy Prices Device
Haalt dynamische energieprijzen op
Ondersteunt nu ook Tibber middels een API-key
Automatische updates
3. Energy Usage Device
Leert van je werkelijke verbruikspatronen
Past verbruiksfracties automatisch aan
Verbetert nauwkeurigheid over tijd
4. Solar Forecast Device
Zonnepaneel productie voorspelling (Solcast of Open Meteo)
Integreert met planning algoritmes
Basis Setup
Voeg eerst alle devices toe
Doorloop de setup via http:[ipadres-homey]:8888/setup1.html
Controleer op http:[ipadres-homey]:8888/diagnostics.html.html
Bekijk plan op http:[ipadres-homey]:8888/dashboard.html
Strategieën
Dynamic Strategie (Standaard)
Principe: Maximaliseer winst door slim te laden op goedkoopste momenten en ontladen op duurste momenten.
Hoe het werkt:
Zoekt koppels laden en ontladen, met een minimaal prijsverschil en gaat anders over op alleen laden of NOM
Net Zero Strategie
Kenmerken:
In zogenaamde NOM-blokken (aaneengesloten NOM-kwartieren tussen ontladen en laden) verdeelt de app de kwh’s in de batterij over de duurste kwartieren (wanneer er onvoldoende kwh’s zijn om ieder kwartier te voorzien van stroom)
Adaptief Leren
Het Energy Usage Device leert van je werkelijke verbruikspatronen en verbetert de nauwkeurigheid van voorspellingen.
Hoe het werkt:
Wat doet de learning?
De learning kijkt elke dag naar je werkelijke verbruik (via Homey Energy) en past de voorspelling aan zodat die
steeds beter wordt.
Wat wordt er aangepast?
Hoe werkt het?
Elke dag vergelijkt de learning:
- Wat was voorspeld?
- Wat was werkelijk (gemeten door Homey)?
Als er verschil is, past hij de voorspelling een klein beetje aan (10% per dag)
Na een paar weken klopt de voorspelling steeds beter
Voorbeeld
“Je voorspelling zei 500 Wh om 14:00, maar je gebruikte eigenlijk 600 Wh. De learning verhoogt de voorspelling
voor 14:00 met een klein beetje. Na een week staat het op ~580 Wh.”
Belangrijk om te weten
Learning heeft minimaal 3-7 dagen nodig om te beginnen
Aanpassingen gaan geleidelijk (niet in één keer)
Handmatig aanpassen kan altijd - learning gaat dan verder vanaf die nieuwe waarden
Hé Roedi, fantastisch om te zien dat je dit hebt ontwikkeld voor de homey! Nu heb ik 2 marsteks en een homey, echter helaas helemaal niet bekend met de lilygo / mqtt platform, is er ergens een filmpje of tutorial wat ik zou moeten kopen en doen om deze app te testen? Zou het onwijs tof vinden en jouw gecreeerde modus lijkt mij veel efficiënter dan die van de marstek zelf
Helemaal juist. Over Mqtt hoef je op zich niet veel van af te weten. Je moet alleen een stukje toevoegen aan je yaml-file en credentials ingeven in mijn app. Zover ik begrepen heb is mqtt de enige manier waarmee je de marstek kan bedienen vanuit de Homey.
Ja thnx! Had me er al in verdiept om het modbus esphome verhaal te doen maar ben eventjes in de war in het verschil lilygo en modbus esphome en de mqtt variant . Hoef niet perce HA te hebben als ik hem in de homey krijg . Zal eens 2 LilyGo T-CAN485 bestellen met die kabeltjes en zien hoe ver ik kom
Om het ingewikkeld te maken : de Homey praat met de Lilygo via mijn app, via MQTT. De Lilygo is weer aangesloten op de Modbus aansluiting op de Marstek. Vandaar ook bijna dezelfde yaml-file.
Heb je nieuwe app weer geïnstalleerd. Ik ga hem nu gebruiken om te laten laden en ontladen.
Alleen doe ik dat nu nog met mijn eigen mqtt flows.
Zou het een optie zijn dat als je 1 batterij kiest, de prefix marstek is, bij 2 batterijen marsteka en marstekb, en bij 3 batterijen marsteka, marstekb en marstekc?
Dan zou ik alleen de app nog maar nodig hebben
Nou. Ik moet eerst maar eens zorgen dat de app stabiel wordt. Op dit moment werkt hij niet zoals ik wil. Ik ben heel erg druk geweest met nul op de meter. Maar hier en daar valt dan weer wat om. Niet handig zo. Ik ga eerste tijd eens goed kijken om meer geautomatiseerde tests te maken. Daarna huidige functionaliteit uitbreiden en vervolgens kijken naar hoe dit optimaal werkt met meerdere batterijen.
de app is behoorlijk i ingewikkeld geworden.
vraagje: is een interne mqtt broker wel noodzakelijk? Ik ga deze er waarschijnlijk weer uithalen.
Nee, je kunt bv. de MQTT Broker app op Homey installeren, of een MQTT broker van Home Assistant gebruiken. Er is nl. maar 1 broker per MQTT netwerk nodig.
Ja. Haha dat wist ik. Ik wilde het makkelijk maken door de mqtt broker ook in de app te hebben. Dan is hij geheel zelf voorzienend. Maar dankjewel voor dé reactie.
Even een tip: Als je de broker in je app geïntegreerd laat, laat je de app tijdens de installatie checken of de standaard poort niet in gebruik is? Dit voor diegenen die al een broker hebben draaien.
De MQTT app van Emile bijvoorbeeld kiest zelf een alternatieve poort als de standaard poort al in gebruik is (en de code is opensource)
Ik heb het nu zo gemaakt: je kan per batterij zelf een topic invullen per batterij. Marstek marsteka marstekx. Als je niets invult….stuurt hij ook geen bericht op dat topic, dus stuurt die batterij ook niet aan. LET OP: Je moet nu even goed uitkijken hoe je de app de SOC laat meten, de topics vult en het aantal batterijen. Die zijn nu vrij in te vullen….maar moeten volgens mij in sync zijn.
Ik zie de 3 velden voor de prefix .
Voor het uitlezen van de Soc pakt hij bij mij de marsteka batterij. Heeft dat invloed op de aansturing?
Ik zou altijd de broker die geïnstalleerd is in Homey gebruiken. Ik gebruik deze: MQTT Broker App voor Homey | Homey
Bijkomend voordeel is dat ik dan ook de bepaalde waardes in variabelen kan opslaan en daarna de grafieken kan bekijken:
In de app zit een automation die zelf opzoek gaat naar de batterij, maar dat is een voorstel en kan je handmatig aanpassen. Met meerdere batterijen moet je een batterij-device maken die de soc bepaald voor alle drie de batterijen samen. (Ga nog kijken om dat te verwerken in de app)
In strategie ‘nul op de meter’ kijkt hij elk uur hoeveel zonopbrengst er voorspeld wordt en hoeveel verbruik en probeert de kwh’s in de batterij zo goed mogelijk te verdelen over de uren waarbij stroom uit de batterij nodig is. Duurste uren eerst. >>> hij moet dus wel weten hoeveel er in de batterijen zit.
Bij strategie ‘dynamisch’ gebruikt hij de soc ook om zoveel mogelijk op het duurste of goedkoopste uur te ontladen of laden. Dit regelt hij door het vermogen aan te passen.
Btw. Je kunt mijn app natuurlijk ook gewoon gebruiken om te bepalen wat hij moet doen per uur. En vervolgens de status wisseling gebruiken in een flow. (Dan gebruik je niet mijn mqtt aansturing; Hier zijn flowkaarten voor) LET WEL: de app doet dat (nog?) niet per batterij verschillend.