Z-wave netwerk met onbereikbare apparaten

Goedemorgen,
Sinds een paar dagen werken (een aantal) z-wave apparaten niet meer. Als ik in de developer omgeving kijk zie ik er een aantal op onbereikbaar staan. Ik heb mijn Homey (2016) al een keer herstart, helaas zonder resultaat. Vanuit de developer omgeving heb ik geprobeerd om een heal te doen op een apparaat. Ook zonder resultaat.

Welke andere stappen kan ik ondernemen om het z-wave netwerk of de status van de apparaten te herstellen?

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

1 Like

Probeer nieuwe batterijen, óók als ze nog niet leeg lijken te zijn.
Probeer de apparaten eens vlakbij Homey of andersom om te zien of op 1 of andere manier de afstand een probleem is (geworden).

Vanavond heb ik het z-wave netwerk gereset en geprobeerd om apparaten opnieuw toe te voegen. Op een korte afstand (binnen een meter) van Homey lukt dit. Als ik het apparaat vervolgens een paar meter verder op in het stopcontact steek dan is het niet meer te bereiken. Wanneer ik het vervolgens weer binnen een meter plaats dan is die te bereiken. Er is niets aan de opstellen van Homey en de overige apparaten veranderd. Binnen ons huis zijn recent ook geen apparaten geplaatst die van invloed kunnen zijn op het signaal.

Ik heb het vermoeden dat de z-wave antenne niet goed meer werkt. Kan dit op één of andere manier getest worden?

Edit: Ik heb een early 2016

Bij jullie thuis is misschien niks veranderd maar misschien wel bij de buren, zo heb ik al eens dagen zitten klooien omdat mijn 433mhz voor geen meter meer werkte. Nu bleek na wat navragen bij de buren dat er iemand een draadloos weerstation had die blijkbaar door bijna lege batterijen constant zat te zenden en dus het spectrum vol zat te spammen waardoor ik problemen had. Er kan bijvoorbeeld ook een gsm mast in de omgeving zijn aangepast die wat stoort (was een dingetje met ziggo en goedkope coax kabels een paar jaar geleden bijvoorbeeld) dat is het vervelende van draadloze protocollen, en als je niet de juiste meetapparatuur daarvoor hebt is het gokken wat er mis is. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er een antenne in homey in een keer niet meer (hardwarematig) werkt.

Homey’s zwave bereik is vrij klein. Plaats een paar zwave tussenstekkers dicht in de buurt, en dan moet je het mesh kunnen uitbreiden.

Inmiddels is dit issue opgelost. Wat de oorzaak is geweest weet ik niet. Acties die ik ondernomen heb:

  • Vervangen batterijen van alle apparaten.
  • Plaatsen van een Wall Plug naast mijn Homey. Er is verder niets aangesloten op de WP.
  • Apparaten die daarna nog onbereikbaar waren zijn verwijderd en opnieuw toegevoegd aan het netwerk.