Woonkamer verlichting schakelen bij TV aan/uit

Hoi, ik ben sinds een paar dagen bezig met Homey, maar loop nu tegen een probleem aan wat ik maar niet goed werkend krijg, dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Ik wil graag dat als ik mijn TV uit of aan doe, en mijn verlichting (Hue lampen) in mijn woonkamer branden op dat moment (bijvoorbeeld na zonsondergang), deze automatisch de dim stand aanpassen. Dus bijvoorbeeld als de TV aan is dat de lampen op 10% branden en staat gaat de TV uit dat ze dan automatisch naar 60% gaan, en gaat de TV weer aan dan weer na 10% gaan, enz. enz.

Nu heb ik het inmiddels wel geheel werkend, maar het probleem waar ik tegen aanloop, is dat de TV in de Homey app vaak pas 3 a 4 minuten later offline gaat dan hij in werkelijk is uitgaan. Met als gevolg dat we dus 3 a 4 minuten in een vrij donkere kamer zitten. Wat ook een beetje vreemd is, is dat hoe langer de TV heeft aangestaan, hoe langer de vertraging is tussen het daadwerkelijk uitgaat en het offline gaan in de Homey app is.

Ik heb ook nog geprobeerd om het via mijn Ziggo Mediabox Next te laten schakelen (in plaats van de TV), maar dat was geen optie omdat die in stand-by hoog moet staan, omdat hij anders na verloop van tijd niet meer uit slaapstand wil komen, deze blijft dus in de Homey app constant op online staan.

Nu is mijn vraag, wat zou ik kunnen doen om mijn Hue lampen wel meteen te laten reageren als de TV uit of aan gaat?

Slimme stekker er tussen en op basis van energie laten schakelen?

Als je een smart tv heb, geef hem een vaste ip adres. Met de app “Net Scan” van Terry Hendrik kan je zien wanneer een apparaat online en offline is. Start dan een flow als de tv online/offline gaat.
Bij mij werkt het prima.

1 Like

@Martijn_Hoogenbosch > Dat zou ik inderdaad nog wel kunnen gaan proberen, bedankt voor de tip :wink:

@Bozo > Ik ben bang dat dit niet gaat helpen, als ik namelijk in mijn modem kijk, dan zie ik daar dezelfde vertraging met het offline gaan van de TV als in de Homey app. Het lijkt net of de TV eerst al zijn stroom moet laten weg vloeien, en dan pas aan de rest laat zien dat hij echt uit is. Het viel mij gister tijdens het testen namelijk ook op, dat als ik de TV uit doe, hij na verloop van tijd een bepaald geluidje maakt (beetje zoals je vroeger ook hoorde bij beeldbuis TV’s, die stonden ook altijd wat na te pruttelen als ze afkoelde). En na dat geluidje zie ik de TV ook meteen offline gaan in de Homey app en het modem, en hoe langer de TV heeft aangestaan, hoe langer het duurt voor hij dat geluidje maakt en offline gaat. Ik denk dan ook dat de “LG WebOS TV” app die ik nu gebruik voor TV aan/uit ook op die manier (online/offline) werkt. Maar ik zal je tip straks even goed een keer gaan testen om te kijken of dat wel werkt…

Ik las gister trouwens hier op het forum iets over een “logitech harmony hub” zou dat nog een oplossing kunnen zijn ? Want als de “logitech harmony hub” app het signaal (uit/aan) wel meteen doorgeeft aan de Homey, in plaats van het online/offline gaan van de TV dan ben ik de vertraging ook kwijt. Ik heb alleen geen idee of dit zo werkt met de “logitech harmony hub” ?

Werkt natuurlijk wel, kun je met een flow hem uitzetten. Maar als je met een reguliere afstand hem uit zet, dan moet dat signaal opgepakt worden. Weet niet hoe betrouwbaar dat is. Plus dat je dan weer een extra apparaat hebt … persoonlijk hou ik daar niet echt van.

Wat Martijn zegt: slimme stekker er tussen.
Op wat voor manier je de tv dan aan of uit zet maakt niet uit, de stekker ziet gelijk het verbruik en doet gelijk een flow starten die je maar wilt. Ik doe op deze manier bijvoorbeeld een Chromecast Ultra aan laten gaan als de tv aangezet wordt. En nog veel meer natuurlijk, werkt geweldig.

En welke slimme stekker (merk/type) kan ik daar dan het beste voorgebruiken ?
Want heb daar helemaal geen ervaring mee tot nu toe

Ik heb ze van Fibaro maar die kost ook wel wat. Heb er ook een heleboel van Neo Coolcam en die kosten een stuk minder bij tante Ali. Er zijn ook andere natuurlijk maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Zorg wel dat ze de power kunnen meten.

Heb er zelf 2 van INNR, die werken op basis van Zigbee. Heb er een aantal van Neo Coolcam op basis van Z-wave. De zigbee lijken wat eerder de wijzigingen in power usage door te geven, de Neo’s pas na een sec of 40.

Net nieuwe NEO’s op basis van Wifi besteld (gaat via Tuya, maar ga ze flashen). Ben benieuwd hoe die werken.

Oke, ik heb inmiddels een Fibaro Wall Plug type F besteld (hoop dat dit de goeie is), zodat ik het daar mee kan gaan proberen…

1 Like

Ik heb de Fibaro plug binnen en na heel veel geklooi hem eindelijk toegevoegd gekregen aan Homey (ik deed de 3x klik steeds te traag). Maar ik wil nu een flow maken op basis van energie, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat nu voor elkaar krijg. Kan iemand mij een beetje opweg helpen ?

Hier maar eens kijken.

Bedankt voor de link, en de uitleg die je daar hebt gegeven, alles werkt nu top

@Bozo, @Martijn_Hoogenbosch & @Rocodamelshekima bedankt voor jullie hulp

1 Like

Een beetje late reactie maar als je de tv via hdmi-cec gebruikt kun je dus gekoppelde hdmi apparatuur mee schakelen. Mogelijk is de status van zo’n gekoppeld apparaat te testen in Homey.

Ik zie dat ik hier nooit een uitleg heb gegeven hoe ik dit probleem nu naar tevredenheid heb opgelost, dit komt waarschijnlijk doordat ik hier toch nog een behoorlijke tijd mee bezig ben geweest voor ik het eindelijk goed werkend had voor mij zelf. De problemen waar ik tegen aanliep was dat de TV (OLED65C9) niet altijd meteen in standby stand ging als ik deze uitzetten. Dit kwam door dat als de TV langer dan een x aantal uur aan had gestaan, deze een led reset programma draait na het uitzetten (hier kwam ik ook pas later achter), waardoor niet meteen de stroom naar beneden ging, waardoor de Fibaro plug veel te laat aangaf dat de TV was uitgezet. Ik heb toen de Fibaro plug op de soundbar gezet, aangezien die wel meteen in standby stand ging en deze automatisch aan/uit gaat als de TV aan/uit gezet word. Maar toen kwam er achteraf toch nog een probleem om de hoek kijken, dit was bijvoorbeeld, dat als de TV aanstond en de verlichting dus op 1% gedimd stond, en ik verhoogde de dimstand met de Hue dimmer naar bijvoorbeeld 75% omdat ik even wat meer licht nodig had. Dat deze na korte tijd weer werd terug gezet naar de 1% dimstand door de Homey flow die ik had gemaakt, dat als de TV aan ging dat het licht naar 1% moest dimmen. En datzelfde gebeurde ook met de flow die ik had gemaakt, dat als de TV uitstaat dat het licht naar 75% gedimd moest worden. Ik wilde dus dat de Hue dimmer de flow op de Homey kon overrulen als dat nodig mocht zijn. De meeste hier zullen denken dat is toch simpel, maar voor een beginnende Homey gebruiker is niks simpel in het begin en het heeft mij dan ook heel wat hoofdbrekens en uurtjes gekost voordat ik er eindelijk uit was hoe ik dit probleem simpel in mijn flows kon verwerken. De oplossing (voor mij) lag dat de ene flow de andere inschakelde en zichzelf uitschakelde daarna, en anderom voor de andere flow (je moet er maar net opkomen :thinking:).

Dit zijn de vier flows die ik ervoor gebruik

Het is een heel verhaal geworden en hoop dat het toch nog een beetje duidelijk is, maar ik wou het toch delen voor andere beginnende Homey gebruikers die hier ook tegenaan lopen en geen idee hebben hoe ze dit kunnen oplossen (zoals ik zelf geruime tijd had)…

EDITE: kleine aanvulling gedaan, zag dat ik nog twee flows vergeten was :wink:

2 Likes