Wc verlichting aan/uit met deur sensor

Goede dag

Ik probeer mijn verlichting in de wc aan te laten gaan wanneer je de deur open doet. Dan als de deur dicht gaat moet het aan blijven staan. En je snapt het al. Als je klaar bent dan doe je de deur weer open en moet het licht weer uit gaan.

Dit heb ik nu en wil daar mee verder. Maar dan krijg ik de opties hier beneden te zien. Helaas ben ik daar nog geen ster in.

Ik heb de homey bridge pas net en ben alles nog aan het uitzoeken

Met Vriendelijke Groet

Guus Dupon.

https://homey.app/f/cWt289
Deze gebruik ik met een dimmer, maar eenvoudig AAN / UIT gaat natuurlijk ook.

Let op: De onderste kaart (Dim naar 50%) staat onder ANDERS.

in advanced flow;

hey dank je wel. welke homey gebruik jij want ik kan het kopje anders niet vinden
ik heb een homey bridge

Sleep dat kaartje omlaag, dan komt ‘Anders’ te voorschijn.

ah oke dank je

1 Like

ben al de hele middag bezig maar het lukt me niet om hem om te zetten. heb je tips?/

Wat voor een type flow gebruik je? Een gewone flow of een advanced flow?

De ANDERS-sectie geldt voor een gewone flow: als je het DAN kaartje vastpakt en iets naar beneden schuift, wordt de ANDERS-sectie zichtbaar. Je laat het kaartje dan los onder de scheidingslijn van de ANDERS-sectie.

Als je een advanced flow gebruikt, dan zie je achter de EN-kaartjes (zoals ‘het contactalarm is aan’) aan de rechterzijde twee connectors waar je de flowlijn aan vast kunt maken:

• De bovenste (blauwe lijn) geldt als de EN-situatie waar is. Dus: het contactalarm is inderdaad aan;
  • De onderste (gele lijn) geldt als de EN-situatie onwaar is. Dus het contactalarm is uit.

Ik maak gebruik van een advanced flow. Maar heb nu al weer wat bijgeleerd. Heb wat “getting started “ posts gevonden die ik maar eens ga lezen. Want zo kom ik er nog niet uit. Denk ook dat een wc verlichting met aanwezigheids detectie makkelijker is dan met alleen een deur sensor en een schakelaar

Ik weet niet zeker of dat persé makkelijker is.

Als je met aanwezigheidsdetectie letterlijk dat bedoeld (dus met een radar/microgolf-achtige sensor) dan kun je inderdaad beter vaststellen of iemand naar/van het toilet gaat. Meer specifiek: of iemand nog op het toilet zit.

Als je een bewegingsmelder bedoelt, dan is het wel gemakkelijk om vast te stellen die iemand het toilet binnen gaat. Maar daarna is het lastig om vast te stellen of iemand nog in het toilet is. Je maakt doorgaans niet genoeg beweging om de melder blijvend af te laten gaan.

Als je de deur consequent dicht en open doet, dan is een deursensor misschien toch te makkelijkere (en goedkopere) oplossing. Zelf overweeg ik om de bewegingsmelder, die ik nu gebruik voor alleen het licht aan te zetten, te vervangen door een deursensor.

De verschillende sensoren hebben z’n voors en tegens.
De kunst is meer om een flow/set van flows te maken die aansluiten bij jouw persoonlijke situatie.

Dank je voor je uitleg. Ik dacht inderdaad zelf meer aan de aanwezigheids detector. Die met radar. Maar die is wel ook weer het duurste van allemaal geloof ik.
Ik kom net kijken in deze wereld van flows en snap er nog niet alles van. Dus zal me wat meer moeten gaan inlezen. De standaard flows red ik wel al. Zoals tussen 0000 en 0300 moet er verlichting aan gaan als mijn vrouw thuis komt. Dat moet 5 min blijven branden en kan daarna uit gaan. Zo heeft ze de tijd om zelf wat aan te zetten mocht ze beneden nog wat gaan drinken of het gaat uit als ze naar bed gaat. Die is gelukt en werkt. Maar deze voor naar de wc is toch een stuk lastiger. Misschien moet ik wel een variabele gaan gebruiken of een logic. En juist die moet ik nog door gaan krijgen.

Het volgende werkt prima voor mij

1 Like

soms kan het zo simpel zijn… :slight_smile: thx!

Zo dat is inderdaad een hele goeie zeg!! Ik dacht al veel te moeilijk met allerlei stappen