Wakup en Away/Home, tips & tricks

Wat zijn goede manieren om de wake up status te automatiseren?
Ik wil niet afhankelijk zijn van vaste tijden of een wekker of het handmatig in de app te moeten doen.

Hetzelfde geld voor de away/home detectie.

Ik had uiteraard al gezocht, maar nog niet een goede tip gevonden. Mogelijk gebruik ik niet de juiste zoektermen.

Ik drink geen koffie, en gebruik smorgens helemaal geen apparaten.
Ook mijn phone charger voorzien van een plug werkt voor mij niet fijn, soms haal ik de phone al eerder of later van de charger.

Ik begin te vermoeden dat een knop op/bij het nachtkastje eigenlijk een werkbare oplossing is.

Ik gebruik een knop naast mijn nachtkastje. dmv van het indrukken van deze knop start er een hele routine. In de slaapkamer leest Homey het weer voor, de smart TV zet de buienradar 5 minuten aan, de slaapkamerverlichting gaat aan en de aanwezigheid wordt van mij op wakker gezet. Die activeert ook weer enkele flows.

Als ik wakker ben en ik druk de knop in zet hij juist alle verlichting in huis uit, start netflix op de smart TV, wijzigt de aanwezigheid naar slapen en mocht in de nacht de verlichtingsknop ingedrukt worden gaat hij op 10% lichtsterkte aan. Makkelijk voor de route naar de wc oid.

1 Like

Ik heb al wat lopen stoeien om een waterdichte automatisering te maken. Maar ik draai onregelmatige diensten, dus op basis van een ritme liep ik vast…

Nog tips? Binnenkort ga ik verhuizen waar ik flink ga verbouwen… :grin:

Zou een motion sensor niet zijn werk doen? Als je beneden komt en er voorbij loopt weet hij dat je wakker bent.

Dat heb ik ook al zitten denken, maar hoe doe je dat dan weer als je gaat slapen?

Het is heel lastig maar ik heb wel een aantal aparte dingen die uniek zijn.
Bijvoorbeeld, als mijn nachtkast-lampje uit gaat tussen 22:00 en 05:00 dan ga ik slapen.
Op werkdagen om 7 uur ben ik wakker (door de wekker).

Hiervoor zou je een flow kunnen maken met als het tussen 23:00 en 3:00 is en er is x tijd geen beweging meer geconstateerd dan naar slaap stand.