Virtuele thuisbatterij in energy tab

Hallo :waving_hand:.

Na een succesvolle implementatie van een thuisbatterij via modbus blijft er een grote vraag.

Hoe krijg ik een virtuele thuisbatterij in de Energy tab in de Homey app. (Visueel aan de muur)

Krijg de data prima in dashboards en variabele, maar ik kan geen virtuele device vinden die op de energie tab terug komt.

Kennelijk krijgen virtuele devices niet alle kenmerken mee zodat Homey het als een batterij ziet. Heeft iemand deze uitdaging al overwonnen?

Taylor zonnepanelen+batterij (via modbus)

Groetjes :waving_hand:

Geen antwoord, maar ik zie veel van soortgelijke vragen voorbij komen.

Het wordt tijd dat het Athom team een simpele optie gaat inbouwen:
A. “Laat Energy tab automatisch uw apparaten kiezen”
B. “Laat me zelf de apparaten kiezen die ik in de Energy tab wil zien”.

Ik snap niet waarom (community) app developers hun app moeten aanpassen aan Homey. Dat is nog niet bij alle gerelateerde apps gebeurd, of nog niet juist ingesteld.

Hallo Peter, Bedankt voor de replay. Het is idd erg beperkt om een mooi overzicht te krijgen. Ook totale verbruikt klopt niet, ik krijg ook alleen de data uit de energy dongle, maar ik kan het vermogen van de omvormer niet toevoegen. De dongel is dus alleen afgenomen verbruik van het net. kan daar dus niets aan veranderen…

ben het zeker met je eens dat Athom hier meer functionaliteit aan mag toekennen. hopelijk is het een kwestie van tijd….

Graag gedaan, Nils.
De dongel zou ook de teruggeleverde kWh’s moeten weergeven, maar daarvan zie je enkel de totaalstand.
Met een app als Power by the Hour kun je dan weer specifiekere berekeningen laten maken, zoals dit:

Voor de pure opbrengst van je zonnepanelen, heb je of een bijpassende app nodig, of externe vermogensmeters zoals Shelly EM + 1 (of 3) stroomklemmen (deze “klik” je om de stroomdra(a)d(en) aan de 230V zijde, zodat je niets los hoeft te schroeven)