Har just skaffat en ny Homey Pro och tĂ€nker byta ut det mesta i form av gamla enheter, frĂ€mst 433 Mhz men Ă€ven enstaka Z-wave och nĂ„gon zigbee. Vad Ă€r rekommendationen om man ska satsa om inte fullt ut sĂ„ i alla fall normera kring ett protokoll - Matter framstĂ„r som framtiden men det verkar inte riktigt ha kommit pĂ„ plats Ă€n, Z-wave kĂ€nns inte sĂ€rskilt aktuellt lĂ€ngre, zigbee verkar vara mer livskraftigt, wifi ja det kan vĂ€l antas finnas kvar - men har kanske nackdelen beroende pĂ„ hur man segmenterat nĂ€t och vilka standarder man har stöd förâŠ
Hur tÀnker ni? Lutar vÀl sjÀlv Ät att kanske behÄlla zigbee-enheterna och satsa mer pÄ Matter men man vill ju helst satsa pÄ en vinnare och slippa byta om nÄgot Är.
Jag har inte testat matter sÄ dÀr uttalar jag mig inte.
men generellt sÄ har jag upptÀckt att shelly som anvÀnder wifi underlÀttar nÀr hÄrdvaran gÄr i sönder, bara att ersÀtta och ge samma ipnummer sÄ mÀrker homey inte av att det Àr bytt.
Vid zigbee och z-wave sÄ blir det ofta sÄ att man mÄste fixa sina flows för enheten man hade Àr försvunnen, jag har iaf inte hittat nÄgot sÀtt att fÄ en ny enhet att ta ver en gammals plats.
NÄgot som dock har funkat felfritt med shelly för mig.
/Rikard
Z-wave Àr oftast dyrare pga att protokollet inte Àr fritt, men enheterna har bra kvalité.
Zigbee Àr billigare, men vissa mÀrken Àr sÀmra.
Athom har en best-buy-guide pÄ sin hemsida, kolla in den.
Jag upplever att Aqara Àr dÄlig pÄ att rapportera batteri-nivÀ, sÄ har gÄtt över till Sonoff.
I övrigt har jag vÀldigt mÄnga olika mÀrken, beroende pÄ vilka produkter de har.
Tackar, lĂ„ter inte som att det Ă€r solklart att gĂ„ all in pĂ„ en standard, ska kolla över utbudet sĂ„mfĂ„r man kanske testa sig fram. Bra tips om Shelly, har kollat lite pĂ„ deras grejer innan jag valde Homey, hade varit en smidig lösning om man byggt nytt 2025 istĂ€llet för 2005âŠ
Personligen har jag satsat pÄ ren Zigbee och försökt hÄlla antalet mÀrken sÄ fÄ som möjligt.
Idag Àr det ca 95% IKEA (TrÄdfri, Inspelning & Vallhorn) och Sonoff (strömbrytare och termometrar) samt 3st obskyra 12v LED-strip dimmers frÄn AliExpress.
Enda undantaget Ă€r 2st 433Mhz fjĂ€rrkontroller (Telldus) som Ă€r lite âreserverâ om sambon inte vill anvĂ€nda appenâŠ
Har ca 35 Zigbee âdevicesâ inkopplade utan problem.
Tackar bra input, Sonoff ser ut att vara lite billigare Àn ex. vis Shelly, har ni gÄtt sÄ lÄngt att ni Àven börjat byta ut vÀgguttag och liknande? KÀnner sjÀlv att det kan sÀtta lite för stor tilltro till ett mÀrke eller en standard och att det Àr mindre risk om man bygger utanpÄ.
Njaeee, nÄgra inbyggda Sonoff ZBMINI-L2 bara.
DÄ bÄde IKEA och Sonoff Àr relativt stora och har hyfsad renommé hoppas jag iaf slippa nÄgra större överraskningar.