Vilken standard för ny homey-installation

Har just skaffat en ny Homey Pro och tänker byta ut det mesta i form av gamla enheter, främst 433 Mhz men även enstaka Z-wave och någon zigbee. Vad är rekommendationen om man ska satsa om inte fullt ut så i alla fall normera kring ett protokoll - Matter framstår som framtiden men det verkar inte riktigt ha kommit på plats än, Z-wave känns inte särskilt aktuellt längre, zigbee verkar vara mer livskraftigt, wifi ja det kan väl antas finnas kvar - men har kanske nackdelen beroende på hur man segmenterat nät och vilka standarder man har stöd för…

Hur tänker ni? Lutar väl själv åt att kanske behålla zigbee-enheterna och satsa mer på Matter men man vill ju helst satsa på en vinnare och slippa byta om något år.

Jag har inte testat matter så där uttalar jag mig inte.

men generellt så har jag upptäckt att shelly som använder wifi underlättar när hårdvaran går i sönder, bara att ersätta och ge samma ipnummer så märker homey inte av att det är bytt.
Vid zigbee och z-wave så blir det ofta så att man måste fixa sina flows för enheten man hade är försvunnen, jag har iaf inte hittat något sätt att få en ny enhet att ta ver en gammals plats.
Något som dock har funkat felfritt med shelly för mig.

/Rikard

Z-wave är oftast dyrare pga att protokollet inte är fritt, men enheterna har bra kvalité.
Zigbee är billigare, men vissa märken är sämra.

Athom har en best-buy-guide på sin hemsida, kolla in den.

Jag upplever att Aqara är dålig på att rapportera batteri-nivä, så har gått över till Sonoff.
I övrigt har jag väldigt många olika märken, beroende på vilka produkter de har.

Tackar, låter inte som att det är solklart att gå all in på en standard, ska kolla över utbudet såmfår man kanske testa sig fram. Bra tips om Shelly, har kollat lite på deras grejer innan jag valde Homey, hade varit en smidig lösning om man byggt nytt 2025 istället för 2005…

Personligen har jag satsat på ren Zigbee och försökt hålla antalet märken så få som möjligt.
Idag är det ca 95% IKEA (Trådfri, Inspelning & Vallhorn) och Sonoff (strömbrytare och termometrar) samt 3st obskyra 12v LED-strip dimmers från AliExpress.
Enda undantaget är 2st 433Mhz fjärrkontroller (Telldus) som är lite “reserver” om sambon inte vill använda appen…
Har ca 35 Zigbee “devices” inkopplade utan problem.

Tackar bra input, Sonoff ser ut att vara lite billigare än ex. vis Shelly, har ni gått så långt att ni även börjat byta ut vägguttag och liknande? Känner själv att det kan sätta lite för stor tilltro till ett märke eller en standard och att det är mindre risk om man bygger utanpå.

Njaeee, några inbyggda Sonoff ZBMINI-L2 bara.
Då både IKEA och Sonoff är relativt stora och har hyfsad renommé hoppas jag iaf slippa några större överraskningar.