Verwarming op accumulatoren

Hallo allemaal,

Wij hebben onlangs een huis gekocht met een verwarmingssysteem dat gebaseerd is op twee accumulatoren: de Dimplex S50 E (6kW) en de S70 E (9kW). Deze accumulatoren worden aangestuurd door een Unicomp 557 regelmodule, die in de meterkast staat. Het systeem werkt op een 3-fasen netwerk en laadt voornamelijk 's nachts op, afhankelijk van de regeling en de buitentemperatuur.

In mijn ogen is dit systeem inmiddels verouderd, zeker in vergelijking met de moderne smart toepassingen en de mogelijkheden die zonnepanelen bieden. Dit resulteert in maandelijkse elektriciteitskosten van ongeveer €600.

Ik ben op zoek naar advies over hoe ik de Unicomp module kan vervangen door een smart oplossing. Ik heb al een Energy Dongle besteld voor in onze digitale meter en beschik over een Homey Pro. Het doel is om de accumulatoren alleen te laten laden wanneer dat gewenst is, bijvoorbeeld wanneer de zonnepanelen voldoende stroom leveren, en om het laadvermogen naar behoefte aan te passen, zodat niet altijd voor 100% geladen wordt.

Heeft iemand tips of ervaringen die mij kunnen helpen bij het realiseren van dit project?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Cop1 verwarmen is sowieso verouderd maar soms handig.

Die Unicomp 557 heeft een ingang waar wordt bepaald dat er geladen mag worden neem ik aan. (Ergens wordt dit bepaald en zit volgens mij niet in de 557, dus een tijd klok oid.)

Sluit in plaats hier van een schakelaar aan die je bestuurd vanuit Homey.(Shelly oid.)

Daarna kan je alles verzinnen wanneer hij mag laden, misschien is dynamisch aantrekkelijker gezien de kleine hoeveelheid zon in de winter.

Sorry voor de late reactie. Had ook al eens iets tegen gekomen van die shelly. Ik ga het eens onderzoeken wat kan. Op de unicomp zit idd een tijd klok. Ga eens kijken of ik er nog een andere ingang aan vind

Is er al een mogelijkheid om het laadvermogen te sturen? (Dan heb je die shelly denk ik niet nodig)

Nee, buiten de unicomp is er niets wat er kan geregeld worden

Die Unicomp schakelt de 230V van je accumulatoren op basis van benodigde laadpercentage gebaseerd op binnen- en buitentemperatuur en dag- en nachtstroomtarief. Hij laadt dus niet altijd 100 procent.
Als je zelf wilt gaan regelen met een Shelly, moet je de Unicomp er gewoon tussenuit halen. Die heeft dan geen toegevoegde waarde meer, cq daar is dan geen gebruik meer van te maken. Tenzij je op een of andere manier zelf het tijdstip aan kunt geven wanneer het goedkope tarief geldt, en er dus geladen mag worden.

Dacht ook al dat het de beste oplossing was om gewoon de unicomp eruit te halen. Ik ga even wat schakelschema’s en de site van shelly bestuderen. Bedankt voor de reactie

Ik heb datzelfde doel maar dan met de batterij van mijn auto.

In deze thread staat hoe ik de flow gemaakt heb

Inmiddels heb ik hem verder verbeterd, ik zal de nieuwste versie er na het weekend op zetten.

Hij volgt nu keurig (binnen de resolutie waarme ik kan regelen (1A=220W) de opbrengst van de panelen.