Verlichting wordt vergeten

Ik denk ook niet dat het aan het merk van mijn devices ligt. Het probleem begon wat ik al eerder zei een dag of 4 geleden. Daarvoor werkte bijna alles prima en wat niet goed werkte lag aan mezelf, ik ben namelijk nog niet zo lang een homey gebruiker. Ik denk persoonlijk dat het aan of de zigbee antenne ligt of aan een bug in de software van homey. Vervelend is het wel.

Nee dat zie jij verkeerd aangezien het probleem niet gaat opgelost worden niet nu in ieder geval
En is het dan niet constructief de reden te geven waarom het niet goed werkt en hoe je het voor nu wel werkend krijgt.(bv door het plaatsen van een controller)

Heel even off topic op je sneer.

Homey is niks mis mee alleen zijn er bepaalde zaken die goed werken en bepaalde niet.
Dat de dingen benoemd worden die minder werken is niks mis mee.

Prima. Dat een oplossing zou kunnen zijn om hubs van de devices aan te schaffen hoor je mij niet over, prima optie. Dat het vervelend is, geld kost en niet nodig zou moeten zijn ook niet. Dat de zigbee core nodig moet worden vernieuwd, tja, dat is een voldongen feit.

Maar ik mag dan blijkbaar niet aangeven dat het een beetje flauw is dat er elke keer dingen bij worden gehaald die nergens op slaan. Ik zie echt niet in waarom het niet vermelden van het niet kunnen updaten van individuele devices door Athom heeft bijgedragen aan dit probleem en hoe het het probleem magisch oplost als het morgen wél wordt vermeld. Of waarom het relevant is dat V2 bij sommigen wel een probleem oplevert en bij vele anderen niet of waarom er in een blog staat dat Homey andere hubs volledig vervangt.

Maar ik zal het blijkbaar inderdaad wel verkeerd zien. Mijn nederigste excuses daarvoor.

Ik hoop iig dat Poulus’s probleem kan worden opgelost, maar dat zal blijken als hij antwoord van Support heeft.

Off topic weer bepaalde bugs kunnen wel door firmware updates worden verbeterd en of opgelost anders kwamen ze niet uit.
De Hue bewegingssensor is daar een goed voorbeeld van voor mij althans.

On topic:
Hier de screenshots van het het gesprek met athom over zelfde probleem als Poulus69.
Misschien interessant om te lezen.

Screenshot_20190417-162250 Screenshot_20190417-145117

Nogmaals, dat zal allemaal best, maar is in dit geval helemaal niet relevant. Je mail gaat over het max aantal devices en ook dat is een bekend issue waar overigens niet iedereen last van heeft.

Het lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk dat zijn probleem wordt veroorzaakt omdat al zijn Zigbee apparaten (4 verschillende merken) een firmware update nodig hebben terwijl ze daarvoor prima werkten. Of dat ze op magische wijze allemaal tegelijk 4 dagen geleden een firmware update via Homey hebben gekregen en daardoor niet meer werken.

Maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk. En nu hou ik erover op, want dit gaat helemaal nergens meer over en het helpt TS geen ene moer.

Dat kan wel een dingetje zijn inderdaad: in de huidige Zigbee implementatie zouden max 10-15 devices worden ondersteund. Daarbij maakt het niet uit of je wel of geen routers in je mesh hebt (220v gevoede apparaten die dat ondersteunen, zoals je lampen).

Hoeveel Zigbee devices heb je in totaal gekoppeld? En wanneer heb je de laatste toegevoegd?

In totaal heb ik 70 zigbee devices waarvan 2 zigbee socket’s zijn, 21 lampen en de verdere rest zijn schakelaars en sensoren.

Dan heb je toch iets aan me gehad :slight_smile:

Dan heb je dus exact het zelfde als bv ik ook had

Alle hulp is welkom :+1:

En het laatste wat ik aan homey heb toegevoegd is al gauw weer 2 weken geleden. Misschien wel langer.


Hier een screenshot hoe hier alles is verdeeld aan ZigBee apparaten.
Het gaat goed als alle end devices goed verdeeld zijn over de 3 repeaters.
Wanneer ik 1 repeater spanningsloos maak en laat een aantal end devices opnieuw verbinding maken krijg ik dezelfde problemen als jij omschrijft.

@Poulus69
Ik begrijp de frustratie, dat is geen doen zo. Negatieve energie ook, energie die je liever ergens anders positief kan gebruiken. Athom heeft wel dingen door, maar de ontwikkeling gaat gewoon errug langzaam, en mocht er een rewrite komen dan moet je maar afwachten of dat in 1 keer stabiel is.

Dat ik dit opschrijf is niet omdat ik een oplossing heb.
Wel kan ik laten zien hoe anderen die dingen doen (dwz ikzelf): ik heb een philips hue bridge gekocht en daar alle lampen aan gekoppeld. En de reden is gemak, ik vind de bridge gemakkelijker, handiger, gladder in gebruik dan om homey daarvoor te gebruiken. Ik heb geld neergelegd voor mijn gemak (in een set is die bridge ook weer niet zo duur) De koppeling bridge-homey is goed. En ook de koppeling bridge-google home is prima (stembediening!).
Ik heb alleen hue lampen omdat ik de kwaliteit van het licht daarvan goed vind. Wel begrijp ik dat je andere merken als ikea en innr ook kan koppelen aan hue-bridge hoewel ik dat dus zelf niet heb gedaan.
Je kunt 50 lampen aansluiten op 1 hue-bridge volgens een snelle websearch.

Mijn tip, ga er om heen met wat wel werkt en ga lekker verder met je leven.
Als afsluiter ik bedoel dit allemaal goed en gun iedereen het beste.

2 Likes

Mag ik iedereen bedanken voor het meedenken. Ik had gisteren mijn maximum bereikt voor het forum en kan nu pas reageren.
Ik heb nog geen antwoord van Athom (ze hebben er blijkbaar niet zo veel haast mee) maar aan jullie hulp heb ik veel gehad zo lijkt het. Ik heb gisteren een heleboel zigbee devices gewist en flows uit gezet en alles wat ik nu nog heb lijkt te werken. Ik kijk het een aantal dagen aan en ga me ondertussen verdiepen in een hub. Ik heb er nog 1 liggen van klikaanklikuit de ICS 2000 ben benieuwd of ik deze ook kan gebruiken. Wat ik me trouwens ook afvraag of ik de verlichting elk afzonderlijk.kan schakelen via homey. Nogmaals bedankt.

You’re welcome.
Ik weet dat de ICS zigbee ondersteunt, hier is een overzicht, maar volgens mij is de ICS zelf niet aan Homey te koppelen.
De meeste verlichting kun je direct aan Homey koppelen, alleen werkt/reageert het dan soms net even anders dan via de “eigen” hub.

Nee idd de ics werkt niet althans nog geen app in de store om hem te koppelen.
Die van mij heb ik in het verleden voor een leuke prijs verkocht.
Dat scheelt weer wat in de lijn voor een alternatief :smiley:

Ik gebruik de de kleuren lampen van Ikea en heb ook het probleem dat ze regelmatig niet meer reageren, ze konden dan ook niet meer verwijderd worden ook niet na een reset. Mijn oplossing is Homey even van de stroom te halen en het werkt weer.

Het is een oplossing maar niet een gewenste vind ik.
Hier de oplossing gebruikt zoals eerder omschreven door de controllers van de gebruikte merken lampen te gebruiken.
Sindsdien geen problemen meer met lampen die onbereikbaar zijn.
Jouw oplossing paste ik anders toe meestal begon ik met de lamp aan en uit te doen.
Werkte dat niet een reboot van homey.
En als allerlaatste een stekker reset van homey😂
Alleen leg dat eens uit aan je vrouw.

Zeg even dat je hue verlichting hebt zet in je router deze dan op een vast ip adres.

Dit geld ook voor homey en mocht je eigen ip zoals ziggo af en toe veranderen kan je services al no-ip enz heel veel sites zijn er voor om een vast soort plek te maken die altijd je huidige ip doorgeeft (ik gebruikte het bij UPC/ziggo) zit nu bij KPN glas en heb al 2 jaar vast ip en ben Sinds kort eigenaar van homey pro maar ik denk dat ik helemaal terug ga naar fibaro omdat te veel dingen helaas soms en soms helemaal niet werken en nu gaat nest ook weg das voor mij 6 melders en thermostaat en de deurbel waar ik op hoopte maar die komt nu zeker niet meer!

Dus tja klik aan klik uit stekkers heel raar maar ook zonder homey gaan die aan en uit wanneer ze zin hebben dus tja qua zwave is het enige safe met terug melding erin dus zal me eerst goed in lua moeten verdiepen maar vind het best vervelend dat ik homey een flow moet geven om een reboot elke dag te doen zodat .75% werkt en de rest blijft een gok maarja pro is net uit maar de andere kant is het is een normale homey met meer power zeiden ze? #Ideas-Suggestions #marktplaata

Hoi @paul_s. Wil je misschien leestekens gebruiken? Het is niet te lezen zo. Ik denk dat je advies goed is.

Welkom trouwens! :smiley:

1 Like

Ik snap het, maar ik had eerder alles werken met de homewizard en juist omdat ik met homey niet al die verschillende controllers hoefde te kopen, ben ik overgegaan op Homey en heb al mijn smartwares vernieuwd zo ook de rgb lampen. Blijft vervelend dat juist deze ikea lampen niet altijd werken, dit is echt iets waar ze bij Athom naar moeten kijken.