Verlichting 1 minuut aanhouden tijdens beweging

Hi, ik wil een flow maken waarbij de verlichting van de WC een minuut aan blijft, na de laatste beweging. Met andere woorden: de verlichting moet aan blijven, zolang er beweging is.

Dit heb ik nu, maar dan gaat de lamp sowieso na 1 minuut uit…:

Ik merk dat een flow blijft draaien totdat deze is afgerond, en ik ging er vanuit dat een flow zou worden afgebroken als die opnieuw zou worden gestart. Er is helaas ook geen functie om een runnende flow af te breken.
Wie kan mij helpen?

Search is je vriend!

Bedankt, dat is precies wat ik zocht!
Helaas is search niet mijn vriend, want het was niet gelukt deze te vinden…

1 Like

dit kan eenvoudig met zone’s

Als een zone inactief is voor 1 minuut dan …

Dus je doet pas iets als je zone (de WC) voor 1 minuut geen activiteit meer heeft gehad (activiteit is een beweging of contact melding)

1 Like

Hoi Bart,

Zou je dit ook kunnen combineren met een deurcontact dat als het deurcontact afgaat en er binnen 10 seconden geen beweging wordt geregistreerd dat de zone dan op inactief gaat en het licht meteen uitgaat? En als het contact niet afgaat omdat iemand de deur niet dicht doet dat dan gewoon de timer van de zone afloopt?

een zone is al een verzameling van deur en sensor contacten in een bepaalde zone/gebied…

Dus als een deur contact af (in die zone0 gaat dan is je zone al actief, dat combineren heeft dus weinig zin.

Natuurlijk kun je wel losse flows ernaast maken die enkel reageren op een specifike sensor, echter je kan daarmee niet een zone schakelen

Je zou de volgende flows kunnen maken,

Het is belangrijk dat je de timet stopt zodra er beweging is, hier mee zorg je er voor dat de verlichting aan blijft, en zodra er geen beweging meer is en de timer is afgelopen dan gaat de verlichting uit.

In de categorie ‘domme vragen bestaan niet’; hoe doe je dit op een homey bridge ( dus geen pro) waar klaarblijkelijk geen countdown of timer app voor beschikbaar is? Zoek me rot maar vind geen oplossing waarbij de lamp uitgaat als er 1,5 minuut geen beweging is.

Dan gebruik je ‘zone is actief’ / ‘zone is inactief voor … minuten’

1,5 minuut gaat dan net weer niet :smirk::roll_eyes:, dus afronden op hele minuten …

Kijk hier eens voor allerlei uitleg en how-to’s https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360026209853-Using-Zone-Activity-

dank, ik ga ff stoeien. Hoewel ik sterk overweeg dat hele ding terug te sturen. Gelezen dat je verschillende protocollen hiermee makkelijk aan elkaar kunt knopen maar alles wat ik nodig heb zit alleen op de pro. Vooral mee dus lichtelijk misleidt :see_no_evil::zipper_mouth_face:

1 Like

Tja, mijn auto zou ook 1:24 rijden, maar 1:16 lukt maar nét, enkel bergafwaarts met storm in de rug.
Ik bedoel, ik denk dat je te weinig verdiept hebt in de (on)mogelijkheden van Homey cloud. Het is (incl. de bridge) ook niet voor niets veel goedkoper dan een Pro!
De verkooppraatjes zijn in ieder geval goed :rofl: , de echte info zit te veel verstopt.
Of ze er uiteindelijk iets mee opschieten, nee.

Daar kan je best gelijk 'n hebben ja. Wellicht te kort erin verdiept en te snel (foute) conclusies getrokken. En inderdaad de verkooppraatjes zijn te gelikt haha. Anyway, nu focussen op wat wél kan om te zien of ik ermee doorga of retourneert.
Thanks voor je response in ieder geval

1 Like

Kan het zijn dat dit niet werkt bij een ikea bewegingssensor? Deze is niet in tijd programmeerbaar, dus gaat zelf uit na 3 minuten. Dus wat ik ook probeer, kennelijk wordt voor homey de zone pas inactief na 3 minuten. Ik denk dus dat of naar een ander bewegingssensor moet of zelf beter een deursensor kan nemen?
Advies?

Ja de sensoren zelf hebben een ‘blindtijd’ van 1 of meer minuten voordat ze weer een bewegingsmelding kunnen sturen (vnl. i.v.m. levensduur batterij).
Sommige sensors hebben een blindtijd instelling vanaf 1 seconde.

3 minuten is best lang bij die Ikea sensor. Soms zit er een instel’schroefje’ op de sensor zelf. Heb je al op internet gezocht op het type nummer van de sensor + de term ‘blindtijd’?

Het scheelt ook met welk zigbee systeem ze zijn gepaired: via zigbee2mqtt bijvoorbeeld kunnen de meeste van mijn sensors ‘opeens’ per seconde worden ingesteld, terwijl dat per minuut is Homey.

1 Like