" Verandering" flow kaart, niet continue, maar om bepaalde tijd(minuten)

Als ik gebruik maak van een flow met “verandering” (onder ALS in de flow) bijvoorbeeld de verandering van de windsnelheid. En ik wil dat zien via een push bericht op mijn mobiel, dan is dat makkelijk in te stellen via een flow. Alleen die windsnelheid, of iets anders, kan dusdanig vaak veranderen dat ik heel vaak dergelijke veranderingen op mijn mobiel te zien krijg, natuurlijk logisch, want de windsnelheid is inderdaad daadwerkelijk veranderd. Maar ik zou liever zien dit geval dat ik om de tien minuten bijvoorbeeld, een push bericht ontvang, en niet bij elke wijziging in dit geval. Is dat mogelijk om de flow zo in te stellen? Ik verwacht het eigenlijk niet, maar niet geschoten is altijd mis, vandaar toch de vraag.

Tuurlijk gewoon een timer instellen voor 10 min. Dus bij EN als timer niet loopt en bij DAN start timer

Of gewoon
ALS (tijd en datum) elke 10 minten DAN…

Het kan altijd nog eenvoudiger😂

1 Like

Ik weet alleen niet of de flow stop bug er al uit is ondertussen. Heb een hoop flows die gestopt worden omdat ze te vaak zouden triggeren. Maar dit gebeurd ook bij flows met “elke 10 minuten”.
Maar goed, das een kwestie van proberen.

En dat in combinatie met het starten van de betreffende flow? En die ook weer uit laten schakelen?

Timers moet ik dan eerst installeren toch? Dat heb ik gedaan, en die timer moet ik dan koppelen aan een apparaat ? Of zie ik het verkeerd? Dat apparaat kan ik overigens vervolgens niet selecteren

Je maakt een timer in bijv de countdown app; naam bijv windtimer. Daarna in EN als countdown windtimer niet loopt, bij DAN start windtimer 600 sec

Countdown app, ken(kon) ik niet, de aangemaakte timer moet ik ook starten neem ik aan in deze app? Dan gaat lopen deze inderdaad terug vanaf 600 seconden.

Maar wat wil je precies zien elke 10 minuten? De windsnelheid op dat moment?
De windsnelheid is iets wat vaker veranderd , veel te vaak. Ik snap nog niet precies wat je wilt zien.

het is meer om te kijken naar de mogelijkheden van kaarten waarbij je “verandering” gebruikt. Om niet continue berichten te krijgen. Bijvoorbeeld, temperatuur, wind, regen…al kan je bij temperatuur en regen nog wel een variant erbij maken zodat je alleen meldingen krijgt bij grotere stappen van verandering.

Onder EN: Countdown timers: Zandloper loopt niet windtimer
Onder DAN: Countdown timers: Hervat een zandloper windtimer
Als ik de windtimer met 600 sec start onder countdown timers, dan stopt deze uiteraard na 600 seconden, en volgen de push berichten weer achter elkaar, dus ergens gaat er iets niet goed.

ik begrijp dat ik een start optie van de windtimer moet zien onder DAN: maar die kan ik niet kiezen. Kan dus ook de 600 seconden niet aangeven. Vandaar dat het niet werkt waarschijnlijk.

Als je bij DAN op Countdown drukt krijg je de optie start

1 Like

is dat de zogenaamde rate_limit? Had ik vorige week ook last van toen ik van een aantal Aqara sensors om een aantal minuten de temperatuur op vroeg. En de luchtvochtigheid.

Er gaat een wereld voor me open geloof ik:-) Heb het nu werkend. Even twintig minuten getest, en krijg inderdaad om de tien minuten een melding nu. Top. Dank voor je hulp, en je geduld:-)

1 Like

Precies!

1 Like

ik gebruik de ‘verandering’ flow card best veel, maar altijd in de combinatie met de waarden. dat levert een heel krachtig gebruik van je sensors op, bijvoorbeeld:

Als luchtvochtigheid in de badkamer is veranderd EN de waarde is groter dan 75% dan start ventilator
Als lichtsterkte in de huiskamer is veranderd EN de waarde is kleiner dan 100 lux dan zet sfeerverlichting aan

Met dat soort flows leidt elke verandering tot een trigger voor Homey: moet ik iets doen ja/nee. en 99 keer is het nee, en de 100e keer wordt er iets gestart. en die 99 keer wil ik niet weten, dus zeker ook geen melding van krijgen :wink:

Met jouw sensor ‘windsnelheid’ wil je flows maken zoals:
Als windsnelheid is veranderd EN de waarde is groter dan X km/h DAN trek het zonnescherm in
Als windsnelheid is veranderd EN de waarde is groter dan X km/h EN er staat een raam open (deur/raamsensor) DAN geef een pushbericht ‘doe de ramen dicht er is harde wind!’

1 Like

Dank voor je toelichting. Ik maak gebruik van een weer station, en dan denk ik, het stormt nogal vandaag, dus wil die windsnelheid weten, zo begin ik dan aan een flow. Vervolgens krijg je die informatie door het betreffende weerstation te kiezen, en voor een verandering te kiezen. Dat gebruik ik bijvoorbeeld ook met aantal mm regen wat het station meet, maar ja vraag je rechtstreeks de waarde op dan krijg je elke verandering te zien(wat ook logisch is, wat het kaartje heet niet voor niks verandering). Maar ja push je dit naar bijvoorbeeld je apple watch dan is het net teveel informatie. Zo heb ik vorige week ook een aantal Aqara sensoren in gebruik nemen, en dan wil ik bijvoorbeeld om de zoveel de tijd de waarde in een ruimte zien(bijvoorbeeld de temperatuur en de vochtigheid in de badkamer). Dat is een andere insteek uiteraard dan dat je er weer een vervolg actie aan koppelt. Zoals jij beschrijft. Zou best kunnen dat ik die informatie op een andere manier naar voren kan halen, het gebruik van homey en de vele mogelijkheden verbaast me nog regelmatig. Heb het geprobeerd bijvoorbeeld om van een aantal sensoren om de twee uur de temperatuur op te vragen, en de luchtvochtigheid, maar dat ging niet goed, want de volgende morgen werkten de push berichten niet meer vanwege rate_limit errors.