Variabelen/logica

Hallo

Ik heb een flow die een sensor controleert en mij daarna een melding geeft als de flow is voltooid, echter is dat geen controle dat in mijn geval een rolluik dicht is.

Dus nu moet ik het mijzelf wat moeilijker maken al begrijp ik de logica/variabelen nog niet goed.

De bedoeling is dat als de flow is uitgevoerd alvorens mij de melding te geven met succes gesloten de homey en sensoren eerst kijken of dat überhaupt wel zo is.

En ja weer een topic maar heb gewoon even een duwtje in de rug nodig zodat het in mijn opstelling logisch is en ik de logica snap en dan komt dat wel goed.

Hoe moet ik dat aanpakken?

Inmiddels weer wat geprobeerd maar het werkt niet, de flow werkt en ik krijg bericht maar of hij nou open of dict staat ik krijg het bericht toch.
Ik krijg meteen een melding true.
(opzicht logisch want ik schakel hier een variabel en ik denk dat hij nog niet kijkt of het luik ook daadwerkelijk dicht is.

Edit:
Het is gelukt maar ik heb het idee dat het ook in 1 flow zou kunnen, heb ergens gelezen dat er meerdere wegen naar rome leiden met een homey en in 1 flow lijkt het me makkelijker of om het overzichtelijk te houden.
Maar aan de andere kant krijg ik nu ook de melding als het rolluik niet dmv flow is gesloten.
Er zouden cursussen gegeven moeten worden, kwa logica en variabel.
Klopt dit of zouden jullie het anders doen.

Ik moest je post 3 keer lezen en ik begrijp het nog niet helemaal. Je hebt een rolluik en je wilt weten of die ook echt dicht zit? Ik vraag me bijvoorbeeld af wie of wat je Flow start.

In de eerste flow krijg je een notificatie terwijl de positie nog naar 0% moet gaan. Je tweede flow is niets anders behalve dat je een variable wegschrijft. Je een na laatste flow roept een andere flow aan die ook gestart wordt als de status van je rolluik veranderd.
Het werken met meerdere flows moet je gewoon accepteren, zo werkt de Homey nu eenmaal.

Volgens mij kun je een Flow maken die het rollijk dicht doet en de variabele op true zet. Dan een laatste die trieert op de status van je rolluik. Als die 100% (= dicht?) is, dan een push versturen.

hallo renzo,

Klopt inderdaad dat ik nu de melding kreeg dat als hij in actie werd gezet.
De homey heb ik nu enkele weken en begin het steeds meer te begrijpen, en inderdaad meedere flows accepteren.
Het werd een beetje onoverzichtelijk dus heb nu alles gecategoriseerd.

Inmiddels heb ik het eigenlijk simpel opgelost.

Oke. En nu werkt/werken de flow(s) zoals bedoeld?

Er zijn wel wat topics op het forum over hoe je flows kunt organiseren.
Bijvoorbeeld per ruimte, en als je meer dan 2 flows hebt om iets te regelen, dan een submapje maken.
Verder: veel proberen, veel lezen, veel logisch nadenken en zoeken en dan veel vragen!
Ik heb ook veel herschreven, hernoemd en opnieuw gedaan om het allemaal wat logische te krijgen.

Klopt wat je zegt, het is echt veel zoeken en lezen en vragen inderdaad.
Probleem is dat je op een gegeven moment uitgezocht bent, en wat blijkt het is kei simpel eigenlijk. zo nu ook met mijn neo coolcam beweginssensor om deze goed in te stellen.
Het simpel schakelen en flows dat is echt kinderlijk eenvoudig maar ga je er wat dieper in dan is het toch wel moeilijk in het begin vind ik.

Alle begin is moeilijk, maar maak het voor je zelf zo makkelijk mogelijk:

probeer in simpele regels voor je zelf te beschrijven wat je wil bereiken,

te beginnen met wanneer iets moet gebeuren (Als)

Dan een regel (of meer) onder welke voorwaarden het moet gebeuren (En, en, of).

als laatste (Dan) wat er moet gebeuren, 1 of meerdere acties.

Zo heb je een goed overzicht en kun je hierbij de benodigde kaartjes in je flow plaatsen.

Dat is het hem ook vaak met oa computers, dat je te moeilijk denkt. En daar denk je dan weer niet aan dat je te moeilijk denkt haha.

1 Like

Ik had een beetje hetzelfde als Renzo,

Moest ook eerst een paar keer lezen.
Wat mij wel opvalt is dat je de ene keer de variabele “Rolluik dicht” en de volgende keer de variabele “Open” gebruikt terwijl “Open” nergens bepaald wordt.
Op die manier krijg je in ieder geval geen overzicht

Open en dicht word toch al bepaald door de somfy io motoren, die lijken mij de logica aan te passen.
Het werkt nu wel in ieder geval dus op naar de volgende flow en vandaag even 4 nano dimmers erbij zetten.