Uitleg instellingen PIR

IGoedenavond.
Ik probeer mijn PIR’s (NEO) goed in te stellen.
Met name de blinde tijd en de bewegingsdetectie aan is mij niet geheel duidelijk.
Bij blinde tijd (bij mij 4 seconden) begrijp ik dat de sensor 4 sec geen nieuwe beweging detecteert.
Bij “bewegingsdetectie aan tijd” is het de tijd dat de sensor aanblijft, toch.? en ook geen nieuwe beweging detecteerd?

Als ik in een flow “De bewegsmelder gaat aan” selecteer.
Waneer wordt de flow dan geactiveerd? Na de blinde tijd? of na de bewegingsdetectie aan tijd?
Het gebeurd namelijk wel is dat het licht uit gaat terwijl er toch iemand beweegt?

Dat begrijp ik.
Maar als het licht al aan is en de flow dan opnieuw getriggered wordt door de PIR. Waneer gebeurd dat?

Dank je voor het antwoord.
Dat betwijfel ik
Mijn gevoel zegt dat als de sensor aan gaat pas weer opnieuw aan gaat na de blinde tijd of bewegingstijd aan tijd.
Blinde tijd zegt volgens mij dat de sensor geen beweging meer ziet in die periode en de sensor dus ff niet aan gaat.

Ik heb alle soorten flows geprobeerd zoals jij beschrijft. timer stop zetten bij hudetectie aan, omdraaien bij detectie uit, etc.

Echter nooit dat er geen situatie is dat het licht niet uitgaat terwijl er iemand beweegt.

Thanks.

Blind time is dat de sensor geen nieuwe bewegingen registreerd.
Aan tijd is de tijd dat de sensor uit gaat nadat er in die bepaalde aan tijd geen nieuwe beweging is geregistreerd.
Dus een blind time van 4 seconde wil zeggen dat , nadat er beweging is geregistreerd, hij dat de volgende 4 seconde niet doet.
Mocht je de aan tijd op 30 seconde hebben staan dan wil dat zeggen dat de sensor “uit” gaat 30 seconde na de laatste geregistreerde beweging.

Dank je voor de duidelijke uitleg.
Gaat een sensor pas weer opnieuw aan als hij eerst uit is geweest?
Of geeft hij een nieuwe aan trigger al staat de sensor al aan?
In het laatste geval is voor mij de blinde tijd alleen bekangrijk

Na die 4 seconde, en beweging geregistreerd houd hij de sensor aan. Dus vanaf dat moment gaan de 30 seconde weer opnieuw in. Het is dus belangrijk om een flow te maken wanner de sensor aan gaat EN een flow wanneer de sensor uit gaat.

Dank je het is mij helemaal duidelijk nu

Heb een paar neocool power plugs hoe kan ik een melding krijgen als bv de stekker eruit is van een powerplug /zwave verbinding weg? Bij domoticz werd die dan rood. op dashboard…(sorry net naar homey overgestapt)

Zojuist ook mijn PIR V2 geconfigureerd maar word er nog niet veel wijzer van

Ik heb de AAN tijd ingesteld op 120 sec maar ondanks dat gaat de bewegingsmelder al na 30 seconden uit

Ik heb namelijk een flow die een zandloper start als de bewegingsmelder uit gaat en deze flow start al na 30 seconden.

Zou er iemand naar mijn settings kunnen kijken?

Vreemd idd.
Ik zou ook zeggen dat de PIR 120 seconde aan moet blijven na detectie.
Heeft de PIR deze instelling al “geleerd”?
De PIR neemt alleen nieuwe instellingen over als hij in de leermodus zit.
(3x knopje indrukken)

1 Like

Ik zou wel graag naar je flows kijken.

1 Like

Bedankt @Canedje en @Rocodamelshekima

Ik heb de Countdown app geinstalleerd en toegepast in plaats van Countdown timers. Eerstgenoemde reset een timer bij het stoppen en Countdown timers stopt de timer en gaat vervolgens weer verder waar deze gebleven is (als ik dit goed begrepen heb uit t forum welteverstaan)

Ik stop de Countdown als er beweging gedecteerd is (licht gaat aan als ook het moment oke is)

Ik start de Countdown weer als er geen beweging meer is en na 60 sec. dient het licht uit te gaan.

Dit ga ik vanavond nog eventjes testen voordat ik mn flows post.

En dan luidt nog de vraag, heb je de sensor wakker gemaakt net voor je op opslaan drukte, anders slaat hij de nieuwe waarde niet op de sensor, en zal het dus de oude waarde gebruiken.

Zoals @Canedje hierboven aangeeft neem ik aan?

Als het opslaan is gelukt na een wake-up dan zie je een groene balk in the app verschijnen.

Dat zag ik gisteren ook al voordat ik begon. Zojuist weer een poging gedaan in leer-modus en bevestiging met een groene balk, zonder succes.

Mijn flows lijken correct, omdat ná 30 seconden de bewegingssensor uit gaat er een zandloper om gaat van 60 sec. Na circa 1,5 minuut totaal gaat t licht ook uit.

Ik heb ook gechecked dat, als de bewegingssensor aan staat en weer een beweging constateert (binnen de 30 sec) de zandloper stopt en opnieuw begint met tellen zodra de bewegingssensor uit gaat. Het licht gaat dan vanzelfsprekend later uit dan 1,5 minuut. Heb met een stopwatch gecontroleerd.

Ik krijg t alleen niet voor elkaar om de huidige 30 seconden aan-tijd te wijzigen naar 120 :man_shrugging:t4:

En natuurlijk de aanwijzingen daarvoor gevolgd zoals hier een paar berichten boven beschreven staat?

Voor zover je dat nog niet begrepen had uit mn laatste reactie heb ik inderdaad, conform de vele aanwijzingen, de wijziging getracht uit te voeren in leer-modus in afwachting van de groene balk. Wel een groene balk maar zonder gewenst resultaat.

Ik heb alleen nog geen printscreens van mn flows gemaakt, omdat ik denk dat deze wel werken en los staan van t probleem. Ik kijk t even aan of de 30 sec een probleem oplevert in de praktijk. T gaat om een sensor op de 2e verdieping bij de slaapkamers en badkamer en is hier in de avond niet veel activiteit wat misschien weer gunstig kan zijn voor de beperking die ik nu lijk te hebben.

Bedankt voor de hulp zover!

Beetpakken, mee naar Homey nemen, wakker maken door 3x op de button te drukken en dan op save drukken om je instellingen op te slaan. Dan weer terug hangen op z’n plekkie.