Tuya-lamp staat op “verbonden” maar reageert niet — zo los je het op
Herkenbaar? Je drukt op een knop of schakelaar, Homey zegt netjes dat het gelukt is, en de lamp doet niets. In de app staat het apparaat gewoon op verbonden en beschikbaar. Even later werkt het opeens weer wel, zonder dat je iets hebt gedaan.
Ik liep hier een tijd tegenaan met een Tuya-ledstrip op protocol 3.5. Dit is wat het is en wat werkt.
Wat er aan de hand is
De lamp beantwoordt nog wel de “leef je nog?”-berichtjes van Homey, maar niet meer de echte vragen. De app ziet dus een levende verbinding en denkt dat alles goed is. En omdat commando’s op protocol 3.4 en 3.5 worden verstuurd zonder op bevestiging te wachten, verdwijnt jouw opdracht geruisloos. Geen foutmelding, geen offline-melding, niets.
Vandaar dat het voelt alsof de knop stuk is. Dat is hij niet.
Stap 1 — werk de app bij
Zorg dat je minstens Tuya Local 1.0.177 hebt. In oudere versies kon een apparaat na een netwerkhikje blijven hangen tot je de app met de hand herstartte. Bij mij stond een lamp zo veertig minuten offline zonder dat er iets herstelde.
Sindsdien komt hij binnen een paar minuten uit zichzelf terug. Dat scheelt al veel.
Stap 2 — zet de reconnect vóór je commando
Dit is het echte antwoord. In plaats van te wachten tot de app doorheeft dat de verbinding dood is, maak je gewoon eerst een verse verbinding — precies op het moment dat jij licht wilt.
Pas je flow zo aan:
ALS [je knop] wordt ingedrukt
DAN Force light reconnect ← nieuwe actie, bovenaan
EN Aan/uit schakelen ← vertraging: 1 seconde
Die actie heet per apparaattype net iets anders — bij een lamp Force light reconnect, bij een stekker Force reconnect. Je vindt hem bij de acties van het apparaat zelf.
De vertraging van één seconde zet je in Homey via het klokje bij de actie.
Waarom precies één seconde? Ik heb opgemeten hoe lang zo’n reconnect echt duurt: 0,1 tot 0,4 seconde. De app doet daarna nog een eerste uitvraag na een halve seconde. Eén seconde dekt dat met marge, en je merkt het nauwelijks. Korter kan, maar dan schakel je terwijl de verbinding nog aan het opstarten is.
Stap 3 — doe dit juist níet
Ik had een flow gemaakt die elk kwartier alle Tuya-lampen opnieuw liet verbinden. Dat leek slim. Het maakte het meetbaar erger.
Zo’n flow sloopt namelijk ook verbindingen die prima werkten, en juist bij het opnieuw opbouwen gaat het soms mis. Twee van mijn storingen op één dag vielen exact samen met de tikken van die klok. Sinds ik hem heb uitgezet is het rustig.
Opnieuw verbinden op het moment dat je iets wilt: prima. Opnieuw verbinden op een timer: niet doen.
Waar het niet aan ligt
Voor je de verkeerde kant op zoekt — bij mij was het geen van deze:
- Het IP-adres. Dat was niet veranderd. Controleer het één keer en ga dan verder. Een vast adres in je router is sowieso verstandig, maar het was hier niet de oorzaak.
- De datapunten. Ik was er even van overtuigd dat de helderheid op het verkeerde datapunt stond. Ik heb de fabrieksspecificatie bij Tuya opgevraagd en het klopte gewoon. Ga hier niet aan sleutelen zonder bewijs.
- De knop of de batterij. Mijn Zigbee-knop deed het al die tijd prima. De drukken kwamen aan; er was alleen geen lamp om ze aan af te leveren.
Hoe je het zelf herkent
De duidelijkste aanwijzing zit in de apparaatinstellingen van Tuya Local. Daar staan Connection status en Last seen.
Staat er Connected, maar is Last seen al minuten oud terwijl je pollinterval op 30 seconden staat? Dan zit je precies in dit probleem. Op een gezonde verbinding is dat nooit meer dan ongeveer een halve minuut.
De maker van de app (Andi) is er inmiddels van op de hoogte. Tot er een versie is die deze toestand zelf herkent, is die reconnect-vóór-het-commando de weg die bij mij betrouwbaar werkt.