[TUTORIAL][PRO] Home Assistant integreren met Homey

Werkt deze handleiding ook met 2FA ik heb alles exact gezet zoals aangegeven maar krijg in HA niets te zien wel in Homey vanuit HA.

In mqtt explorer krijg ik de melding geen verbinding mogelijk

Als inlog heb ik mijn eigen inlog voor HA gebruikt, dat kan toch?

enfin misschien iemand die tips heeft?

bedankt!

Hallo Henk,

Het MQTT Broker naam+ww is losstaand, en bestaat uit een zelf bedachte naam + ww, die je ook in MQTT Client gebruikt, zoals ik het gebruik en heb pogen te omschrijven:

Quote:

MQTT Broker in Home Assistant

MQTT Client in Homey:

.

Home Assistant maakt dacht ik standaard je HA account als MQTT Broker account aan, misschien gaat het daar ergens mis in jouw setup nu. Want 2FA werkt niet met de ‘gewone’ MQTT naam+ww login.

bedankt voor je reactie en meedenken. allerlei nieuwe inlog en password geprobeerd maar krijg niets in HA in Mqtt client zie ik melding uit bijlage

kan je daar wat mee?

Had je MQTT Explorer al geïnstalleerd? Daar kun je ontdekken wie welke topics stuurt.

En de log ziet er bij mij ook zo uit, qua ‘DISCONNECTED’ meldingen dan. Dat is niets om je druk om te maken.

Ik zie in explorer alleen dit (bijlage) geen homey :face_with_raised_eyebrow:

Dan kan de client niet ‘praten’ met de MQTT broker.
MQTT Hub werkt samen met MQTT client

Maja… als je MQTT Broker account niet werkt, kun je ook niet op MQTT Explorer inloggen…
De MQTT client zou dus exact dezelfde naam + ww + IP adres + poort moeten hebben als die waarmee je op MQTT Explorer inlogt.

Anders:
Ik zou voor MQTT tóch even een apart user+pw verzinnen (dus niet meer je HA login gebruiken) en dat op de broker en de client invoeren. Let ook op dat de client naar het juiste IP wijst van de broker
→ draait broker op HA: IP adres van HA
→ draait broker op Homey: IP adres van Homey

ah bedankt weer…ehmm is ip adres van broker anders dan ip van HA?

Als de broker op HA draait, dan is het IP van de broker het IP van HA
Als de broker op Homey draait, dan is het IP van de broker het IP van Homey :wink:

Wellicht een “stomme vraag” maar toch heb ik altijd geleerd dat stomme vragen niet bestaan :wink:

Ik ben nieuw in de wereld van smarthome en heb alles top draaien nu via de homey pro 2023

nu zie ik heel veel praten over home assistent wat is het voordeel en wat kan ik meer als ik home assistent zou laten draaien op een rasberry (iemand tips voor welke) en dit zou koppelen met homey

wat heb ik dan extra, wat krijg ik dan extra wat onmisbaar is in een smarthome?

iemand die mij hier wat informatie over kan geven en als het dane echt een toevoeging is waar zou ik het op moeten laten draaien ? Op mijn laptop, externe rasberry of iets anders graag tips en link naar de producten welke goed zijn hiervoor

en als het allemaal niks extra’s brengt hoor ik het natuurlijk ook graag

Nou Peter de communicatie tussen homey en HA werkt. Ik zie alles in HA wat in Homey staat. Ook termperatuur etc… alleen bedienen lukt niet. Ik zie dus wel dat bv lamp aanstaat maar kan het niet uitzetten… Jij een idee??

bedankt

1 Like

Da’s mooi. Voor het niet-reageren, had ik deze custom MQTT Hub instellingen gebruikt:

Vraagje. Mijn koppeling tussen Homey Pro (Early 2019) en HomeAssistant via MQTT werkt perfect, op 1 klein issue na.

De status van mijn Sensoren (bijv. Aqara Door Sensor) wordt niet doorgegeven. In HomeAssistant blijft deze op Unknown staan. Dit geldt ook voor andere Sensoren, bijv. Temp. Sensoren.

Enig idee?
In mijn eerste proefopstelling werkte dit wel in HA, dus ik weet dat het moet kunnen.
Verschil in proefopstelling en huidige definitieve instelling is dat ik bij de proef HA binnen Docker draaide op een PI4 en nu het ik voor HA OS gekozen.
2e verschil is dat in de proefopstelling MQTT los op de PI4 geïnstalleerd was en nu maak ik gebruik van de MQTT binnen de HA Services.

(Bestaat er trouwens ook een mogelijkheid om alles opnieuw te synchroniseren, zonder MQTT te verwijderen en opnieuw te installeren op HA?)

Harm,

Heb je het ingesteld zoals op het screenshot? Bij mij loste dat nl. het ‘niet verversen’ fenomeen op (zie ook de post boven de jouwe):

.

Geen idee, ik draai een VM, dat vlgs mij binnen Docker draait.

.

Dat is de Broadcast knop, onder Settings;
Dan zou je eerst de ‘retained’ topics moeten verwijderen, ik doe dat middels MQTT Explorer

Hoi,

Dank je voor de duidelijke uitleg ik heb heel de tutorial gedaan en het werkt. alleen kan ik nu niet meer mijn tasmota mqtt apparaten zien/bedienen via homey. deze werden verbonden via dezelfde client in Homey alleen met een ander ip adres. is hier een workaround voor? wil ze liever niet aan de HA hangen omdat ik de homey als besturing wil gebruiken

Graag gedaan, Dennis.

Voor wat betreft de Tasmota MQTT topics:
Je kunt er dan voor kiezen om de broker app op Homey te installeren, en dan de MQTT Client met de Homey MQTT broker te verbinden.
Met MQTT heb je maar één broker nodig, vandaar.

Ik vind het draaien van de broker app op Homey voor mezelf niet handig,
i.v.m. het draaien van een ‘overbodige’ app, die flink wat geheugen gebruikt, en het eeuwige tekort aan geheugen voor al die andere leuke Homey apps.
(‘Overbodig’ als in: dat je de broker op HA kan draaien)

Hoi Peter, dank voor je antwoord. Ik heb nu de Tasmota’s aan de RPI met HA gekoppeld werkt ook en heeft verder geen rare vertragingen. Moet alleen nu goed bij houden wat vanuit Homey aangestuurd wordt en wat via de RPI

1 Like

Hoi Peter, dit was inderdaad de oplossing.
Bedankt voor de reactie.

Mbt tot alles opnieuw synchroniseren ga ik bekijken. Even met MQTT Explorer spelen en zien wat je bedoelt met Retained items. Maar gaat goed komen.

Ah, mooi dat het werkt.
Retained items is zoiets als: als er geen waarde meer bekend is, of het apparaat (tijdelijk) onbeschikbaar, dan blijft de laatste waarde staan. Dat kan handig zijn voor bijv. sensors die niet altijd online zijn o.i.d., dan blijft de laatst gemeten waarde in beeld.
Bij niet-retained items verdwijnt het topic als de ‘input’ verdwenen is. Als de input weer terug is, wordt het topic weer aangemaakt.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg.
Hier een preciezere versie:
http://www.steves-internet-guide.com/mqtt-retained-messages-example/

Hi @Peter_Kawa

Ik ben bezig met het volgen van je tutorial maar jammer genoeg kom ik gewoon niet verder als “MQTT Integratie”. Heb inmiddels de Engelse en Nederlandse tutorial gelezen maar ik krijg elke keer de foutmelding

image

als ik ook de broker opties bekijk van de nederlandse tutorial en die vergelijk met de engelse zie ik wel verschil in de broker* weet niet of dit wat uitmaakt maar beide werken bij mij niet.


image

Ik voer exact dezelfde gebruikersnaam en wwoord in als eerder vermeldt in de Hub App maar zonder succes. Ook heb ik een andere poort gebruikt gezien HA bij mij IP:8123 gebruikt ook dit werkt niet.

Wat doe ik verkeerd :S

Hoop dat je me kunt helpen

Hoi Javi,
Je moet echt de poort gebruiken die in het voorbeeld staat aangeven, 1883. En hetzelfde poortnummer ook MQTT Client gebruiken.
De MQTT poort is niet gelijk aan HA poort, en staat er los van, anders zou het niet werken.
HA en MQTT broker delen wel hetzelfde IP adres.