Tradfri lampen koppelen via ikea schakelaar en Homey

Hoi Robbert,

Dank voor je duidelijke toelichting. Een schakelaar met Homey koppelen en daar een flow aan hangen was ook de insteek met de draadloze schakelaar van de Ikea. Maar helaas dat Homey het Open Source project (zal even googelen wat dit inhoud… :see_no_evil:) niet ondersteund.

ik ga dus op zoek naar een andere draadloze schakelaar.

nogmaals dank voor je hulp!

Hoi, even inhaken op deze post:

Is er eigenlijk een IKEA draadloze schakelaar die wel werkt met de Homey?

De enige remote die ondersteund wordt is de “rotating dimmer” (die volgens mij inmiddels uit het assortiment gehaald is).

Ik weet niet hoe het kan, maar recent heb ik een nieuwe poging gedaan om de IKEA Tradfri Driver voor draadloze besturing te koppelen aan Homey en nu lukte het wel.

Hai marco,
Als ik de bridge met de 5 knops afstandbedienig en een aantal lampen, komt de afstandsbediening er dan in als 5 trigger die je kan toepassen in flows of is er maar 1 trigger en dat is de aan uit knop of hoe werkt dat. Alvast bedankt?!

Nee, de lampen wel, een groep lampen, een power plug of een gordijn, maar de afstandsbediening niet.

Wat je wel kan doen met flows is detecteren welke (groep) lampen zijn aangezet en daar acties op ondernemen. Aangezet, uitgezet en dimniveau veranderd en dan daar op reageren.

Qua flow kaarten om in te stellen kun je ook de mood kiezen, aan/uit en dimniveau.

Zelf heb ik de afstandsbedieningen via hub alleen als extra knop en niet in de homey als knop.

Andere optie is de afstandsbediening via de normale ikea app van athom koppelen, wat dan heb je meer mogelijkheden (dacht ik).

Alleen met de Ikea gateway erbij.
Dus die gekoppeld met homey en dan kun je dus lampen schakelen met de homey maar ook met de Ikea schakelaar

Is er iemand hier bekend met de ikea 5 knops afstandsbediening die gekoppeld is aan homey? Als dat mogelijk is

Die staat op de lijst van ondersteunde apparaten voor de v5 versie van de IKEA app, dus support zit er aan te komen.

Bedankt heeft u enig idee war ik dat kan vinden?

In mijn post staat een link naar de testversie van de app. Maar je moet ook de experimentele/onstabiele firmware v5 installeren om die testversie werkend te krijgen, en ik raad niet aan die te installeren. Dus nog even geduld totdat v5 stabiel is.

Oke top enig idee hoelang dat duurt?

Nee geen idee, Athom publiceert geen timelines voor wanneer ze denken klaar te zijn met nieuwe firmware versies. Hopelijk vóór Kerstmis.

1 Like

:slight_smile: :grin: :laughing: :sweat_smile: :rofl:

Vraagje, ik krijg de Ikea Tradfri e14 kaarslamp led niet gekoppeld. Meer mensen last van of tips hebben?

Ik heb afgelopen weekend 4 van de oude Ikea Trädfri E14 gekoppeld en het werkte perfect, tenminste, eerst de lamp resetten door hem precies goed 6x uit en aan te zetten. Hij knippert dan even en blijft een beetje “ademen” en dan meteen op “installeren” klikken in de Homey app.

Dat 6x uit en aan zetten is nog best lastig. Ik heb gemerkt dat de “uit” iets langer moet zijn en de “aan” heel kort. Soms moet je het 3-4 keer proberen maar dan pakt hij hem gewoon.

Ik heb net 6x een GU10 gekoppeld aan Homey. Het kost inderdaad wat moeite.

Zo rechtstreeks uit de verpakking wilde het koppelen niet door hem 1x uit en dan weer aan te zetten. Na 6x uit en weer aan zie je dat de lampen een beetje gaan gloeien, meestal lukte het dan wel om ze te koppelen aan Homey.
Het was hier nog best een klus, omdat ik 2 van de lampjes op een dimmer heb staan nog (moet nog een normale schakelaar worden). Met de dimmer lukte het resetten me echt onmogelijk.
De andere 4 lampen zaten op 1 knop dus ook dat was nog een flinke wisseltruc. Je wilt ze niet weer resetten als ze net gekoppeld zijn. Maar eind goed al goed!

Ik probeer een Tradfri driver te installeren (https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfri-driver-voor-draadloze-besturing-grijs-50356187/), maar krijg het met hem mogelijkheid voor elkaar.

Ik heb de driver naast de homey gelegd en 1 lamp aangesloten. Ik kan hem moeilijk 6x uit en aan zetten, omdat ik geen schakelaar heb. Ik kan alleen de stekker uit het stopcontact halen.

Er zit wel een reset knopje op, als ik die ~2s indruk gaat de lamp even dimmen en weer naar fel. Maar helaas na min. 20s wachten nog geen resultaat. Iemand anders die deze voor elkaar heeft gekregen? Of nog tips?