Tips voor sensoren, motion & temp

Welke sensoren zijn aan te raden?

Ik zat te kijken naar Xiaomi, deze lijken goed betaalbaar te zijn. Of redenen om niet te doen?

Ik heb er verschillende en die werken eigenlijk altijd. Alleen met de trillingsensor heb ik wat moeite gehad om te installeren. Voor de rest prima.

1 Like

Ik heb zelf aardig wat sensoren van Xiaomi en ben daar heel tevreden over:

  • laag batterijverbruik
  • goedkoop zoals je al zegt (bestel ze zelf via Ali)
  • werkt voor mij feilloos
  • prima app met een hele actieve ontwikkelaar (TedTolboom)

Nadelen:

  • het is zigbee, dus een max. van 20 per router. Omdat de sensoren allemaal ‘end-devices’ zijn, zijn het geen routers. Een paar Hue/IKEA-lampen of smart plugs en het is geen probleem (ik heb zelf ‘maar’ 6 routers, maar inclusief homey betekent dat dat er 7 * 20 = 140 apparaten aangesloten kunnen worden in theorie)
  • De bewegingssensoren hebben een minimale tijd van 60 seconden voordat de ‘alarm’-status weer uit gaat en ze nieuwe beweging kunnen detecteren. Er is een hack om dat naar 5 seconden te krijgen, schijnt vrij simpel te zijn maar nog nooit geprobeerd
  • de water-leak sensor is nog niet ondersteund. Ligt niet aan de app /ontwikkelaar, maar een beperking van Homey. Zou met de Zigbee-rewrite opgelost moeten zijn

Verder goed om te weten, let op het verschil tussen de motion sensor en occupancy sensor. De occupancy sensor meet geen lux-waardes (lichtintensiteit), de andere wel.

2 Likes

Heb zelf enkel en alleen de Hue sensoren.
Waarom? het werkt ALTIJD, en erg betrouwbaar, zeker i.c.m. met de Hue Bridge.

Ik heb Xiaomi gehad, maar vond deze te onbetrouwbaar, daarnaast is de grace period te lang, 1 minuut alvorens er weer iets waargenomen kan worden. Tenzij je een hack uitvoert.
In mijn geval was dit niet acceptabel i.c.m. bepaalde flows.
Daarnaast werkte de combi Xiaomi sensor en Hue lamp meestal niet, of extreem vertraagt, althans dit is mijn ervaring.

Het is wel zo waar je in wilt investeren en waar je eisen liggen.
Zelf ben ik nog al een zeikerd in dat soort dingen, en betaal zelf liever iets meer, waarmee ik eigenlijk al goede ervaring heb, en waarvan ik op voorhand al weet dat het goed werkt, als dat ik moet besparen en het eigenlijk net niet is.

Maar dat is persoonlijk. Ik kan je alleen maar mijn ervaringen delen.

3 Likes

Bedankt voor de feedback!

Wanneer loop je tegen het probleem van die grace period aan?
Ik zou bijvoorbeeld willen gebruiken voor een lamp op het toilet.

De sensor van de IKEA is ook betaalbaar, echter die moet je weer op een vreemde manier aan een lamp koppelen. Dat werkt nogal op een omslachtige manier.

Neem aan dat je bij Xiaomi geen hub nodig heb?

Ik heb daar (nog) geen last van gehad, maar @Patrick_Ruitenbeek kan je daar wellicht voorbeelden van geven

Daarvoor zou het prima werken denk ik. Je komt binnen, motion sensor detecteert dat. Je stelt een flow in dat de lamp aan moet gaan als de zone actief is en uit moet gaan als de zone bijvoorbeeld 1 minuut inactief is. Volgens mij gaat een zone na 2 minuten op inactief, dus dan heeft de motion sensoren 2 minuten om je weer te detecteren.

Klopt, ik heb geen hub en is ook niet nodig. Enkel de app van TedTolboom

En motion EN temp werkt bij Xiaomi alleen maar bij beweging. Dus als je 2 uur niet naar de wc gaat krijg je 2 uur lang geen nieuwe readings door.

Maar wat maakt het uit dat je geen temperatuur readings krijgt van de WC, als je moet moet je of het daar nu warm of steenkoud is :joy::joy:

1 Like

Prima spul hoor van Xiaomi en Aqara,.
Heb veel raam/deursensors, temp/vocht sensors en draadloze wandschakelaars van ze.
Werken perfect met de app van Ted.

Snap ik. Maar de topic titel doet vermoeden dat hij beide wil.

Ik wist niet dat een motion sensor ook temp kon meten!

Met temp bedoelde ik die losse vierkante kastjes, temp en luchtvochtigheid meten die volgens mij.
Ik neem aan dat die nagenoeg realtime of met kleine vertraging de meetwaardes met Homey kunnen delen.

Mss ben ik trouwens wel in de war met motion en lux!
Dit is van een Fibaro btw.

De Aqara sensoren sturen naast beweging ook lux mee, en sommige sensoren ook nog temperatuur (alleen is het mijn ervaring dat daar niks van klopt).

1 Like

Ook de ‘dedicated’ temperatuursensoren? Die heb ik namelijk aardig wat, en daar heb ik nog niet het idee gekregen dat die waardes niet kloppen

O.a. in ons trapgat.
Heb twee kids die vrij vaak naar boven rennen.
1 er van is bang in het donker, laat dat nou net een issue zijn in ons trapgat.

Met Xiaomi dus al een paar keer gehad dat zijn achter elkaar naar boven rennen, de eerste keer geen punt. De tweede keer wel. Het komt niet heel vaak voor, maar ik ben dan zo’n zeikerd :smiley: , dat ik wil dat de sensor dan ook reageert.
Daarnaast gebruik ik mijn sensoren ook voor Lux en temp meeting.
De sensoren die ik had van Xiaomi gaven dit alleen maar mee op het moment dat er beweging was, daar heb ik niks aan.
Tevens vindt ik het eigen Zigbee netwerk van Homey te onbetrouwbaar / onstabiel.
Men is bezig met een rewrite, echter wordt dit al een best poos gezegd, dus wellicht in de toekomst stabieler.

Dus al met al, voor mijn waren deze niet bruikbaar in ons smarthome. Vandaar mijn opmerking.

Nee, die doen het wel goed :+1:t2: alleen de temperatuur van de motion sensors wijkt erg af.

Daar heb je dan die hack voor, die zet de timeout van 2 minuten naar 5 seconden.

1 Like

klopt, echter heb ik daar nu niks meer aan. :smiley:
Daarnaast is het zigbee netwerk te onstabiel/onbetrouwbaar van Homey.
En last, de sensoren die ik had, die gaven pas weer waardes door bij beweging, daar had ik en heb ik niks aan.

mijn ervaring is dat je in ieder geval beter voor Z-wave kan gaan dan voor Zigbee, in samenspraak met de Hue bridge is het nog te doen maar de zigbee van de homey is om te huilen, als je iets van zigbee op 5 a 6 meter afstand van de homey hebt werkt hij al niet meer en dan ook nog zonder muren.
Z-wave werkt prima.
Laat ik het zo zeggen ik ga nog liever voor kaku, dat werkt 100x beter dan Zigbee, ( in samenspraak met een Homey )

Dit vind ik toch altijd wel bijzondere berichten. Ik heb die ervaring namelijk totaal niet. Ik gebruik ruim 35 zigbee apparaten, en van de voordeur tot de achtertuin, van de garage tot de zolder werkt het prima. Uiteraard helpt het wel om wat routers te hebben, maar verder nergens last van. Ik heb ook een keer een z-wave apparaat geprobeerd (Fibaro water leak sensor), maar daarvan was de batterij binnen 1,5 maand leeg. Bereik was overigens ook OK.

1 Like