Timer toepassen

Vraag, ik gebruik timers met de countdown app.
Voor het sturen van verlichting heb ik als voorwaarden:

  • als helderheid veranderd
  • en helderheid is kleiner dan 200
  • dan draai zandloper om
    probleem is dat als de helderheid steeds verder daalt de timer elke keer wordt omgekeerd.
    Als de helderheid weer boven de 200 is moet de timer stoppen.
    Hoe is dit te ondervangen?

verplaatst naar het Nederlandse gedeelte

Bij ALS voeg je een kaartje disable flow<200 en enable flow>200. In een nieuwe flow maak je als lux hoger dan 200 dan enable flow<200 en disable flow>200

Marcel, ik begrijp niet wat je bedoeld.
Wat plaats je dan bij “als”

En wat doe je precies met die zandloper?
Misschien kan je een screenie plaatsen van je flows zodat we een leuke oplossing kunnen bedenken.

  • ALS helderheid is veranderd
  • EN iemand is thuis, tijd tussen 15:00 en 22:30, helderheid kleiner dan 250
  • DAN draai zandloper om timer 1, 600

Als helderheid weer hoger dan 250 moet timer stoppen
Als helderheid weer onder 250 moet de timer opnieuw gestart worden

Nu is het zo dan als de helderheid daalt onder de 250, wat in stappen gaat, telkens de timer opnieuw doet starten wat niet de bedoeling is.

En wat gebeurd er als de zandloper leeg is?

Indien zandloper leeg worden er enkele lampen aan gezet.

Dus als de helderheid veranderd en onder de 250 komt duurt het nog 10 minuten voordat de lampen aan gaan? Vreemd, maar goed.
Je kan in de EN kolom dan toevoegen EN lampen zijn uit. Dan gaat de timer alleen maar lopen als de lampen uit zijn.

Ik heb 3 van deze flows om de verlichting in de woonkamer trapsgewijs in te laten schakelen afhankelijk van het aantal lux. Dus 3 timers en 3 groepen verlichting allen reageren op 1 Neo bij het raam.

Dit is om demping te creëren in het schakelen of heb je een beter idee

Dan kan je beter Marcel z’n idee gebruiken. ALS lux veranderd EN lux is minder dan 250 DAN schakel timer in EN schakel flow uit. ALS lux veranderd EN lux is meer dan 250 DAN schakel flow weer in.
Voor de “EN lux is minder dan” kan je een logica kaartje gebruiken in de middelste kolom en daar je tag van je Neo opzoeken.

Dank voor je uitleg, nu begrijp ik wat Marcel schreef.

Waarom niet gewoon andersom ?

Als de helderheid BOVEN 250 is zandlopers draaien. Onder 250 loopt ie leeg en gaat het licht aan. Komt ie slechts heel even onder de 250 (wolk) en daarna weer erboven dan gaat er geen lamp aan terwijl de zon schijnt want dan draait de zandloper weer om.

Zo werk ik ook met mijn rolgordijnen en werkt perfect. En is maar 1 flow :slight_smile:

Zou je daar een screenie van kunnen posten Dennis?

@Rocodamelshekima

Bij deze. Heb verschillende voor zonsopgang / schemer / ochtend en na 1400 is de zon uut huus en dan omhoog.

Om 4.00 checked homey de hoogste verwachte temp … in combi met binnen temp. Indien boven 24 graden gaat zonwering “hitteplan” in werking :slight_smile: ( sneller en langer dicht timers ).


Timer

Las ff terug, lekker helder was ikđź’ˇZoals je ziet er zijn vele wegen die naar Rome gaan. Hierbij een voorbeeldje van een manier. Bij het als gedeelte heb ik een afhankelijkheid ingesteld op de timer. Op die manier reageert de flow bij een helderheidswijziging pas na een tijdje. In huis heb ik dat bij mij iets anders gedaan. Daar werkt 1 flow lampen aan bij lux lager dan 200 en de tweede flow lampen uit vanaf 225 lux