Tado 0,1gr stappen?

Ik heb sinds oktober 2023 naar tevreden een hybride Quatt warmtepomp waarmee ik >99% mijn huis mee verwarm.
Ik heb onlangs mijn thermostaat veranderd naar Tado X omdat deze met 0,1 gr stappen zou kunnen aansturen.
In de praktijk zie ik dat dit alleen mogelijk is in het schema. Handmatig op het schermpje en via Homeypro23 direct of via flowkaartjes (DAN) kan dit alleen in stappen van 0,5 gr.
Heeft iemand hier nog ideeën om dit te omzeilen en dat ik toch 0,1gr stappen kan gebruiken?

1 Like

EDIT:

mijn thermostaat springt na een poosje toch weer op een 0,5°C afgeronde waarde. Hopelijk werkt onderstaande wél voor tado

Hoi Harry,

Eens, ik vind dat je de thermostaat stappen voorkeur op 0,5 of 0,1 zou moeten kunnen zetten.

Ik heb een workaround die lijkt te werken.
Heb zelf een Intergas Comfort dinges, welke standaard ook per 0,5 graden stappen ingesteld kan worden

Gebruik een Advanced virtual device (en er is géén flow benodigd!).
Ik gebruik als numeriek veld het type slider, met een (voor mij) logische range (15 - 23), 1 decimaal in stappen van 0,1.
Deze bedient de thermostaat ‘onder water’:

Animatie:

GIF_20241126_115000_367

Helaas laat de slider standaard geen schaal + waardes zien (onbegrijpelijk) , je ziet de waarde enkel bij aanraken/schuiven!

De thermostaat app zelf reageert goed:

Home Assistant integratie reageert ook goed:

1 Like

Hoi Peter,

Bedankt voor het meedenken!

Ik weet niet of ik het uit mijn hoofd nog kan herhalen, maar ik zit in de buurt :wink:

Volgens Tado schema stond “ingestelde temp” op 20ºC.
Deze heb ik met de slider kunnen veranderen naar 20,1.
De Homey icoontjes, thermostaat zelf (&App) heeft die overgenomen en de Quatt heeft die ontvangen (zie JSON uitdraai). Ook de Quatt-app heeft die weergegeven.

Een paar punten:

1. Ik heb geen eenheden bij de slider, ook niet wanneer ik hem beweeg…
  2. De Tado app staat de temp nu handmatig vast ingesteld op de temp welke ik dan heb ingesteld (nu dus 20,1). Wat ik zou willen is dat het schema het dan weer over gaat nemen bij het volgende schakelmoment (schema hervatten). Ik zie dat Homey-Tado App dat normaal ook niet doet. Iets voor de Homey-Tado app ontwerper neem ik aan?

Graag gedaan, Harry.

Het lijkt wel of je een oudere app versie draait. Die eenheden kwamen er op een gegeven moment bij na een update, net als de iets andere look.
Ik heb deze versie:

Ah da’s de web app. Wat vreemd dat daar geen waarde wordt weergegeven, en in de mobiele app wel…

Goed vertaalwerk ook van de app maker :face_with_peeking_eye:
Verwarmen heet dat toch?

Ja.
Je hebt X-met-bridge neem ik aan?
Probeer dan ook de tadoZones app eens. Deze kan tegelijkertijd naast de tado app van Athom draaien.

De tado V3 versie zit echt propvol mogelijkheden. Voor tado X is ontwikkelaar Martin net begonnen. Mss heb je interesse om te helpen met testen:

Zie hieronder

Mijn antwoord had ik in Bold Italic gegeven in jouw tekst. Komt niet goed over heb ik het idee.

Ha ik zie het nu.
Ik vind gedeeltes quoten,
op deze manier

en daar m’n reactie onder schrijven, iets overzichtelijker

Zonder bridge is de ondersteuning nog erg basic heb ik begrepen, of valt dat mee?

De tadoZones app werkt nu in ieder geval enkel met de bridge, dus daar heb je nu niets aan.
Kijk maar eens in de app store wat voor berg aan flowkaartjes er zijn voor deze app (de meeste dus nog voor het V3 systeem dan):
https://homey.app/en-nl/app/com.verbem.tadoZones/tadoZones/

Ik weet niet wat je wel of niet nodig hebt/verwacht van tado via Matter.

Oh haha, dan zit daar verschil in inderdaad

Ga ik dat op die manier proberen.

Idd, bv de mogelijk om terug te gaan naar “schema hervatten bij volgende tijdsblok” na handmatig verandering van temp zie er al niet bij staan.

Het aantal kaartjes lijkt ook erg veel omdat er ook van de Airco & optimizer tussen zitten. Ik moet er nog wat nauwkeuriger naar kijken.

via Matter maakt mij eigenlijk niet uit met een Homeypro. Zigbee of Wifi was ook prima geweest. BLE niet vanwege de afstand. Ik heb ZWAVE geïnstalleerd, maar heb bij aanmelden van nieuwe apparaten loopt het niet altijd soepel.
Ik had een T6 Lyric welke pas bij 0,2gr verschil een update verstuurd naar de WP en in basis alleen per 0,5gr in te stellen. Met een traag systeem zoals Vloerverwarming op lage temperaturen kan dat soms vele uren duren. De TADO update elke temp verandering achter de komma en je kunt hem per 0,1 gr instellen, althans dat dacht ik. Dit blijkt dus alleen in het schema te kunnen en niet handmatig op de thermostaat of via Homey. Met jou oplossing lijkt hier mogelijkheden te zijn maar met nog wat kanttekeningen welke eigen beter kunnen/moeten.

Ik zou zelf ook verwarmen hebben gekozen :wink:

Ik krijg ondertussen wel een foutmelding indien ik op de Tado app mijn schema probeer aan te passen. Ik weet niet zeker of het gerelateerd is. Wellicht de app opnieuw verwijderen en opnieuw installeren proberen.

Heb je de officiële app of de tado zone app? Met die laatste kan duidelijk meer. Misschien daar ook eens naar kijken? (Ik heb niet de x maar de oude versie dus ik kan het niet testen)