Styring av Defa motor / kupevarmer

Tenkte bare å fortelle om et lite prosjekt jeg har hatt gående. Jeg har installert Defa lader (Multicharger 1205R Flex), kupevarmer og motorvarmer i bilen nå i vinter. Istedenfor Defa SmartStart, BT-styring eller noe annet fancy fra Defa tenkte jeg det var bedre å styre den med Homey. Den åpenbare ulempen er at styringen da bare vil funke hjemme, men jeg har ikke mulighet for å koble til strøm på jobben uansett.

Jeg puttet en Fibaro Smart Implant inn i en liten boks sammen med en vender med tre stillinger. Denne boksen ligger sammen med laderen ute i bilen. Så bruker jeg den digitale utgangen på Smart Implant til å styre releet i laderen. Dette releet styrer motor- og kupevarmerne. Ergo kan jeg på den måten lade hele natta, samtidig som jeg kan slå på varmen avhengig av temperaturen ute. Venderen bruker jeg til å velge om Smart Implant skal styre releet, eller om jeg skal kjøre varmerne hele tiden mens laderen går, eller slå varmerne helt av.

Om det har interesse så kan jeg bidra med mer detaljer om noen andre tenker å gjøre noe tilsvarende.

2 Likes

Hei!
Er ny til Homey og har en basic kupevarmer i den ene bilen. Har kjøpt en zigbee utendørs stikkontakt for å kunne styre av/på. Har også utendørs temp sensorer.
Kunne du vist hvordan du har laget flow på når varmeren skal starte i forhold til temperatur og tid?
Har prøvd meg litt på egenhånd, men antar at det kan gjøres bedre enn dette.

Det du har gjort ligner veldig på min logikk for å ta hensyn til utetemp, så jeg har egentlig ikke noen forslag til forbedring der :slight_smile:

Jeg har selve releet (styring av varmeren) montert i bilen. Men jeg har også en styrt smartplug (stikkontakt) fra Fibaro hvor det hele er koblet til. Poenget med den er å styre den vha Sparegris-appen slik at jeg bare kjører bilvarming når jeg har “råd” til det, dvs for å holde meg under 5kWh pr time slik at jeg holder nettleia så lav som mulig.

Åja, hehe!
Det siste hørtes jo smart ut det også. Har lignende funksjon på elbilladeren, men det styres bare av Tibber. (Har satt 10kwh som grense der).
Litt usikker på hvordan jeg skulle fått lagt til kupevarmeren i logikken der.

Øverste del av flow vil kjøre kun hver gang du skrur av kupévarmeren, er det hensikten med flowen? Hvorfor er ikke temperatur trigger?

Åja. Takk for tips! Trodde bare flow’en ville kjøre så lenge varmeren allerede var av. Gjør det om :slight_smile: