Sonoff wifi

Kun je een Sonoff wifi module aansturen met Homey?
Ik heb net zo’n wifi module besteld bij Ali.

Ja, maar waarschijnlijk alleen als je er een nieuwe firmware op zet, en dat is wel een beetje gedoe. Anders gaat het alleen werken als je heel veel geluk hebt (namelijk dat je Sonoff apparaat met een verouderde firmware geleverd wordt).

Z-wave laat het thuis bij mij weleens afweten.
Ik heb een lange tuin met op het einde een grote schuur.
Ik heb sinds kort MESH wifi en heb nu echt overal wifi thuis.

Zijn er dan andere? Of betere wifi modules welke ik dan zou kunnen gebruiken?

De Sonoff’s zijn helaas wel de meest bekende, ik meen dat Broadlink ook WiFi-apparaten heeft.

Er zijn ook nog Shelly apparaten die via WiFi werken.
https://shelly.cloud/
Kan ook Tasmota op gezet worden

1 Like

Hoi Robert,
Ik heb zoeen sonoff bridge gekocht maar krijg hem echt niet gekoppeld aan homey…
Wat doe ik verkeerd?

Zonder meer informatie weet ik dat natuurlijk ook niet.

Sorry :slight_smile:

Ik heb de mqtt broken app op homey gezet.

Heb Poortnr 1883 ingevuld bij onbeveiligde verbinding. Verder niets.

En heb bij apperaat toevoegen de sonoff bridge gekozen.

Ip adres had ik begrepen dat ik het ipadress van homey moet kiezen.

In mijn geval 192.168.178.54

En poort 1882 ingevuld.

Dan vraagt hij of ik het apperaat (soft)reboot.

Haal ik de bridge even van de spanning.

En dan zegt hij

Network request failed

Welke firmware draait er op de RF Bridge? En ik neem aan dat je “1883” hebt ingevuld (en niet “1882”)? :slight_smile:

Ja klopt, 1883…

In de app van ewelink staat current 3.5.8

Neem aan dat dat de firmware versie is van de sonoff bridge

Ah, dan gaat het niet werken, want je moet de alternatieve Sonoff-Tasmota firmware installeren op het apparaat voordat je 'm toe kunt voegen in Homey.

Oow, okey…

Is dat downloaden en uploaden?

Of denk ik nu veel te makkelijk :slight_smile:

Helaas wel, je moet het apparaat open maken, een header erop solderen, en met een USB-naar-serieel dongle flashen. Helaas kan het niet anders :frowning:

Correct. I now use a ‘RM3 Pro Plus’ device from Broadlink to switch some Sonoff devices using wifi :slight_smile:

Sonoff wifi switch / relais module?
mocht het nog niet gelukt zijn: ik heb de Sonoff CH4 pro vandaag binnen gekregen, via de sonoff app kreeg ik het ook niet voor elkaar en was bang dat ik het op moest geven. Maar dat doe ik niet zo snel.
Stevig verder gaan zoeken, en uiteindelijk bij IFTTT de oplossing gevonden:
In Homey een flow aangemaakt: als de zon onder gaat, start IFTTT applet “close screens”
In mijn eigen IFTTT account zelf een applet gemaakt met als Homey trigger “a flow has been started” en die laat ik dan de 4ch pro aansturen. Werkt als een malle nu. erg blij!

Good luck!

Let wel: er is ook een oplossing die de sonoff wireless kan voorzien van tasmota firmware. Zoek op SonOTA.

1 Like