Slå på en enhet i en time

Jeg forsøker å forholde meg til strømprisene nå om dagen. Derfor tenkte jeg å lage en flow jeg kunne kjøre manuelt

«skru på hue smartplug i en time»

Noen som har gjort noe lignende?

M

Sikkert flere måter å gjøre dette på. Her er et alternativ med 2 flows.

Herlig.
Takk.

Noen spesiell grunn til at du skal gjøre det manuelt?
Dette kan lett automatiseres basert på når strømprisen er billigst.
Appen Heating Controller løser dette.

Den flowen slår på smart-pluggen den billigste timen i døgnet og ellers av

1 Like

Ja den der funker.

Men jeg tenkte også på å skru på varmen f. Eks i boden en time før jeg vet jeg skal ut dit. Eller gi litt ekstra trøkk i oppvarmingen en kort periode. Ellers vil jeg nok glemme å skru av.

Jeg gjør det samme i verkstedet mitt. Der er det kaldt når jeg ikke er der (holder det på +1), men varmt når jeg bruker det. Jeg har en variabel for setpunkt og det setpunktet varierer jeg med ulike flows. Jeg har kobla setpunktet mot lyset, slik at når jeg slår på lyset setter jeg +16 i setpunkt, når jeg slår av lyset setter jeg det tilbake til 1.

Så har jeg en annen flow som bruker en temp. sensor som jeg sammenligner med setpunktet og fyrer panelovnen dersom setpunktet er høyere enn virkelig temp, døra står igjen og utetemperatur er mindre enn +10, totalforbruket er under en viss grense (for om mulig å holde meg under den magiske 5kWh i timen grensa) osv.

Samtidig har jeg en egen flow som slår av lyset (og dermed setter ned setpunktet) kl 23 hver kveld for å unngå at jeg går derifra og glemmer å slå av.

Du trenger ingen countdown for det der. I flowen som skrur noe på, så legger du bare inn en ekstra handling på slutten som skrur det av igjen med forsinkelse på 60 minutter.

1 Like

Ahh.
Selvfølgelig. Lett og greit. :+1:t2:

Det stemmer det. men hvis du bruker CountDown, så kan den f.eks stoppes før den kommer til 0, om du ombestemmer deg. Når du bare legger det inn i samme flow så vil den slås av etter en time, uansett hva som ellers måtte skje. Kanskje helt OK i noen tilfeller, men ikke i alle.

Jeg har f.eks et utelys som trigges dersom det er mørkt og en bevegelsessensor ser en bevegelse. Da setter jeg på lyset i 3 minutter. Men om man passerer sensoren igjen i løpet av de minuttene, resettes Countdown, og man får 3 minutter fra siste bevegelse. I de tilfellene hadde det vært dumt om lyset ble slått av 3 minutter etter at sensoren så første bevegelse.

Det stemmer det, CountDown fungerer fint til det. Sone ble aktiv/sone har vært inaktiv i … egner seg også til den typen logikk, og er mer brukervennlig enn CountDown.