Safey Smartsentral alternativ?

Hei alle sammen,

Jeg har i dag en Homey Pro 23-modell som styrer alt fra kameraer, lys, varmeovner, varmepumpe, høyttalere, TV-er og lignende. Nå vurderer jeg å utvide systemet med smarte termostater for å kunne regulere varmen i elektrisk gulvvarme mer effektivt.

Nylig ble jeg introdusert for en løsning fra et firma kalt Safey. De tilbyr en smart sentral som styrer oppvarming basert på strømpriser, lignende det man gjør med elbilladere - reduserer bruk under dyre strømtimer. Denne løsningen, inkludert installasjon, koster rundt 25 000 kroner.

Før jeg tar en avgjørelse, lurer jeg på om det er mulig å oppnå lignende funksjonalitet med noe tilknyttet Homey. Finnes det termostater som kan integreres med Homey, eller en app som tilbyr lignende energistyringsfunksjoner? Målet er å unngå høye kostnader hvis en lignende løsning er tilgjengelig gjennom Homey.

Trenger 4 stk termostater, og eventuelt en smartsentral eller app som automatisk kobles mot Norpol sine strømpriser. Og installasjon av elektriker.

Takknemlig for alle tips og råd!

Kan legge til at i den prisen så regulerer den også strømforbruk til varmtvannstanken.

Sjekk appen «sparegris»

Dette lurer jeg også på. Ønsker å gjøre i utgangspunktet det samme, gjennom Homey. Trenger å kunne styre hver gulvvarme-seksjon etter hver sin termostat som måler temperaturen i samme region, og da nærme gulvet, bort fra selve styringsenheten som er koblet til gulvvarmen…

Jeg bruker Sparegris og har termostater med z-wave. Da kan Homey brukes til å justere termostatenes setpunkt, med eller uten sparegris på laget.

Jeg bruker noen termostater som er fysiske, slik at kona og evt andre kan endre setpunkt manuelt. I lavere prioriterte rom bruker jeg VThermo som er en virtuell termostat i Homey. Den er fullt integrerbar med Sparegris og da kan også Sparegris brukes til å regulere setpunkt (tror jeg). Men jeg setter setpunkt via flows i Homey, basert på utetemperetur, tidspunkt, strømpris og hvorvidt rommet er i bruk eller ikke.