RGBW LED-strip aansturen met Homey

Ik heb deze (er is ook een ip65/67 variant):

€ 9,30 23%OFF | 12 Mm Pcb 5M 4in1 5in1 Rgb + Cct Led Strip 5050 60 Leds/M 5 Kleuren In 1 Chip Cw + Rgb + Ww Rgbw Rgbww Flexibele Led Tape Licht 12V 24V

En deze:

€ 25,75 35%OFF | Gledopto Zigbee 3.0 Led Strip Controller Pro Smart Home Telefoon App Voice Control Rgb + Cct Elektronica Werk Met Amazon echo

Werkt met zowel Hue als Homey en gedraagd zich hetzelfde als de Hue strips.

Hoe hebben jullie de voeding van de controllers en de strips geregeld? Ik zie veel verschillende opties namelijk en ook al veel gelezen over injection bijv. Maar wat is jullie praktijk uitwerking hiervan?

@Otter

Ik heb ondertussen twee van deze strips gekocht:

met deze voeding:

Het aansturen doe ik met een esp8266. Dit werkt goed. Alleen de helderheid valt wat tegen.

Die ik je stuurde heb ik altijd op zo’n 10% staan zo fel is het :’)

Hi, hopelijk is hier iemand die mij in dit topic nog wat verder kan helpen zo lang na de laatste discussie :-). Ik zou graag via Homey en Z-Wave led-strips gaan aansturen maar ben een beetje zoekende wat ik dan allemaal nodig heb en hoe lastig het is dat dan aan te sluiten.

De Fibaro RGBW controller is volgens mij alleen voor de aansturing:

Klopt het dat je daar altijd nog een voeding los bij nodig hebt of regelt die Fibaro dat dan ook al? Zou zoiets als dit dan goed zijn?

Gezien die voeding van 24v zat ik vervolgens deze led strips te overwegen:

Maar heb ik dan ook iets als dit nog weer nodig om het te kunnen verbinden?

Waar ik echt naar op zoek ben is wat ik dus allemaal nodig heb als complete zet en hoe lastig het dan nog is, klik je dan alles met passende connectortjes in elkaar of moet je nog gaan solderen?

Ik heb vorige week vrijdag RobbShop deze vraag gesteld maar nog geen antwoord, ik hoop het weekend alles nog binnen te kunnen hebben dus met een beetje geluk werkt het community forum nog weer supersnel :slight_smile:

In elk geval alvast bedankt voor eventuele hulp!

Je kan ook een kant en klare LED strip van bijvoorbeeld Lifx kopen?

Bedankt voor je reactie, ik wil het heel graag via Z-Wave laten lopen, deze strips zijn voor de kamers helemaal op zolder, ik heb al een enorme z-wave dekking door het huis, een ander protocol gaat waarschijnlijk niet helemaal tot daar komen behalve wifi, maar neem ik Z-Wave dan heb ik boven meteen weer extra repeaters.

Hi Jeroen, mag ik je vragen hoe je dit hebt laten communiceren met je Homey? Ik zie ook dat de ledstrip die je hier hebt gekozen individueel aanstuurbare leds heeft, volgens mij heb ik nog nergens een systeem gezien waar je ook per led de kleur kan kiezen, het is altijd voor de hele strip. Heb je dat hiermee wel werkend gekregen?

1 Like

Continuing the discussion from RGBW LED-strip aansturen met Homey:

@Jeroen_Kokhuis
Interesting… zeker omdat ik nu al JAREN bezig ben met Support van Athom om de fibaro RGBW controller aan de gang te krijgen op de witte kanalen… ze krijgen het gewoon niet gemaakt of het kan ze niks schelen…

en aangezien ze nu ook zigbee hebben gesloopt is er misschien een andere mogelijkheid met de arduino app.

Ik ga een kamer helemaal verbouwen en opnieuw voorzien van verlichting. Begrijp ik het goed dat ik met die controller die jij voorstelt de “RGBCCT-RGB + Wit + Warm wit (12mm PCB)— 6pin” kan nemen? Deze lijkt me het meest uniform inzetbaar? Ik ben nogal nieuw in dit alles en wil “heel” de woning voorzien van Zigbee en Z-Wave-dekking en heb een Homey Pro.

Kan ik meerdere strips aansluiten op 1 controller of is dat moeilijk?

Ja volgens mij kan je zo’n 10 meter aansluiten, let wel even op de voeding die je er op aansluit. Vaak staat er wel vermeldt hoeveel watt per meter het verbruikt.

Welke controller ga je gebruiken? Ik heb de gledopto pro (zwarte variant) die werkt opzich prima, deze is ook aan te sturen met Hue. De kleuren van de strip die ik gebruik zijn realistischer (met name paars) dan hue en ook veel feller. Wel zijn ze niet met alle functies te integreren van hue, denk aan entertainment en soms zijn ze de bridge even kwijt. Stroom er af en dr op en ze zijn weer terug. Niet ideaal maar gebeurd 2 keer per jaar ofzo.

De strip zelf is dus top, zoals aangegeven goed letten op een goede adapter met voldoende sap. Qua controller zijn er wellicht betere opties inmiddels, wellicht heeft iemand anders nog tips?

1 Like