Thuis heb ik een Homey Pro 2019 met wat gekoppelde apparaten (thermostaat, slimme schakelaars enz).
Omdat ik altijd radio aan heb staan zou ik graag bij thuiskomst een radiostream willen starten op een speaker (en bij vertrek uit). Het station waar ik naar luister streamt in MP3 en AAC (Radio JOE - https://stream.joe.nl/joe/aac en https://stream.joe.nl/joe/mp3).
Op dit moment heb ik een JBL Extreme 2 bluetooth speaker die ik niet kan verbinden met Homey (toch??), waardoor ik altijd een laptop aan moet hebben staan.
Wat voor merk/type speaker zou ik moeten kopen om een stream te kunnen starten via Homey?
PS:
DAB en FM ontvangst bij mij thuis is slecht dus dat is geen alternatief…
apps zoals OnlineRadio hebben geen radio JOE helaas
Bedankt voor je reactie! Ik lees wel van de Google Mini dat hij echt niet geschikt is om muziek mee af te spelen. Technisch gezien kan het misschien, het klinkt alleen niet mooi.
@Tom_ten_Den : Dat is dus de vraag… kan ik met iets als een Sonos speaker een URL-audiostream mee starten? Wil mijn JBL best vervangen, liefst op basis van ervaring van iemand hier die weet of het werkt.
Ik heb verschillende Sonos speakers, de flow die je beschrijft kan je perfect inrichten daarmee.
Een voorbeeld flow die ik heb ingericht voor mijn vrouw:
Ik gebruik de app (in test fase) Sonos (LocalAPI) | Homey omdat deze net iets sneller is én is zoals de naam al zegt lokaal ipv via Sonos. Maar, voorheen werkte het met de normale Sonos app ook.
Ze hebben ook redelijk betaalbare speakers, op onze thuiswerkplekken hebben wij de Ikea boekenplank (niet meer beschikbaar) en in de keuken een Roam (draadbaar/draadloos oplaadbaar) die ook mee de tuin in gaat.
Inmiddels staat hier een Sonos ERA 100, prima ding. Installeren van de ERA en koppelen aan wifi ging foutloos.
Ook installatie van de Sonos app ging prima. Daarna ging het mis….
Als ik de JOE radio URL stream start dan werkt dat prima. Maar daar houdt het ook mee op. URL afspelen op volume (ander kaartje) werkt wel, maar de volume instelling doet niets. Ook veranderen van volume of dempen (als ik wegga) doen allemaal niets als de stream eenmaal actief is.
Bijzondere is ook dat de Sonos app ook niet reageert op instellen van volume of dempen. De ERA100 is dus eigenlijk een zombie na het starten van de radiostream en ik kan alleen nog de stekker eruit trekken om hem stil te krijgen.
Als ik de Sonos ERA weer voorzie van stroom dan kan ik hem wel gewoon via de Sonos App bedienen, speeliijsten afspelen, volume aanpassen enz.
LocalAPI app getest op Homey, helaas precies hetzelfde resultaat. Iemand een tip?
Oke, voor wie het wil weten. Je kan wel een stream starten maar dat snapt de software van een Sonos eigenlijk niet, dus hij speelt af zonder te begrijpen wat hij doet.
De oplossing was TuneIn account aanmaken, dan een custom URL toevoegen en opslaan als favoriet (dit kan NIET via Sonos en ook niet via de TuneIN website, het moet via de TuneIN app). Als je dat doet en je slaat op als favoriet, dan kun je de favoriet starten in een flow. Dan snapt de Sonos nog wat hij aan het doen is en werkt het vooralsnog. Ik zal nog wat verder testen en mijn bevindingen hier plaatsen.
Werkt een Sonos favoriet niet? Ik heb in Sonos (heb even gekeken en ook TuneIn inderdaad) een radiostation opgezocht → markeren als favoriet → done. Die favoriet(en) kan in een Card toevoegen als DAN actie.
Niet meer. In het verleden wel. Je kunt favorieten aanmaken vanuit elke muziekdienst in de Sonos mobiele app (zoals naar radiostations) of je kunt in TuneIn een eigen URL toevoegen. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dat deed. Echter na de vervanging van de oude TuneIn-dienst door de nieuwe in Sonos, kon ik alleen eigen URL’s toevoegen via de TuneIn-website (na inloggen op je profiel).
Gebruik op je Sonos de MyTuner app en zoek Joe op. Voeg die toe aan je favorieten en je kan alles vanuit Homey doen. MyTuner heeft ook nog als voordeel dat je geen reclame hebt (in tegenstelling tot TuneIn).
Ik neem aan dat je het (alleen) hebt over reclames die TuneIn afspeelt bij het starten van een radiostation. Niet de reclames die het radiostation zelf uitzendt (tussen nummers, voor- en na nieuwsuitzendingen, etc).