Qubino Flush Shutter aansluiten

Ik heb gisteren een Sceen opgehangen met Somfy LT motor en standaard draaischakelaar.
Deze is geïnstalleerd en volledig werkend.

Nu heb ik een Qubino Flush Shutter schakelaar, type ZMNHC01 ervoor gekocht om hem ook d.m.v. de Homey te bedienen via flows e.d.

Maar ik heb een vraag over de aansluiting ervan, het tekeningetje wat erbij zit is voor mij te sumier.
Dus heb ik in paint iets zitten rommelen om het te verduidelijken.
Mijn vraag is of iemand kan bevestigen of ik zo de aansluitingen juist heb…
Doel is natuurlijk dat zowel de draaischakelaar, als de qubino het screen kunnen aansturen.

Links huidige situatie met motor, voeding en draaischakelaar.
Rechts de Qubino shutter module ertussen.

Tevens lees ik dat wanneer je hem aan 220v hebt hangen, je de knop op het apparaat niet moet gebruiken om hem te koppelen… (3x snel klikken)
Maar hoe koppel je hem dan ?

image
De aanduidingen die je bij de schakelaar hebt gezet, geven wat verwarring, vandaar dat ik het originele aansluit schema heb opgezocht, de middelste aansluiting boven is inderdaad voor de Fase en de linker en rechter aansluitingen boven zijn voor de beide richtingen (op en neer). De aansluitingen in de rechter tekening zijn dan ook correct :+1:

Het koppelen van een Qubino doe ik altijd via de “Power-up methode”

Zet het te koppelen apparaat 3 minuten uit:

HET APPARAAT AUTOMATISCH TOEVOEGEN AAN EEN Z-WAVE-NETWERK (AUTO INCLUSION)
1. Schakel de modus voor toevoegen / verwijderen in op uw Z-Wave-gateway (Homey)
2. Sluit het apparaat aan op de voeding.
3. Automatische opname wordt gestart binnen 5 seconden na verbinding met de voeding en het apparaat wordt automatisch ingeschreven in uw netwerk

Bedankt. dan gaan we het zo maar eens aansluiten.
Apparaat toevoegen op deze wijze kon ik nog niet, goede tip.

M.b.t je opmerking van de aanduidingen op de schakelaar, die heb ik 1 op 1 over genomen zoals vermeld op de schakelaar.
schakelaar zelf is denk ik niet van Somfy overigens.

Maar het is me nu duidelijk, thanks!

1 Like

Zojuist aangesloten en aangemeld op de homey,
alles werkte direct.

nu op zoek naar een betrouwbare lux sensor om het screen te laten zakken als de zon naar binnen schijnt

1 Like

Mooi dat het naar tevredenheid werkt :+1:
Zelf heb ik een paar AEON beweging sensors met temperatuur en Lux meting op USB voeding, werken goed, nog geen ervaring met andere maar wil nog wel de Xiaomi Mijia licht sensor gaan proberen.

Ik ben nog zoekende,
de neo coolcam heb ik er een paar van.
Maar die loopt nogal eens achter met de lux meting.

Daarnaast zal ik hem buiten moeten hangen lijkt me.
want als de zon lang en fel schijnt moet het screen naar beneden.
Dan word het donkerder in die kamer.
Als de zon langere tijd verdwijnt, of er komt regen, dan moet het screen omhoog.
Dus moet de sensor eigenlijk wel buiten.