Probleem Aeotec Smart Switch 7

Hi

Heb sinds een 2 weken een Smart Switch 7.
Ik ben deze aan het testen om te kijken hoe z-wave werkt ter vervanging van KAKU in mijn nieuwe huis.

Werkt perfect …

MAAR iedere 3 tot 4 dagen komt er een moment dat hij niet meer reageert op homey. Niets werkt … wat ik ook doe op homey … hij blijft aan ( ook na opnieuw starten homey )

Wanneer ik hem vervolgens uitzet met het knopje op de switch ( van wit naar groen ) dan werkt het weer als een Trein ! Voor een paar dagen helaas.

Iemand een idee ?
Of kan ik beter Fibaro producten aanschaffen ?

Dit lijkt erop dat je maar 1 Z-Wave apparaat hebt (de switch 7) dit is niet erg veel, en als de afstand dan ook nog eens redelijk is (+/-7 meter in vrij zicht) dan kan afstand zeker de oorzaak zijn, als je meerdere z-wave apparaten hebt zullen ze als een Mesh werken en als een netwerk het bereik vergroten.
Dit zal hetzelfde blijven met Fibaro
(ik heb beide en werken beide super bij mij, maar heb dan ook veel z-wave apparaten)

Bedankt voor je antwoord. :+1:

Ik snap alleen niet helemaal wat het aan / uitzetten veranderd als het met bereik te maken heeft.

Je zou toch zeggen dat ie het dan na bijvoorbeeld een 10 minuten weer begeeft. Echter na het uit / aan zetten doet deze weer dagen zonder enige hapering. Ik haal hem niet uit het stopcontact (breng niet dichterbij homey ). Alleen maar aan en uit.

De afstand is idd rond de 7 meter … maar als ik de homey oppak en richting switch breng ( metertje speling ) doet ie het ook niet via de app … TOT ik hem uit aan zet met het lampje boven op switch. Heb nu trouwens ook 2 keer gehad dat ie spontaan uit gaat.

Wat zou je zelf aanraden kwa merk ? Fibaro of Aeotec ? Ongeacht mijn “issue”

Kan zijn dat er iets (bijvoorbeeld) aan gaat (BV. magnetron) wat een storing veroorzaakt op het signaal, aangezien het net op het randje zit van het bereik, waarom het wel weer werkt na op het knopje te drukken durf ik eigenlijk niet te zeggen, alsof het signaal iets sterker is als je op het knopje drukt, of omdat dan een/deur open is die anders niet open is,

Het “spontaan” uit gaan heb ik nog maar 1 keer opgemerkt doordat de overload beveiliging werd geactiveerd, maar toen moest ik hem echt handmatig resetten, misschien is je switch 7 wel iets kapot, of stiekem toch een flow die hem uit zet.

Ze hebben beide hun voordelen, maar denk de Aeotec wel beetje de overhand heeft, is dan wel heel iets groter aangezien hij vierkant is i.p.v. rond, maar vind de Aeotec stabieler (beter/makkelijker in te stellen zodat het niet te vaak wordt verstuurt) in het verzenden van zijn informatie (spanning, stroom, vermogen etc), de Fibaro heeft alleen vermogen (W) en energie (kWh).

@Caseda

:+1: thanks

Nog handige tips bij het verder uitbreiden / instellingen homey ?

Valt signaal ontvangst uit te lezen ?

uitbreiden, hoe meer van stroom voorziene apparaten hoe beter, die dienen als de routers van het mesh netwerk.

instellingen, hoe minder signalen hoe beter, als je weinig apparaten hebt zul je er niet veel van merken, maar met veel apparaten (heb er nu zelf 73) kan het best op lopen, dus als je iets niet nodig hebt aan gegevens (bijvoorbeeld ik heb meerdere pluggen die spanning (voltage) meten, wat uiteraard niet veel zal verschillen onderling, uitgeschakeld, mocht dat mogelijk zijn), en je kan het uitzetten, zet het uit.

Met Homey is signaal sterkte niet uit te lezen met Z-Wave (dit is niet ingebakken in Z-Wave helaas), er is wel (relatief duur) apparatuur te krijgen om signaal sterkte te meten, maar dat zou ik dus niet aan raden.

Top … bedankt voor de tips en je tijd

Ik ga er eens mee spelen jaren en jaren van KAKU ( eerst op homewizard en later op homey )

Al mijn KAKU werken perfect zolang ik niet in huis verander. Soms is het verschuiven van een stoel of iets in een kast alweer genoeg om het een en ander aan signaal te verzieken.

Hoop dat te voorkomen met mesh van zwave in mijn nieuwe huis.

Hi ( ik weer :grimacing: )

Enig idee waarom “Aeotec “ zichzelf spontaan uitzet ?

Zie screenshot. Vanochtend via een flow aangezet ( home flow ) … en zet zich net spontaan uit ( door “Aeotec” )

Ik heb werkelijk geen idee, zou echt niet moeten gebeuren, hier ook nog niet gebeurd.

Ik zou contact opnemen met Aeotec, daar zit een geweldige support lijn achter, die kunnen misschien meer vertellen.

Thanks … kga een poging wagen :+1: