Det finnes allerede noen tråder om PELS, men jeg tenkte det kunne være nyttig med en egen tråd her også siden appen har en del funksjonalitet som er ekstra relevant i Norge.
Appen ble i utgangspunktet laget for å møte kriteriene til Enovas støtte til pris- og effektstyrt energilagringssystem (altså PELS). Etter hvert har den blitt utvidet med annen funksjonalitet som jeg og andre brukere har sett behov for.
Grunntanken er ganske enkel: appen prøver hele tiden å styre de største og mest fleksible lastene i huset ut fra både strømpris og total belastning. I praksis betyr det at den prøver å bruke mer strøm når det er billig og rom for det, og mindre når strømmen er dyr eller huset er på vei over valgt kapasitetsledd.
Hvis forbruket er på vei over grensa kan den enten slå av enheter, senke temperatur eller redusere last, avhengig av hvordan man har satt det opp. Den fungerer med det meste av enheter som er av/på-styrte eller termostatstyrte, så lenge forbruket rapporteres enten direkte fra enheten eller via Homey Energy.
Den har støtte for moduser, prioritering, temperaturstyring og det man ellers trenger for å få dette til å fungere med best mulig komfort. For eksempel kan man prioritere bad foran gang, eller ha forskjellig i når man er hjemme, borte og på ferie.
For norske brukere er det også støtte for ting som strømstøtte og Norgespris, og alle relevante priskomponenter på strømregninga tas med i beregningene. Løsninger som Homey Energy sin prisstøtte har vært litt for enkel når det kommer til den relativt komplekse strømprisstrukturen her, men denne appen skal ta alt med i beregningen.
Det som kanskje har vært mest nyttig for min del er døgnbudsjett. Kapasitetsledd handler jo om å unngå høye effekttopper der og da, for eksempel å holde seg under 10 kW samtidig belastning. Døgnbudsjett er noe annet: det handler om hvor mye strøm man faktisk vil bruke totalt gjennom et helt døgn. Det er fullt mulig å holde seg pent innenfor kapasitetsleddet og likevel bruke mer energi enn man egentlig ønsker.
PELS kan derfor også styre mot et døgnbudsjett, og det budsjettet kan styres dynamisk ut fra ulike hensyn. Det kan for eksempel ta hensyn til prisforskjeller mellom timer, ukontrollert last og behov for å unnta enkelte enheter midlertidig. Jeg har også sett eksempel på at noen har fått til å styre døgnbudsjettet basert på værmeldingen, noe jeg synes er ganske kult.
Den støtter også enheter med mer dynamisk last, som elbilladere og varmtvannsberedere, og prøver da å øke forbruket når det faktisk er rom for det innenfor både budsjett og kapasitet.
App:
Nettside:
Tar veldig gjerne imot tilbakemeldinger hvis noen tester den, enten det gjelder ting som fungerer bra, ting som fungerer dårlig, eller noe som mangler. Jeg kan ikke love å implementere alt, men gode innspill er absolutt interessante.