Prè homey vraagje

Hallo allemaal,

Sorry als ik hier op de verkeerde plek deze vraag stel.

Ik heb nog geen Homey, maar ik zit er wel aan te denken om er eentje aan te schaffen.
Ik heb alvast wel een vraag van dus een echte nieuweling.

Wat ik o.a. ook graag wil is;

Boven op de gang hebben we een hanglamp. Die gaat aan en uit doormiddel van de schakelaar beneden en boven uiteraard.

Is er ook een manier dat dat gewoon blijft werken, en dan ook via een bewegingsmelder dat dat bijvoorbeeld door een hue lamp erin de ganglamp ook aangaat (op 5 a 10%) als we s’nachts de slaapkamer uitlopen?

Wat heb ik hier zo’n beetje voor nodig? En kan dat dan ook gewoon ingesteld worden op de Homey?
Alvast bedankt!!

Een Hue lamp heeft altijd spanning nodig om te kunnen werken.
Met de huidige serieschakeling gaat dat dus niet lukken.

Ja, dat kan allemaal.
Ik zou niet voor een slimme lamp (bijv Hue) gaan, want als je de schakelaar omzet krijgt die geen stroom meer.
Dan zou je ook de schakelaars moeten vervangen voor slimme varianten.

Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste manier is om een Shelly Dimmer voor je lamp te hangen. Misschien kan je em zelfs wel in het armatuur kwijt. je hebt wel een fasedraad nodig, maar als de lamp op een centraaldoos hangt is de kans groot dat je die wel hebt op die plek.

Is makkelijker dan je denkt.
Er zal een zwarte draad naar je lamp gaan; die steek je in de Shelly. En van de Shelly gaat een nieuwe draad naar je lamp. Vervolgens je Shelly nog van fase en nul voorzien en je bent klaar.
Dan werken de schakelaars en kun je de Shelly in Homey opnemen om em via de app of flow op basis van bijv een bewegingssensor te laten schakelen.

Google maar op Shelly en “wisselschakeling” dan vind je wel aansluitschema’s Als je voor een Shelly Dimmer kiest kun je em ook dimmen en via de webinterface van de Shelly ook zo instellen dat ie tussen een bepaalde tijd sowieso maar gedimt aan gaat.

2 Likes

Omdat ik hier ook weer van geleerd heb mijn bijdrage.

1 Like

Dat is inderdaad hetzelfde als ik aangaf.
Men gebruikt daar een Shelly 2.5, maar een Shelly (plus) 1 zou in dit geval al voldoende moeten zijn.

En het kan ook met een Fibaro dimmer 2, als je liever z-wave gebruikt.

Ja, inderdaad.
Lees onderstaande maar even:

1 Like