Ik heb een Fibaro Dimmer 2 met een pulsdrukker, die verboncden is aan een plafondlamp met fitting. Daarmee kon ik de vorige lamp dimmen (Trust smart lamp, maar vaak instabiel, knipperen e.d.).
In de fitting heb ik sinds kort een Philips Hue lamp gedraaid. Ik heb ook een Hue Bridge Pro en de lamp via Matter gekoppeld. Maar als ik nu met de schakelaar de lamp uitschakel, kan ik de lamp niet meer bedienen via de Philips Hue app.
Ik wil dus continu stroom hebben op mijn Hue lamp. Ik heb al ergens gelezen dat je dit niet kunt realiseren met een Fibaro Dimmer, maar wel met een Fibaro Switch. Nu heb ik nog een Fibaro Single Switch 2 liggen.
Hoe moet ik de Fibaro aansluiten?
En welke parameters moet ik in mijn Homey domotica controller aanpassen?
En is het mogelijk dat ik de lamp dan toch aan kan zetten als Homey en/of de Hue Bridge offline zijn?
Dan moet je alsnog de schakeldraad continue van spanning voorzien door deze aan de fase te koppelen. Schakelen via de schakelaar moet dan een flow starten die hue lamp aanzet.
Mooier wordt het als je de Hue lamp vervangt door een gewone ledlamp. Die schakel je dan direct via de schakelaar die je Fibaro dimmer schakelt, of via Homey die je dimmer schakelt. Op die manier kun je het licht zelfs bedienen als je Homey het niet doet.
De lamp moet altijd van spanning worden voorzien, en is dan bedienbaar via de Hue App en (als je ook de bridge en lampen in Homey hebt gezet) via Homey.
De dimmer zou ik als compleet losstaand entiteit beschouwen. Het zou bijvoorbeeld ook een Aqara of KaKu knop kunnen zijn. Bouw daarmee flows
Bijvoorbeeld
Knop is ingedrukt en lamp is aan, zet aan met dim x
Knop is ingedrukt, lamp is aan, zet uit
Knop is twee keer ingedrukt, lamp is aan, dimniveau is kleiner dan x, dim 10+ ophoog
Knop is ingedrukt, lamp is uit, tijd is tussen x en y, dim naar ‘nachtstand’
Knop is ingedrukt, A is thuis, doe…
Knop lang ingedrukt, dim +10% tot dimniveau is 100, anders dim -10%
Als je het zelf met de handleiding van de switch niet kan, vraag dan a.u.b. een elektricien, je zou niet de eerste zijn die kortsluiting veroorzaakt. En ik heb te vaak onzinnige / verkeerde instructies gelezen op dergelijke vragen of dat de ontvanger het toch anders begreep dan bedoeld.