Orcon MVS-15R mechanische ventilatie aansturen

Als je hier zoekt op orcon (https://community.homey.app/search?q=orcon)
Kom je dit topic tegen: Hulp met automatiseren mechanische ventilatie
Lijkt me genoeg leesvoer en uiteindelijk een oplossing te bieden.

Vreemd dat jouw foto’s exact hetzelfde zijn als in dat topic… :face_with_raised_eyebrow:

Bedankt voor je reactie.

Zoals ik al aangaf en inderdaad in het forum te lezen te hebben(2e link) werd het mij sowieso wat technisch, ook werd er aangegeven dat er “later” een ander apparaat gebruikt wordt, ook van gebruikers van soort gelijke mechanische ventilaties.

Die reactie is inderdaad afkomstig voor mij, maar tot op heden geen reactie mogen ontvangen helaas.

Concreet zou ik dus willen weten wat ik precies nodig ben, en of het ook geschikt is voor mijn Orcon.

Dan snap ik niet echt waarom je deze vraag dan niet daar plaatst en er een nieuw topic voor opent… :thinking:

Omdat ik niet een andere topic niet verder wilen verstoren. Aangezien ik ook geen reactie heb mogen ontvangen leek het mij verstandig er zelf eentje aan te maken. :slight_smile:

Is het jou gelukt om de Orcon aan te sluiten op Homey? Wil graag de mijn ook op Homey aansluiten. Heb wel een andere type: Compact-10RHB Ventilator met RF bediening en vochtsensoren dan heb ik deze printplaat.

Hi, is het nog gelukt met je ventilatie? Ik ben net verhuisd en loop tegen het zelfde probleem aan. In de andere groep word gesproken over vele andere systemen vandaar dat ik even hierop reageer.

Mvg

Ik heb een “slimme” stekker en een luchtvochtigheid meter van Aquara gebruikt.
Als luchtvochtigheid boven 65 % komt gaat deze aan, de luchtvochtigheid meter in de box zorgt ervoor dat deze naar stand 2 gaat.
De box schakelt zelf terug naar minimale waarde.
Dan kijkt homey of de luchtvochtigheid < 60% is , en vermogen < 8 w is ( op stand 2 verbruikt deze bij mij 23 W) zo ja gaat timer lopen van 1 uur waarna de stekker uit gaat.
Ook gaat de box even aan als licht in de douche aangaat.
Werkt voor mij prima zo

1 Like

Maar dat betekend dus dat je de box altijd uitschakelt. Je kan hem beter gewoon aanlaten, wordt ook vaak aangeraden door de bedrijven. Vooral omdat er bij jou in de box een vocht sensor zit, zal hij zelf omhoog en naar beneden schakelen, waardoor hij alleen harder staat als het nodig is.

Ik heb zelf ook een orcon, maar dan met perilex stekker. In de ventilatie unit heb ik een dubbele schakelaar/ relais geplaatst en die bedient stand 2 en 3. Stand 1 is altijd aan en mag altijd stroom doorlaten (deze stroom is nodig voor stand 2 en 3).

Als ik niet thuis ben staat hij op stand 1, als ik thuis ben op stand 2 en tijdens koken en douchen op stand 3. Tevens kan ik de oude knop nog gebruiken en zet hij de mechanische ventilatie aan voor 30 min.

Hey,

Nee, helaas niet! In het andere forum wordt inderdaad over andere types gesproken maar helaas niet over het het type wat ik heb.

Ja klopt box gaat uit anders zuigt hij de hele dag warme lucht weg, de box is eigenlijk veel te groot in capaciteit, maar heb al 2* een duurdere kleine afzuiging gehad ( oa venta axia svara) , die maakte zoveel lawaai dat je die uit moest zetten als je in bad ging.!

Nu heb ik stilte, en geen vocht meer in de douche :pray:

Als kanttekening, in de nacht staat verwarming uit op de douche en dan draait de orcon wel op laag toerental.

Bedankt voor je reactie :hugs:

Ik heb een Orcon MVS 15 (zonder perilex) met WIFI via deze site GitHub - hubertjanhickinson/OrconWifiController
Niet de goedkoopste optie maar werkt perfect via ESPhome in Home Assistant. Nu wil ik deze overzetten naar Homey, iemand enig idee of dat mogelijk is?

Ik kan er Tasmota op flashen maar dan heb ik geen idee omtrent de instellingen.
Toerental regeling via een flow is voor mij het enige wat ik wil bereiken

Heb Espeasy op de Wemos D1 mini gezet volgens de beschrijving bij ESPEASY voor Homey. Ging prima. 2 GPIO pins aangemaakt in Homey en werkt prima. Het dimmen inverted dus 0 is voluit en 100 uit maar goed mee te werken.

1 Like

Hallo, ik vind helaas nog geen oplossing om mijn Orcon via Homey te bedienen,misschien wat voorbeelden van mogelijkheden? Met foto’s van de print aansluitingen

Met vriendelijke groet

1 Like

Ik heb deze wifi controller vandaag aangesloten.
Wel via een omweg, ik heb home assistant geĂŻnstalleerd op mijn Synology NAS, daar het kaartje gekoppeld.
Via de home assistant app van Ronny Winkler kun je nu de schakelaar en toerental naar homey halen en gebruiken in een flow.

Ik lees net dat iemand dit naar espeasy heeft geflashed dat is natuurlijk ook een manier, maar hoe dat precies gaat weet ik niet.


Zojuist aangesloten en succesvol getest.
Klikaan Klikuit ACM-LV10 met een 12v adapter.
Nu wil ik nog flows gaan maken met luchtvochtigheid meter van Aqara.

3 Likes

Deze wil ik binnenkort ook gaan proberen. Goed te horen dat het lukt. Aan elkaar gesoldeerd?

Werkt de afstandsbediening nu ook nog?

Met een WAGO verbindingsklem verbonden.
Vanavond getest met flow en dat ging goed.
Met de situatie die ik nu heb kan ik de AB niet meer gebruiken, maar dat is een bewust keuze.

De ACM-LV10 is momenteel leuk geprijsd bij de Praxis, 23 % korting.

1 Like

Was inderdaad al aan het kijken :smiling_face_with_tear:
Afstandsbediening hebben we ook niet meer werken als het goed werkt :slight_smile:

Heb je nog een specifieke adapter voor stroomsterkte 1A, 2A?

Volgens mij 1a. Als het maar wel 12-24v is.
Ik had nog een oude 12v adapter liggen en die werkt prima.

1 Like