Och i och-delen?

Som nybörjare Àr man ju alltid rÀtt att man missar nÄt fiffigt sÀtt att göra saker pÄ.
Jag har gjort tvÄ flow för att tÀnda en lampa de dagar Postnord tÀnker dela ut post, dÄ vi nyligen har fÄtt varannandagsutdelning. Det Àr ju helt omöjligt att hÄlla rÀtt dagar i huvudet.
(lösning för att indikera att post verkligen kommit fÄr bli senare)

Jag har gjort ett flow pÄ detta viset:

Det finns ocksÄ ett motsvarande för jÀmna veckor.

Min frĂ„ga Ă€r, gĂ„r det att rationalisera genom att bygga logiken till “Udda vecka” OCH “MĂ„ndag” ELLER “Onsdag” ELLER “Fredag”? Det ser inte ut som att det gĂ„r, men som sagt, man kan missa saker som rookie.

Nej, tyvÀrr finns det inget motsvarande som att sÀtta parenteser i det logiska uttrycket.

1 Like

Det gÄr att lösa med en Homey-app som heter JavaScript Logic.

Ok, tack!
Nu visade det sig (idag) att posten delas ut varannan vardag, dvs allt förskjuts nÀr helgdag intrÀffar mÄ-fr.
Tillbara till “ritbordet” :slight_smile:

SÄ funkar det inte hos oss. Det följer udda/jÀmn vecka. Tror du inte detta bara Àr tillfÀlligt p.g.a. de mÄnga helgdagarna i jul och nyÄr.

Är du sĂ€ker? :slight_smile:

Jag trodde det var sĂ„ och var sĂ„ himla nöjd nĂ€r jag fĂ„tt till detta, för att upptĂ€cka idag att brevbĂ€raren kom, trots att hon skulle komma i morgon enligt “mitt schema”.
Dom delar alltsÄ ut varannan (helgfri) vardag, oavsett veckonummer.

Man KAN förstÄs Àndra flow nÀr det Àr helg, men man vill ju förstÄs göra det helt automatiskt :slight_smile:

“NĂ€r en röd dag infaller pĂ„ en vardag förskjuts schemat, sĂ„ de som skulle fĂ„ post den röda dagen fĂ„r sina försĂ€ndelser vardagen dĂ€rpĂ„.”
Det kan tolkas sÄ som du skriver men hos oss verkar de ha struntat i det. I torsdags (Trettondedag jul) skulle vi normalt fÄ post men den kom inte pÄ fredagen utan pÄ mÄndagen. Jag har haft mina notiser pÄ Homey sen i somras och de har hittills inte förskjutit schemat, men de kanske gör lokala tolkningar pÄ posten.

Vi fick i onsdags och idag. :slight_smile:
Ja, uppenbarligen lokala “tolkningar”, Ă€ven om jag tycker texten Ă€r kristallklar, bara man lĂ€ste den.

Jag fÄr labba med att enabla/disabla flows nÀr det Àr helg pÄ veckodagar. Jag har ju Ànda till Kristi himmelfÀrd pÄ mig, dÄ PÄsk Àr tvÄ röda dagar m-f. Hehe!

Löste det, enklare Àr ursprunget. Hoppas det funkar som tÀnkt.
TvÄ flow :grinning:

1 Like

Hoppas Postnord fungerar som tÀnkt ocksÄ :stuck_out_tongue_winking_eye: