Homey Community Forum

Och i och-delen?

Som nybörjare är man ju alltid rätt att man missar nåt fiffigt sätt att göra saker på.
Jag har gjort två flow för att tända en lampa de dagar Postnord tänker dela ut post, då vi nyligen har fått varannandagsutdelning. Det är ju helt omöjligt att hålla rätt dagar i huvudet.
(lösning för att indikera att post verkligen kommit får bli senare)

Jag har gjort ett flow på detta viset:

Det finns också ett motsvarande för jämna veckor.

Min fråga är, går det att rationalisera genom att bygga logiken till “Udda vecka” OCH “Måndag” ELLER “Onsdag” ELLER “Fredag”? Det ser inte ut som att det går, men som sagt, man kan missa saker som rookie.

Nej, tyvärr finns det inget motsvarande som att sätta parenteser i det logiska uttrycket.

1 Like

Det går att lösa med en Homey-app som heter JavaScript Logic.

Ok, tack!
Nu visade det sig (idag) att posten delas ut varannan vardag, dvs allt förskjuts när helgdag inträffar må-fr.
Tillbara till “ritbordet” :slight_smile:

Så funkar det inte hos oss. Det följer udda/jämn vecka. Tror du inte detta bara är tillfälligt p.g.a. de många helgdagarna i jul och nyår.

Är du säker? :slight_smile:

Jag trodde det var så och var så himla nöjd när jag fått till detta, för att upptäcka idag att brevbäraren kom, trots att hon skulle komma i morgon enligt “mitt schema”.
Dom delar alltså ut varannan (helgfri) vardag, oavsett veckonummer.

Man KAN förstås ändra flow när det är helg, men man vill ju förstås göra det helt automatiskt :slight_smile:

“När en röd dag infaller på en vardag förskjuts schemat, så de som skulle få post den röda dagen får sina försändelser vardagen därpå.”
Det kan tolkas så som du skriver men hos oss verkar de ha struntat i det. I torsdags (Trettondedag jul) skulle vi normalt få post men den kom inte på fredagen utan på måndagen. Jag har haft mina notiser på Homey sen i somras och de har hittills inte förskjutit schemat, men de kanske gör lokala tolkningar på posten.

Vi fick i onsdags och idag. :slight_smile:
Ja, uppenbarligen lokala “tolkningar”, även om jag tycker texten är kristallklar, bara man läste den.

Jag får labba med att enabla/disabla flows när det är helg på veckodagar. Jag har ju ända till Kristi himmelfärd på mig, då Påsk är två röda dagar m-f. Hehe!

Löste det, enklare är ursprunget. Hoppas det funkar som tänkt.
Två flow :grinning:

1 Like

Hoppas Postnord fungerar som tänkt också :stuck_out_tongue_winking_eye: