Nieuwe Receiver en TV

Ik wil een nieuwe receiver en nieuwe TV kopen. Maar ben geen subject matter expert en zou graag advies ontvangen van mensen die dat wel zijn :wink:

Ik gebruik nu een Harmony Hub, maar die is discontinued dus geen future proof oplossing.

Verder kan ik niet alle functies van mijn huidige receiver digitaal aansturen en integreren met Domotica (Homey).

Surround gebruik ik niet (heb 2 high end stereo speakers). Multi zone moet wel kunnen (digitaal aan te sturen ; verschillende bronnen streamen/afspelen in minimaal 2 bekabelde zones).

Mijn wensenlijst:

  • 2 zones met beiden 2 bekabelde front speakers
  • Evt streamen naar andere niet bekabelde zones
  • Ondersteuning van FLAC & MP3 ; streamen vanaf Synology NAS
  • Video 8K ondersteuning? Is dit meerwaarde of is 4K genoeg?
  • SPdif geluid van TV naar Receiver/Versterker
  • Moet aan/uit gaan samen met de TV (maximaal 1 afstandsbediening)
  • Gemakkelijk te integreren en aan te sturen met domotica systemen (Homey)
  • Spotify connect
  • Google chromecast
  • DAB Radio or andere digitale radio
  • Bluetooth
  • TV weinig eisen; niet te groot (49") ivm inbouw

Adviezen voor Receivers en TVs?

Heb zelf Marantz SR5012 en LG webOS en werken prima met Homey. Beiden werken via LAN.
Voor de LG gebruik ik de community app
.
In ieder geval zijn er apps voor onderstaande receiver merken;
Meestal betreft het een aantal modellen, dit kun je in de app store vinden.
Denon
Hegel
NAD
Marantz
Onkyo
Pioneer
Yamaha
Verder is de recent uitgebreide IR database een optie.
Voorbeeld van mogelijkheden:

Ik heb een Sony Android TV en een Onkyo TX-RZ840 receiver. Beiden werken erg betrouwbaar met Homey. Verbinding met Homey gaat via het netwerk.

Hier een Marantz sr6013.
Werkt naar volle tevredenheid.
Wat ik ideaal vindt is dat je ook RAW commando’s naar de reciever kan versturen, hier door kan je de reciever nog beter aansturen. De RAW commando’s kan je op internet opzoeken. Ik weet niet of dat bij elke Marantz/Denon mogelijk is.
Ga eens googlen, de mogelijkheden zijn daardoor zeer ruim.

OLED C1 van LG werkt hier alleszins ook goed samen met Homey, maar veel doe ik er eigenlijk ook niet mee behalve meldingen op de TV tonen en als een app (Netflix bijvoorbeeld) gestart wordt bepaalde lichten schakelen…

Ik heb een Samsung q95, mooie tv zeker als je alle kabels wilt wegwerken (one connect cable). Ik heb al mijn apparatuur in een kast een verdieping hoger staan. Daarbij heb ik een Anthem MRX 740. Icm B&W inbouwspeakers en een sub. Anthem is niet ondersteund door Homey. Ik gebruik mijn Harmony hiervoor. Werkt ook perfect. Anthem is zeker ook een merk dat het waard is om mee te nemen in je afweging. Is hier niet erg groot, maar veel waar voor je geld. App voor de Anthems zou niet zo moeilijk zijn om te maken gezien er een API beschikbaar is en hij ook IP besturing ondersteund (werkt met met Control4 bijvoorbeeld). Nadeel van de Samsung vind ik dat je geen notificaties kunt sturen. Dat had ik wel gewild. Bijvoorbeeld een melding dat er iemand aan de deur staat oid.

FYI voor Anthem zijn diverse IR mogelijkheden

Ja klopt maar mijn homey staat heel ergens anders dan mn Anthem.
:stuck_out_tongue_winking_eye:

OK. Je weet dat er IR ‘verlengkabels’ bestaan?

Thanks voor de feedback. Na wat lezen lijkt de Marantz SR5015 inderdaad wel een goede optie. TV heb ik nog niet naar gekeken. Verder moet ik nog wat spelen met de Enigma2 app om ook de satelliet ontvanger aan te sturen, zodat ik de Harmony hub wellicht helemaal niet meer nodig heb.

Heb ook al zitten stoeien met de enigma2 app en mijn oude dreambox 500HD.
Ben er nog niet helemaal uit of ik hier mee verder ga.