När kommunens lampor tänds/släcks

Hej.

En undran som jag har haft ett tag; finns det något sätt att se och ev. kopiera när kommuen tänder gatlyktorna på kvällen? T.ex: temp och lux redovisat på en hemsidan till Krylbo kommun.

Har någon kanske hittat och försökt att använda kommunens trigger till att få sitt eget smarta hem att gå över till kväll/natt-mode? Solnedgång är inte alltid samma sak som att dagsljuset försvinner. En mulen dag kan göra skillnad på om belysning bör reagera före solnedgång.

Har någon tänkt i dessa banor…

HP

Kan bli lite tricky att få till. Du får bygga in en ljussensor i ett rör och rikta direkt mot gatubelysningen. Det gäller att du inte får in ströljus från sidorna.

Jag håller med dig att endast styra på solens uppgång/nedgång inte är en bra lösning.

Min ljussensor består av en shelly uni och en solcellspanel för mobiltelefon a la temu. Panelen levererar en spänning som mäts av shellyn. När spänningen går under gränsvärdet aktiveras ett flow för att tända belysningen.

Finns färdiga ljussensorer som går direkt in i Homey, men detta var grejjer jag hade hemma så varför köpa nytt!

Att ansluta en ljussensor är absolut ett sätt att gå till väga. Och röret mot ljuskällan var innovativt. Det jag tänkte på var mer att använda ett värde på en hemsida och plocka det med en webhook via IFTTT eller liknande. Därav frågan om det fanns någon som kände till om det existerade en sådan funktion på någon URL, eventuellt Krylbo kommuns hemsida.

Samma princip på att redovisa värden är temperatur på badplatser i kommunen.

Jag fick lufta min fundering och tackar för återkopplingen!

HP