Magneet contact met 1k weerstand opnemen in homey

Hallo allemaal,
Ik heb jaren geleden al een magneet contact van Galaxy in mijn deur en deurkozijn verwerkt. Deze is met 1k weerstand. Is het mogelijk om deze op te nemen in mijn homey omgeving? Bijv. Met fibaro binar of smart implant?
Graag jullie ideeën, want ik kom hier nooit uit.
Gr. Een wanhopige gebruiker.

zoiets?

Hey,
Deze had ik ook gelezen. Ik heb alleen geen simpele magneet schakelaar want deze heeft 4 draadjes. En wat die 1k weerstand betekend weet ik ook niet maar dat maakt het lastiger weet ik.

Hey. Lijkt veel op mijn opstelling. Ik heb alleen een magneetcontact met weerstanden. Is dit erg of maakt dat niet uit.
Gr. Toon

Zo’n weerstand wordt gebruikt in alarmsysteem, op die manier kun je meerdere sensoren in dezelfde zone hebben en kan het alarmsysteem “zien” welke sensor het alarm gaf.

Waar welke draad voor gebruikt wordt durf ik je niet te zeggen, eigenlijk zou je met een multimeter (in verbindingstest-modus) moeten kijken welke draden verbinding maken/breken als je de magneet dicht bij de schakelaar houdt. En die draden gebruik je dan voor de Smart Implant (Ă©Ă©n sluit je aan op GND, de ander op IN1 of IN2).

Dankje het word me langzaam duidelijker.
Nog wel wat vragen.

  • Wat bedoel je met in verbindingstest modus?
  • als ik een smart implant koop moet het lukken?
  • moet er ook spanning op die implant?
  • hoe krijg ik daarna een signaal naar homey?

Vrijwel elke multimeter heeft een verbindingtest-modus (“continuity mode”) waarmee je kunt zien of twee contacten met elkaar in verbinding staan. Onderaan staat een voorbeeld (roodomlijnd).

Als jouw sensor twee draden heeft waarmee je die verbinding kunt breken met behulp van de magneet dan zou het met een Smart Implant moeten werken. Daarnaast moet die inderdaad ook van stroom voorzien worden (8-30V). Met de Fibaro app van Homey kun je 'm koppelen.

Super bedankt zover. Ik ga aan de gang.

Ik vermoed dat die weerstand ook voor het sabotage alarm is.

Zoiets heb ik ook gelezen. Heb ik daar nog last van in mijn installatie??
Gr. Toon

De meeste alarmsystemen kijken naar weerstandverandering… Een alarmsysteem kent in principe 3 statussen.

  1. Normaal
  2. Alarm
  3. Sabotage.
    Een magneetcontact is niets anders dan een reedrelay die bekrachtigd word door de magneet(of niet)
    Als de deur dus dichtzit is het reedrelay dicht.

image

ZIe plaatje , stel je hebt weerstanden van 1K, en de deur is dicht. (Normal Closed)
Dan zal je dus een weestandswaarde meten 1K. (1.normaal)
Gaat de deur nu open dan heb je feitelijk 2 weestanden in serie = 2K. (2. alarm)
Bij alle andere afwijkingen(3.sabotage)

Per type alarmsysteem kunnen de weerstandwaarde anders zijn, maar er kan ook maar met 1 weerstand worden gebruikt.

Als het met 1 weerstand werkt zit ie meestal parallel over het contact heen.
Dan krijg je de situatie, deur dicht (reed relay dicht) is 0 Ohm weerstand. (1.normaal)
Deur open - 1K (2.Alarm)
Feitelijk heb je dan geen sabotage functie meer…
Wat wij deden met dit dit soort magneetcontacten is de 2e weerstand in de centrale zetten waardoor je alsnog het sabotage circuit ook had, wat trouwens bij galaxy moest (Galaxy keek naar 1K / 2K )

Dus wat @robertklep aangaf meten=weten.

v.w.b. de fibaro binaire sensor, ik lees niet zo ff in de manual dat deze met weerstandwaarde overweg kan. De2 analoge inputs is open of dicht.

1 Like

Kijk eens naar https://manuals.fibaro.com/smart-implant/ , is ook een binaire sensor maar je kan de ingangen programmeren als : 5 – Analog input with internal pullup (Sensor Multilevel) .
Wellicht navraag men bedoeld met “internal pullup”

Dit is idd een galaxy contact.
Hmmm dat word een lastig verhaal voor mij. Ik ben hier niet zo in thuis dat ik dit allemaal begrijp. Ik kan helaas geen simpele magneetcontact meer plaatsen, dus ik zal proberen om dit te begrijpen.

Is er ook nog een kans dat ik kan werken met die 2 signalen 1k en 2k.
Is natuurlijk veel veiliger dan wel/geen contact.
Gr

Niet met de Fibaro.

Is er dan een andere mogelijkheid. Anders moet een beste aanpassing doen om deze te vervangen door een simpele. Aan/uit magneetcontact.

De bestaande sensor werkt waarschijnlijk gewoon met de Fibaro, alleen kun je dus geen onderscheid maken tussen 1K of 2K.

Badankt voor alle tips. Ik heb het contact werkend gekregen met de smart implant van fibaro. Mooi ding trouwens, ik ga er ook maar een temperatuur sensor opzetten, gewoon omdat het kan.
Het werkt nu niet met de weerstanden maar daar kan ik wel mee leven.
Gr.

1 Like

De Galaxy contacten zijn er ook zonder weerstanden. Ik heb de Galaxy alarmsystemen vroeger voor werk geïnstalleerd. Ik weet even zo uit mijn hoofd niet de kleurcoderingen maar 2 draden zijn het 1K reed relais contact en de andere 2 sabotage. Ik kan wel kijken of ik je zo’n contact zonder weerstand kan leveren.

Kun je bij het contact en is de kabel ook vrij of zit deze vast (achter stucwerk oid)? Wat ik dan altijd deed om hem te vervangen was een gaatje van 2,5mm erin boren en er een schroef in draaien en dan met een klauw hamer het contact uit de deurpost trekken (als deze was ingebouwd, er zijn ook opbouw behuizingen). Dan het contact afknippen en de oude draad als trekdraad gebruiken om de kabel van het nieuwe contact door te trekken.

Edit: Heb afbeeldingen van de handleiding (van de versie zonder weerstanden) er voor je bij gezet.


1 Like

Top. Dankjewel maar het werkt nu gelukkig. Ik heb gemeten en zo kwam ik erachter dat het contact ook blijkbaar 0 en 1 maakt, dus ik kan alles laten zitten hie het.
Gr.