Knipperende lampen

Goedemidddag,

Ik heb sinds enige tijd mijn LED lamp (met 5 lichtbronnen van 4 Watt per stuk) in de keuken aangesloten op een Heat It Draaidimmer Z-wave Plus 200W Z-dim. Het probleem is dat de lampen regelmatig knipperen/flikkeren. Dit is het geval als ik de lamp dim, maar ook als hij feller staat. Inmiddels heb ik een bypass bij de lamp geplaatst, maar nog steeds blijft het knipperen. Ik heb de dimmer reeds meerdere malen gekalibreerd en diverse instellingen uitgeprobeerd, maar de lamp blijft knipperen.

Heeft iemand hier ervaring mee en nog beter, heeft iemand er een oplossing voor?

Groeten,

Michael

Vind het geknipper altijd plaats op dezelfde tijd, b.v. 23:00? In dat geval reageert het licht op de stuursignalen op het stroomnet om van dag/ nachttarief te wisselen of de straatverlichting te schakelen. Dat systeem wordt gaandeweg uitgefaseerd, ik ben er inmiddels vanaf maar had dat wel. Er zijn overigen meer topics met deze vraag, mogelijk kun je daar eens kijken.

Nee, het is op verschillende momenten.

Wat voor lampen gebruik je? 220V, of laagspanning? Is het in dat geval een gewikkelde trafo of electronische trafo?

Ik gebruik 220V lampen.

In theorie zou het dan moeten kunnen werken met deze (trailing edge) dimmer. Zit de bypass parallel aan de lampen?
Helaas is de praktijk weerbarstig en werkt bij led niet elke combinatie van dimmer en lamp even goed. Ik verwacht dan eigenlijk vooral dat het consistent is, en meestal niet op volle sterkte.

De bron kan ook elders zitten: Heb je apparaten die bij het aan en uitgaan tot dit effect leiden? B.v. een koelkast die aanslaat, een spaarlamp je aangaat? Een grotje fabriek in de buurt? Met name TL en spaarlampen kunnen soms hele vervelende pieken op je stroomnet veroorzaken en led is door de lage energiebehoefte en de ingebouwde trafo heel gevoelig.

Ik ga er wel even van uit dat het een dimbare lamp is. Kan het een armatuur zijn met ingebouwde trafo? Heb je een traditionele lamp van led voorzien of was de lamp al led bij aankoop?

1 Like

Edwin_D, bedankt voor je reply’s.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met parallel aan de lampen, maar ik heb de twee aansluitdraden van de bypass aangesloten op het kroonsteentje waar ook de lamp op zit (twee draads aansluiting).

Het effect is geen gevolg van inschakelende apparaten, het treed op verschillende momenten op. Verder geen grote fabriek, TL of spaarlampen in huis.

Het is een dimbare lamp, zonder ingebouwde trafo. Verder heb ik de LED lichtbronnen en het armatuur in combinatie gekocht.

Dat is inderdaad parallel. Als er geen trafo in het armatuur zit dan zit er electronica in de ledmodules (meestal in een soort wit blokje in de voet van het lampje) die goed om moet gaan met de aangeleverde stroom uit de dimmer.

Je zou eens kunnen kijken wat voor merk er is ingestopt als het verwisselbare lampen zijn. B.v. Philips en Osram doen best veel moeite om compatible te zijn met veel dimmers. Als je een vaag merk hebt zou ik op proef eens een ander lampje uitproberen. Dat is minder ingrijpend dan een dimmer vervangen. Weet de verkoper van je dimmer lampjes die er goed mee werken?

Het klopt dus dat ik een aansluitdraad bij de blauwe draad in het kroonsteentje heb aangesloten en een aansluitdraad bij de zwarte draad in het kroonsteentje. Als dit klopt, zal ik eens gaan testen met andere lampen. Bedankt voor je reacties!

Nog een vraag: heb je bij de dimmer 3 draden aangeslopen, dus ook een blauwe draad? Want het is zo te zien een kwaliteitsdimmer die veel aan kan, dus ook dit goed zou moeten kunnen, maar hij is niet geschikt voor tweedraads aansluitingen.

Ja, de dimmer is met drie draden aangesloten, dus ook met een blauwe draad.

Misschien een domme vraag, maar is je LED lamp (met 5 lichtbronnen van 4 Watt per stuk) wel geschikt voor een dimmer?

Ja, hij is geschikt voor een dimmer. Ik heb het armatuur compleet met de lichtbronnen gekocht.

Nog even een aanvulling. Vandaag heb ik 4 lichtbronnen er uit gedraaid, zodat er nog maar één lichtbron in het armatuur zit. Nu lijkt hij niet meer te flikkeren. Eén lamp er bij in en hij flikkert weer. Iemand een idee wat dit betekend?

Kan helaas gebeuren, als je meerdere (dimbare) lampen hebt die aan dezelfde dimmer hangen kunnen ze elkaar beïnvloeden (zeker als de lampen van wat goedkopere kwaliteit zijn). Mocht je nog een paar andere lampen hebben liggen zou je die eens in het armatuur kunnen hangen om uit te sluiten dat het toch niet de dimmer is.

Ok, Thnx. Ik ga er eens wat andere lampen proberen.

Inmiddels heb ik andere lichtbronnen geplaatst (Philips) en daarmee is het knipperen verholpen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.