Klikken op : Pick a value

Hey
Graag had ik wat hulp gekregen bij het maken van flows. (Ik ben ook nog maar een beginner)

Ik maak dus een flow met ‘als : tv aan is’ en ‘later dan 21u30’ dan ‘zet lamp X aan’ en ‘dim naar 54%’.
Nu is mijn vraag over die laatste kaart. ‘dim naar 54%’
Als ik deze kaart aanklik, komt er rechts van het scherm waarden tevoorschijn. Dus ik kan hier het procent van dimmen veranderen, maar ik kan ook klikken op ‘pick a value’. Hier krijg ik een dropdown menu tevoorschijn, waar ik ergens bij mijn lamp X ‘dimmen’ kan kiezen.
Nu staat 'dimmen op mijn kaart, maar hoe kan ik nu die waarde veranderen ? In het dropdown menu staat hier een waarde 0.4. Of wat betekent die waarde ?

Groetjes Bert

Je kan daar een variabele toevoegen aan de waarde “dimmen” van de lamp. Zo zou je dus ergens wat berekeningen kunnen doen en afhankelijk van de uitkomst van de berekeningen de lamp op een bepaald dim niveau zetten.

Ik gebruik dat ook op een paar plekken. Het licht in het toilet bijvoorbeeld moet altijd aan gaan maar qua lichtsterkte wil ik dat afhankelijk hebben van het omgevingslicht. Overdag gaat zeg maar het licht feller aan dan s’avonds.

Ik meet in de hal de lichtsterkte en heb daar een aantal flows achter die afhankelijk van de gemeten lichtsterkte een variabale een waarde geeft van 0.05 t/m 0.5. Die variabele heb ik bij “Dimmen” gekoppeld aan de instel waarde van de lamp.

Maar waar kan ik die waarde veranderen ?

De slider kan je natuurlijk zelf gewoon op een bepaalde waarde zetten maar als je dus op het hangertje klinkt kan je in het menu een variabele kiezen die uiteraard wel eerst zelf moet aan maken. Wil je daar iets bijzonders mee doen zul je dus ergens in een andere flow die variabele een waarde moeten geven. Is het niet je bedoeling om dit soort bijzondere dingen te gaan doen is het slepen van de slider naar de gewenste waarde voldoende.

Okee…
Kan je mij eens een flow laten zien waar ik die variabele dan een waarde kan geven ?

Alle waardes (tokens/tags) die je van/bij/onder een apparaat ziet zijn de huidige waardes van dat apparaat, dus om die waarde te wijzigen, moet je de waarde van het apparaat zelf aanpassen, met behulp van de GUI of de flow kaart (dim niveau bijvoorbeeld).
Je kan zelf variabelen aan maken in homey’s app, more… -> logic

Ok, Dat de waarden die je onder aan apparaat ziet, de huidige waarden zijn en dat je deze in de instellingen van het apparaat kan veranderen, daar ben ik in mee.
Waar ik niet in mee ben is dat je via een flow deze kan veranderen.
Variabelen maken met de homey’s app via logic, lukt ook al niet.
Is er ergens een handleiding hiervoor ? :open_mouth: :thinking:

Er zit voor het dim niveau een hele grote slider waar je de waarde kan “picken”.
pickavalue-slider
Dit zorgt dus voor een nieuwe huidige waarde.

En hier kan je variabelen aan maken:

Bedankt voor de foto’s.
zover was ik ook al, maar hoe zet ik die logica dan in de flow ?
Om de waarde te veranderen zag ik ook in http://developer.athom.com/tools/devices, maar dan verander je ze voor alles wat eraan gelinkt is natuurlijk.

als je engels niet al te slecht is, is er een heel topic voor aan gemaakt om uit te leggen hoe tags werken:

1 Like

Hey
Die had ik ook al gelezen, maar dat was eigenlijk niet wat ik zoek :frowning:

De tags zijn de actuele waardes van een apparaat.

Een praktisch voorbeeld: laten we zeggen dat je de helderheid van een lamp aan wil passen aan het moment op de dag. Overdag moet hij op 100% helderheid staan, maar 's nachts is dat te fel, dus dan hoeft hij maar op 60% helderheid.

Dan maak je een numerieke variabele (Zie printscreens van Caseda)
Vervolgens maak je een flow:
ALS de zon op komt
DAN zet numerieke variabele naar 1.0 (de helderheid wordt uitgedrukt als 0.01 (1%) tot en met 1,0 (100%)
Omgekeerd maak je er ook een, zodat de waarde 0.6 wordt als de zon onder gaat.

De numerieke waarde wordt dan 's ochtends 1.0 en 's avonds 0.6.

Vervolgens maak je een andere flow, die de waarde van dat logica-kaartje hanteert als helderheid voor de lamp die je in wil stellen. Homey zorgt er dan automatisch voor dat de lamp op de door jou gewenste helderheid staat.

Edit: Ik heb even een numerieke variabele genaamd Test gemaakt en daar twee flows (test 1 en test 2) voor gemaakt. In de tweede printscreen zie je dat ik dim naar die ‘pick a value’ die jij bedoelt. Die worden tags genoemd.


image

Prima, ik probeer het zo eens.
Mercikes ! :+1: