IRobot

Mijn iRobot werkte niet meer na een update. Ik heb deze verwijderd. De iRobot weer terug gezet naar fabrieks instellingen. De iRobot App verwijderd. Homey opnieuw gestart, de iRobot app opnieuw geïnstalleerd. Hij ziet geen nieuwe apparaten.
Als ik in de Homey Developer Tools kijk zie ik dat de iRobot er nog instaat maar dat deze Deprecated is. Hoe krijg ik deze weer terug, of eruit zodat ik hem opnieuw kan toevoegen?

Ik vermoed dat je hem via developer tools / devices eerst even moet verwijderen. Rechtsboven bij de device gegevens staat een afvalbak icoontje.

Hij is niet meer te vinden in devices. Ik zie hem alleen maar onder Pairing.
Dus ik vermoed dat hij ergens in het systeem vast zit en zodoende de iRobot niet kan installeren.

“Depricated” is het vreemde. “Niet meer ondersteund” zeg maar.
App v3.0.0 moet juist model 980 ondersteunen:

MAAR… de testversie v4.0.2 van de app geeft dit aan:

Ik denk dat je deze versie iRobot | Homey dus even moet installeren.

Bedankt voor je antwoord.
Helaas heeft het niet geholpen.
Nieuwe versie geïnstalleerd, Homey herstart, hetzelfde resultaat. Nog steeds wordt de oude weergegeven als deprecated.

Deprecated wordt meestal gebruikt als er een nieuwer alternatief is. Heb je al eens geprobeerd de iRobot stofzuiger te kiezen die erboven staat? Mogelijk is dat een nieuwere generieke versie die meer typen ondersteunt. Vermoedelijk omdat deze ook met b.v. de I7 zou kunnen werken.

1 Like

Graag gedaan.
Hier kun je een issue melden bij de ontwikkelaar Michel

of een mailtje naar michel@yiggle.nl

Ow, da’s een goeie, Edwin

Bedankt Edwin, dat had ik al geprobeerd.

Dan denk ik toch dat het meer de vraag is: waarom ziet hij de robot niet dan dat je de deprecated versie van de driver terug moet willen. Waarschijnlijk is die (ook) defect en is dat hoe alles begonnen is.

Ik zie een onofficiele sdk online die alle type robots ondersteunt dus dat wijst wel richting een generieke driver. De sdk ondersteunt zowel de cloud verbinding als rechtstreeks met de robot. Ik weet niet wat de Homey app probeert.

Ik zou bijvoorbeeld ook proberen de robot te resetten als je dat nog niet hebt geprobeerd. Als het een lokale verbinding betreft werkt mogelijk autodiscovery niet doordat je router broadcasts blokkeert of omdat verkeer van verschillende wifi apparaten van elkaar geïsoleerd wordt. Zitten de robot en Homey op dezelfde wifi (of zit er b.v.een op gast)?

Ze zitten op hetzelfde WiFi netwerk. De reset naar fabrieksinstellingen heb ik ook al uitgevoerd. Het mag jammer genoeg niet helpen.

Staat er in je router een wifi isolation functie aan, of antivirus/firewall spul wat je tijdelijk kunt uitzetten tijdens het pairen?

Zelfde kanaal en zelfde WiFi punt. Geen lokale firewall.
Ikzelf denk dat de oude deprecated nog ergens in de weg zit. Het is hetzelfde device wat ik wil toevoegen.

Als dat zo is dan is die te vinden onder devices in de developer page, en dan kun je die daar weggooien, zoals @Peter_Kawa als eerste antwoord had gegeven. Als daar geen iRobot devices meer staan lijkt me dat niet meer het geval.
Eventueel zou het verwijderen van de iRobot app en het weer opnieuw installeren ook oude devices weg moeten gooien.

Heb je aparte SSID’s voor 2,4 en 5GHz wifi?

Ja heb ik. Ze zitten op hetzelfde kanaal.
Ik ben even opnieuw begonnen.
IRobot naar fabrieksinstellingen, WiFi 5 ghz uitgezet. Proberen te paren, hij blijf maar aangeven “Geen nieuwe apparaten gevonden”
De iRobot app geeft geen problemen.

Een beetje jammer allemaal.
Homey support verwijst mij naar de ontwikkelaar van de app en de ontwikkelaar reageert nergens op. Ik heb hem verschillende mails gestuurd en via GitHub benaderd, maar geen reactie.