Internet Switch, welke?

Mede door homey groeien de aansluitingen, en zal ik een nieuwe switch moeten aanschaffen om alles aan te kunnen sluiten.
Bij mijn zoektocht naar een switch opende weer een nieuwe wereld voor mij, en groeit het aantal vraagtekens.
Poe, managed of unmanaged, en de daarbij bijbehorende instellingen.

Poe lijkt mij handig, maar heb gelezen dat dit vooral voor access points en camera’s is.
Camera’s heb ik (nog) niet, en denk ook niet dat deze snel gaan komen.
Access point van kpn heb ik al een keer over een switch laten lopen, maar kwam er toen achter dat of de tv of wifi alleen werkte, en werd ook verteld door kpn dat een switch voor het access point niet ging werken.

Managed zie ik wel meer voordelen van in, vooral voor het opzetten van vlan’s, al zal ik mij daar nog wel meer voor moeten inlezen. Heb ook nog wel naar vpn gekeken, maar vooral de gratis versies vertrouw ik niet zo, maar de betaalde stal je ergens anders je data terwijl in mijn ogen je niet weet wat er met je data kan gebeuren.

Misschien kan iemand al een voorbeeld geven van hoe met homey je verschillende vlan op kan zetten, maar dat wel homey alles kan bereiken?

Welke switches zijn er aan te raden of gebruiken jullie en die dan ook voor een noob te begrijpen vallen?

Ik ben ook geen netwerk/switch expert maar je hbet meerdere soorten POE.
Zeker iets om in de gaten te houden dus.

Als je meerdere VLAN’s maakt zul je ook per VLAN een DHCP server moeten introduceren, of alle IP-adressen met de hand moeten invoeren en bijhouden.
Tevens wil je verkeer tussen de VLAN’s firewallen om zo controle te houden over de soorten verkeer en de richting daar van.

Yep… ik dacht ook dat er gewoon 1 soort POE was, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Heb uiteindelijk m’n ip camera’s alsnog met losse adapter blokjes op de UTP kabel moeten aansluiten, omdat de POE van de switch niet compatibel was. Handig hè, die “standaarden”.

Ik heb twee eenvoudige switches (16 en 8 poorts) en die zijn beide op m’n ziggo modem aangesloten die verder alle DHCP afhandelt. Buiten de POE verder nooit problemen gehad.

Ik gebruik switch/router van mikrotik.
Gewoon gelijk 10 poorten tot je beschikking vlans aanmaken meerdere dhcp scoops allemaal gen probleem.
En vooral stabiel en niet duur.