Instabiel Zigbee netwerk

Ja ik bedoel dat je na die limiet (35-40) niet verder kan, zelfs met meer routers. En daarom je lampen dus best apart op een hub zet als je zoveel apparaten hebt. :grinning:

Hi Michiel, ik heb de antwoorden niet door gelezen dus weet niet of het a gezegd is. Ik denk dat je eerst eens moet kijken naar de opbouw van je wifi netwerk. ik vermoed dat dit veel kan oplossen.

Groet, Nanco Eelman

Helaas gaat die vlieger niet helemaal op, ik heb recent ook gedacht om alle apparaten weer rechtstreeks toe te gaan voegen aan Homey ipv alles weer via deCONZ te gaan doen. Eerst met lampen begonnen en toen overgegaan naar de sensoren. Maar ook dan lijkt het er op dat Homey echt niet meer aankan dan een dikke 50 apparaten… Tot 53 apparaten kon ik nog met moeite toevoegen daarna lukte het echt niet meer.

Heb nog in de mesh gekeken en het aantal rechtstreeks toegevoegde apparaten was niet meer dan 12, rest ging allemaal via routes. Dus ook ook routers liepen soms via andere routers

Nogmaals: dat is toch (veel) meer dan de hardwarelimiet van 15 direct-gekoppelde apparaten? Er werd gesuggereerd dat je door het toevoegen van lampen in je Zigbee-netwerk sneller tegen “een” limiet aanloopt, terwijl lampen er juist voor kunnen zorgen dat je beter/groter mesh krijgt. Niet ongelimiteerd, wel beter/groter.

Dat is normaal. Overigens laat Homey niet het mesh zien, alleen één route per apparaat. Maar apparaten kunnen meerdere routes hebben terug naar Homey, dat krijg je alleen niet te zien (wel in deCONZ).

Hallo allen, erg interessant om te lezen over jullie ervaringen en uitdagingen. Toen ik na lang wikken en wegen (alternatieven oa Fibaro en Domoticx) Homey Pro had gekocht (ik dacht, laat ik de potentiële beperkingen van de gewone versie voor zijn :grimacing:) en al direct mijn ICS-2000 en Hue Bridge had verkocht kwam ik na een avond pairen, puzzelen en klooien toch van een koude kermis thuis. Wat ik ook deed, netwerk was traag en lampen en andere apparatuur werkten maar matig en onbetrouwbaar. Ik zag Homey als vervanger van alle controllers. Hiermee hoopte ik ook een universele en STABIELE interface te creëren om ook een duurzame ‘wife acceptance factor’ te kunnen realiseren (:nerd_face::crazy_face: niet onbelangrijk, tenzij je zelf het huis uit getrapt wenst te worden).

Inmiddels ben ik een hoop gepuzzel en gevloek verder en ondanks dat ik mijzelf nog steeds rookie acht toch ook een stuk wijzer.

Ik ben erg blij met Homey, ondanks dat ik er bij aanschaf niet helemaal het correcte beeld van heb gekregen. Homey is mijn hoofdcontroller in huis en zorgt voor de koppeling van alle smart elementen in de woning. De verschillende elementen hebben in sommige gevallen hun eigen controller, waarmee je soms ook veel slimmere, zelfsturende of meer geavanceerde sequenties kunt maken. Deze stuur je vervolgens aan via Homey, leest ze uit via Homey of laat ze triggers geven in Homey.

Mijn setup bestaat uit
Hue, Gledopto en Tradfri lampen/kastverlichting via Hue Bridge (Eerste zigbee mesh, ja inderdaad toch weer een Hue bridge kunnen bestellen :sweat_smile:)
Plugwise zoneverwarming in alle kamers met Lisa & Tom via Plugwise Adam HA (tweede zigbee mesh) die bekabeld met opentherm de Remeha Caliente Ace ketel aanstuurt en uitleest.
Zigbee iCasa wandschakelaars, Aquara raam/deur en klimaat sensoren en INNR spotjes direct op Homey (derde zigbee mesh, met daarin 1x Tradfri Zigbee repeater)
KaKu direct op Homey (433Mhz)
Mi Flora plantsensoren op BLE direct naar Homey
Sonos (op wifi mesh en controls op Homey)
Enphase Solar omvormers en Envoy Metered met (cloud)koppeling naar Homey
Plugwise Smile p1 meter met UTP koppeling naar Homey
Samsung Smart tv’s gekoppeld aan Homey via UTP
En camera’s, direct gekoppeld met Homey via UTP (moet de Synology Surveillance Station app/triggers nog eens uitzoeken)

Daarnaast in huis maar nog niet gekoppeld:
Wifi Mesh van TP-Link

Volgende stap (idee van mijn vrouw nota bene, check wife acceptance factor :stuck_out_tongue_winking_eye:) is Sure voerbak en kattenluik welke we ook weer via een Sure bridge zullen koppelen (inzichten en data via hun eigen app, koppelingen en triggers via Homey)

Je ziet het, het is een hoop gepuzzel en geknutsel maar je kunt echt waanzinnig veel op/aan Homey kwijt met alle interfaces, alleen soms een subcontroller met apart mesh gebruiken. Vooral te danken aan het fantastische apps platform en de kanjers die met hun kennis en kunde de mooiste koppelingen in elkaar fietsen. Plus, het bijzonder waardevolle forum alhier met al die slimme en hulpvaardige mensen die Homey tot een werkelijke community maken :muscle:t2::blush:

P.s. sorry voor de lange reactie…zal volgende keer ff een boek schrijven

4 Likes

Ik heb eerlijk gezegd niet het hele topic doorgelezen… Er zitten beste lappen tekst tussen :sweat_smile: Dus wellicht vertel ik iets wat reeds eerder gehoord is.

Mij zigbee faalde regelmatig waarna ik support een mail heb gestuurd. Ik moet in recovery de ALT toets gebruiken en een update uitvoeren. Is dit vaker gehoord? Moet toegeven dat, nadat ik dat gedaan had, ik geen problemen meer heb gehad met weigerende zigbee apparaten.

Ik heb precies hetzelfde gehad en tot nu toe geen problemen meer met zigbee.

Dit topic gaat over Homey’s eigen Zigbee netwerk, in jouw geval gaat het om de communicatie tussen Homey en de Hue bridge, dat is iets anders.

Excuses, heb nog niet eerder wat geplaatst, en vond het geschrevene wel toepasselijk. Haal het wel weg.

Eddie Huisman

Verzonden vanaf mijn Galaxy

-------- Oorspronkelijk bericht --------

Sinds een week heb ik helaas weer problemen met het Zigbee netwerk.
Het begon een week geleden ermee dat geen enkel Zigbee apparaat (gebruik alleen Ikea en Aqara) meer reageerde op Homey, maar na een reboot van Homey zag ik in de Homey timeline een vermelding dat Zigbee was hersteld. Hierna deed alles het weer netjes, maar 4 dagen later viel alles wederom uit. Nogmaals Homey opnieuw opgestart en alles hersteld met dezelfde melding in de timeline.
Nu sinds 3 dagen krijg ik heel Zigbee niet meer aan de praat, waarbij ik het volgende allemaal al (meerdere malen) heb geprobeerd:

  • opnieuw opstarten Homey
  • PtP
  • Interviewen (time outs)
  • Firmware geupgrade (van v6.1.0 naar 7.1.1) opnieuw geïnstalleerd (met ALT ingedrukt houden)
  • Zigbee health check laat niks bijzonders zien en zou alles moeten werken (geen bad routes, oid) en aantal apparaten zou volgens mij binnen de limieten van wat Homey aan kan moeten zitten.
    #Nodes : 40
    #Routers : 26
    #EndDevice : 14

Enige wat ik nog niet heb geprobeerd is Zigbee netwerk reset, maar dat doe ik liever niet met 40 zigbee apparaten en bijbehorende flows.

Iemand enig idee wat er verder kan zijn / wat ik kan proberen?
Is er een manier om te checken of de Zigbee chip überhaupt nog wel werkt?

Toch wel wennen en vervelend dat verlichting niet meer automatisch werken en je weer ouderwets schakelaars om moet zetten :slight_smile:

1 Like

Heb je ooit een zigbee reset uitgevoerd na firmware v5.0.x?
Zo nee, dat is toch echt een aanrader.

Verder is deze info wellicht interessant:

En heb je ondersaande gelezen in dit topic?

2 Likes

Yes, zigbee reset heb ik reeds doorgevoerd afgelopen maart.
Wifi kanalen heb ik rekening mee gehouden.
Zitten bij mij genoeg routers tussen de end devices.
Recovery met Alt toets heb ik ook al gedaan zoals ik al aangaf.

Alles was redelijk stabiel tot een week geleden waarna het hele netwerk er dus van het weekend mee ophield.

Ai. Da’s lastig dan…
Heb je nu gecheckt hoe je wifi/zigbee kanalen zijn ingesteld?
Heeft een buur mss een nieuw wifi systeem?
Zijn de wifi kanalen van je buren voldoende uit de buurt van jouw zigbee frequentie?
Heb je dat gecheckt met een wifi scanner?
Heb je nog meer zigbee hubs actief? (Tradfri of Hue).

Probeer te bedenken wat er vorige week veranderd zou kunnen zijn.

Je gaf ook aan dat je nog geen Zigbee reset had uitgevoerd:

En nu zeg je:

Dus niet zo raar dat Peter daar naar vraagt, toch?

1 Like

Is inderdaad wat verwarrend. Wat ik bedoelde en wilde zeggen is dat ik in maart reeds een zigbee reset heb uitgevoerd, maar met de huidige problemen dit nog niet heb gedaan om te kijken of dat mijn problemen verhelpt.

Mocht er iets verkeerd overkomen/geïnterpreteerd worden, ik bedoel er niks mee. Ik ben juist super blij met alle hulp, suggesties en het meedenken hoor! :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Thanks Peter_Kawa. Ik ga vandaag verder hiermee om dit te checken en uit te zoeken of het daaraan kan liggen.
Eigen kanalen zijn niet veranderd, maar misschien iets met de buren inderdaad.

Verder geen zigbee hubs actief in mijn eigen huis. Tradfri hub had ik juist er weer tussenuit gehaald na Homey’s zigbee update.

To be continued. Thanks voor het meedenken!

1 Like

Nog even een laatste update van mijn problemen:
Na contact te hebben gehad met Homey Support bleek uit de diagnostics rapporten dat de zigbee chip wel opstartte, maar kort erna foutmeldingen geeft.
Op hun advies een firmware flash getracht uit te voeren (met behulp van eerder genoemde stappen met de ALT toets). Dit heeft helaas het probleem niet mogen verhelpen.
De foutmeldingen die er nog waren konden door 2 redenen ontstaan. De eerste reden is een groot aantal flows dat uiteindelijk het Zigbee netwerk instabiel maakt, vooral als daar veel flows tussen zitten waarmee meerdere apparaten aangestuurd worden. Zoveel flows waren dat er niet bij mij gezien van de grofweg 65 zigbee gerelateerde flows er 15 meerde apparaten aansturen, maar deze flows nooit allemaal tegelijk worden gestart.
De tweede reden was een stuk vervelender. Deze melding kon er blijkbaar ook voor staan dat het alleen op te lossen is met een volledige reset van het Zigbee netwerk, waarbij alle apparaten, instellingen en flows verloren zouden gaan.
Inmiddels heb ik de zigbee reset uitgevoerd en ben ik bezig met het pijnlijke werk van het opnieuw toevoegen van al mijn zigbee apparaten en al mijn flows te herstellen.
Tevens heb ik besloten om de zigbee chip van Homey te ontlasten en Tradfri hub terug te plaatsen waarbij ik een aantal strategisch gepositioneerde Tradfri apparaten direct aan Homey te koppelen om te laten fungeren als router voor de Aqara end devices. Hopelijk wordt zigbee zo bij mij een stukje stabieler en heb ik minder last van uitvallende zigbee apparaten.

Zigbee doet het inmiddels weer met de gekoppelde apparaten. Het is nu dus een kwestie van de rest toevoegen.
Fingers crossed…

3 Likes

het zigbee netwerk ontlasten is inderdaad een goed idee, Ik heb er een netwerk via Deconz naast gezet en zo alle Aqara sensoren die problemen gaven over gezet. De tuya zigbee devices zijn heel stabiel en draaien in het netwerk van Homey. In mijn tweede netwerk wat repeaters van Ikea bij geplaats. Alles is nu heel stabiel en heb al vier weken geen enkel euvel gehad.

3 Likes

Ik ben sinds deze week. volledig overgegaan naar deConz en moet echt zeggen dat het hartstikke snel en goed werkt. De reden om op 1 netwerk te willen draaien is dat de mesh dan groter is, maar ook meer vrij voor de wifi.
Daarnaast reageert gewoon alles sneller op deConz dan via homey rechtstreeks. Ik moet nog wel veel leren over deConz. Refresh tijd aanpassen enzo ben ik wel achtergekomen.

4 Likes

Hoi Robert wellicht reageer ik te laat en is topic gesloten maar ik heb toch een vraag : Ik bezit nu ca 80 hue lampen via 2 hubs. Omdat ik een rangeprobleem heb met batterij gevoedde sensoren en ik wil daarom een zigbee reset uitvoeren. Maar voordat ik dat doe wil ik graag de volgorde weten van toevoegen van hue lampen. Voor een stabiel netwerk van zigbee te maken moeten dan een deel van de hue lampen eerst rechtstreeks met de homey worden verbonden en dan de rest via een hue hub ? Of kunnen alle lampen via de 2 hubs op homey pro. Voordat ik alles overhoop trek wil ik voordat de batterij gevoedde sensoren aangemeld worden eerst een stabiel zigbee netwerk creeren. Miss dat je weet waar ik het antwoord kan vinden dan graag een link. Alvast bedankt.