IKEA Tradfri lampen en afstandsbediening instellen via Homey

Hi,

Afgelopen week de nieuwe Homey Bridge gekocht met een homey cloud subscription om mijn Ikea tradfri huis nog wat slimmer te maken. Maar ik loop nu al, tegen standaard problemen aan. Wellicht heb ik te weinig ervaring met Homey.

Nu heb ik de lampen en afstandsbedieningen omgezet naar homey en valt het mij op dat ik voor iedere knop op de afstandsbediening zelf de functie moet toewijzen. Nu wil ik best al die flows aanmaken om dat voor elkaar te krijgen maar ik krijg de lampen niet ingesteld dat ze net zo werken zoals de Ikea standaard instellingen.

Ik wil graag dat wanneer ik de lamp wil dimmen met de dim knoppen op de afstandsbediening op dezelfde manier als IKEA dat standaard instelt. Dus, je houdt de dim knop ingedrukt en de lamp begint te dimmen, wanneer je het gewenste dim niveau bereikt hebt, laat je de knop weer los. Ik kan deze functie niet vinden, enkel het dimmen naar een specifiek dim niveau of middels een relatief dim niveau.

Iemand hier tips hoe ik dit toch ingesteld krijg?

Ik wil gewoon al mijn tradfri overzetten naar Homey zodat deze hetzelfde werkt als het nu doet met de IKEA hub. Homey heb ik dan om weer extra functionaliteiten toe te voegen met producten van andere merken. Maar mijn ervaring nu is eerder dat dit niet te doen is met Homey terwijl het toch een all in one product zou moeten zijn.

Alvast bedankt!

Helaas, voor normaal dimmen via een externe dimmerknop (middels een flow) is er niet veel wat soepel / smooth werkt.
De KaKu draaidimmer bv. is een uitzondering.

Did you also connect the remote directly to the lamp.

Both lamp and remote should be connected to the bridge first (zigbee), if that is the case it is also possible to connect the remote directly to the lamp like this: IKEA - Zo installeer je de TRÃ…DFRI verbindingshubset - YouTube

Hi Marco,

I tried that indeed. But it didn’t work properly and besides, I wanted to use homey to make the lights turn on dimmed at night and therefore I need to use flows in homey with the remote and lights (which then would interfere with the direct connection between the two). But that doesn’t allow smooth dimming, which is a requirement for me.

I returned the homey bridge in the meantime. For now, homey means that I need to ditch the smoothing dimming and that’s a feature we use a lot around the house.

Hoi Teun,

Ik zie dat we toch in het nederlandse forum zitten dus dit gaat iets makkelijker. Wat bedoel je precies met smooth dimming? Het is toch mogelijk om de dimming levels van de tradfri lampen te bedienen direct vanuit de flows?

Klopt! Maar die opties kunnen enkel dimmen tot een specifiek dim niveau of dimmen met een relatief dim niveau. De mogelijkheid van IKEA om de dim knop ingedrukt te houden en de lamp te dimmen tot dat het gewenst niveau bereikt is (en op dat moment los te laten) heb ik niet kunnen ontdekken bij Homey.

Nee klopt inderdaad ik snap nu wat je bedoelt.

Als ik dat wil dan bedien ik meestal de lamp direct vanuit homey zonder een flow te gebruiken.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat het momenteel niet mogelijk is om meerdere lampen te groeperen, zodat alle lampen met 1 dim actie te bedienen zijn. Ik heb nu armaturen met meerdere lampen en die moet je dan inderdaad afzonderlijk op het goede dim niveau zetten.