Hue motion sensor

Hallo,

Ik weet dat er problemen zijn met de hue motion sensor sinds de update 2.0, Nu ben ik eerdaags van plan om een Homey te gaan kopen maar heb de nodige hue sensoren in huis hangen en wil die wel erg graag blijven gebruiken.

Heeft iemand een idee wanneer de sensoren weer compatibel gaan zijn? Mocht dat namelijk nog lang gaan duren dan ga ik me ook verdiepen in andere systemen.

Groeten Jan Willem

Ik heb helemaal geen problemen met mijn motion-sensors en volgens mij het overgrote deel van de mensen niet.
Sorry, te weinig koffie…

Ik heb niet het idee dat “iedereen” problemen heeft, dat het een veelvoorkomend probleem is?

Ik heb geen problemen met de Hue motion sensoren en firmware 2.0. Ik heb ze verbonden via de Hue Bridge.

Ik weet ook niet beter dan dat de Hue Motion sensoren gewoon compatible zijn?

In 1.5 waren er problemen dat na een x aantal dagen de sensor niet meer reageerde (sensoren direct op Homey). Via Hue bridge zijn er volgens mij nooit problemen geweest.
Sinds 2.0 heb ik in ieder geval geen problemen meer ervaren.

Dankjulliewel voor de reactie’s.

Ik refereer aan dit topic Hue Motion En mijn broertje heeft ook problemen met zijn hue sensor.

Hebben jullie de sensor via de hue bridge werken of rechtstreeks met de Homey? Want via de bridge heb ik begrepen dat het wel werkt maar dan kan er tot 5 seconden vertraging optreden omdat de status om de 5 seconden gecontroleerd wordt.

Groeten Jan Willem

Direct aan Homey gekoppeld (vertraging beweging ongeveer een second of twee).;

Wat gaaf dat je die grafiek zo kan maken.

Wel jammer dat er een vertraging van ongeveer 2 seconden aanwezig is alvorens de beweging wordt gedetecteerd. Ik heb nu alleen nog maar hue en dus ook de hue bridge en dan reageert het vrijwel direct.

Het maakt niets uit (qua uiteindelijke werking) of je de sensoren direct op de Hue bridge zet of niet. Voorbeeldje;
Garage sensor met grafiekje is van de Hue sensor direct op Homey. Omdat ik daar geen echte beweging eisen nodig heb. Echter, op het toilet begon ik mij te irriteren aan de vertraging dus heb ik die aan de Hue bridge gekoppeld. Ook daar kan ik gewoon alles mee uitlezen en werkt het identiek dus ik zie eigenlijk geen reden om zo een sensor direct aan Homey te koppelen (tenzij je de lampen nodig hebt als routers voor Homey devices, dan zou ik ze beide, dus de lamp en sensor, direct op Homey zetten. Is ook de reden waarom in de garage de lamp en sensor direct aan Homey hangen)

Volgens mij wordt het wat warrig…

Als je een bewegings-sensor en een lamp op de bridge hebt en die in de bridge hebt gekoppeld dan kan je die direct laten schakelen, net zoals nu. Homey ziet dat maximaal 5 seconden later.

Als je een bewegings-sensor op Homey hebt dan kan je die direct een lamp laten schakelen, ongeacht of deze via de bridge loopt of niet. Waarschijnlijk gaat dit ietwat langzamer (tot één seconde) dan beiden direct op de bridge gekoppeld.

1 Like

Hoi,

Klopt via de bridge werkt het maar wel met vertraging ivm polling.

Als je dus rechtstreeks via de homey hue app (sebastiaan)de motion installeert dan zie je dus geen waardes in homey en reageert dus niet.

Gr

Nu ben ik het ff kwijt… Ik lees overal dat homey de bridge slechts om de 5 seconden polt of er beweging is gedetecteerd (zie de reactie van Roy). Heb je de sensor dus via de bridge dan kan het in het meest ongunstige geval 5 seconden duren alvorens een flow wordt getriggerd na dat er beweging is vast gesteld door de sensor. Zou je de sensor rechtstreeks aan homey hebben gekoppeld zou deze vertraging er niet zijn en wordt de flow direct getriggerd.

Ok, ik ben onduidelijk;

Belangrijk voor mij is dat de lamp direct reageert. Dat gebeurt dus niet op het moment dat zowel de sensor als lamp direct aan Homey hangen. Zit een seconde of twee vertraging in.

Dat de data naar Homey vertraging heeft bij uitlezen van de Hue bridge interesseert mij niet zo aangezien de lamp op de Hue bridge het belangrijkste punt is. Als je andere acties (buiten Hue om) koppelt aan een motion sensor die via de hue bridge gekoppeld is dan kunnen die vertraagd aan komen.

Dat begrijp ik, dat is ook zoals ik het nu heb (heb namelijk nog geen homey) Echter wil ik uiteindelijk graag alles via Homey doen zodat ik veel flexibeler ben en veel meer mogelijkheden heb om dingen met het licht te doen. Maar als ik dan in het donker een ruimte binnen kom moet het licht wel meteen aan gaan en moet dat geen 2 seconden duren.

En dat laatste was voor mij de reden dat ik op sommige plekken alles weer terug op de Hue bridge heb geplaatst :)!

Ik zal even een kleine uitleg geven van wat 1 van mijn ideeën is v.w.b. verlichting en waarom ik dat graag via homey wil gaan doen.

Als ik een film kijk dan heb ik in de hue app een scene aangemaakt genaamd “film”, de lampen worden dan op de juiste kleuren gezet en worden flink gedimd. De keuken grenst aan de woonkamer en wanneer ik tijdens het film kijken naar de koelkast ga wil ik dat het licht in de keuken volledig gedimd aan gaat. Wanneer ik geen film kijk brand het licht in de woonkamer op een grotere lichtsterkte, wanneer ik nú naar de keuken ga wil ik dat de lampen in de keuken feller zullen gaan branden.

Ik wil dus dat de lampen in de keuken zich aanpassen aan de ingestelde scene in de woonkamer. En zo heb ik meer van dergelijke ideeën ook op andere plakker in het huis. Deze mogelijkheid biedt de hue app mij niet en daarom wil ik graag alles via een domotica controller gaan doen om zo meer mogelijkheden en flexibiliteit te hebben.

Je kunt dat vrij simpel aanpakken door een “movie” flow/Virtual device te maken die aan gaat bij het kijken naar een film;

“IF MOVIE is on, AND motion is triggered in kitchen, THEN Hue light scene DIMMED”

Op die manier heb je de performance van HUE en de flexibiliteit van Homey.

Ik wil de bridge ook blijven gebruiken om zo scenes te kunnen behouden en deze scenes stuur ik dan aan met de homey was mijn idee. Maar dan blijf ik dus met het probleem zitten dat het me nog steeds niet helemaal duidelijk is of de bewegingssensor nou wel of niet werkt als je hem rechtstreeks koppelt met de Homey. De maximaal 5 seconden als ik hem via de bridge zou koppelen met homey is namelijk onacceptable voor mij, het moet direct werken als ik bijvoorbeeld de keuken binnen, anders heb ik m’n flesje bier al open voordat het licht aan gaat…

Dat gaat dan tot één seconde oid duren voor Homey om het signaal te verwerken en een “aan” signaal naar de lamp.

Ja hij werkt maar met 1/2 seconde vertraging. Pollen vanuit de Hue bridge (als de sensor op de bridge zou blijven) duurt tot 5 seconde.